- sön 14 jan 2018, 20:42
Vad är för övrigt ditt svar på de frågor om "värmekraft" som jag ställde?
joel80 skrev:Vad jag sade var i själva verket att det är energieffektivt eftersom relativt lite av den tillförda energin går förlorad. Det förvånar mig att du inte insåg det eftersom jag var nog så tydlig. Men jag hoppas nu att du till sist förstått innebörden och att du därför framdeles avstår från att beskriva elektrolys som särskilt energikrävande i sammanhang där det omdömet inte är på sin plats, t.ex. när vi diskuterar vätgasproduktion som ett sätt att lagra el eller när vi diskuterar produktion av bränsle för bränslecellsbilar. Då behöver jag inte längre påpeka de misstag på den punkten som du hittills gjort dig skyldig till.andersuw skrev: Elektrolys kan mycket riktigt beskrivas som väldigt energikrävande i jämförelse med andra metoder för att framställa vätgas. Dessa andra metoder utgår nämligen från fossila bränslen, vanligen naturgas, som i sin tur huvudsakligen består av metangas. Den energi som då måste tillsättas för att få fram vätgas är bara den som behövs för att gå från en energirik substans (metangas) till en annan energirik substans (vätgas).Bra att du äntligen är tydligt med att vätgas framställt på ett fossilfritt sätt (elektrolys) inte är energieffektivt.
Vid vätgasframställning med elektrolys utgår man istället från en kemiskt sett energilös substans (vatten) och omvandlar den till en energirik substans (vätgas). Självklart kräver detta att mer energi tillförs vilket dock inte alls betyder att processen är ineffektiv i den bemärkelsen att särskilt mycket energi går förlorad.
Då kan du sluta lägga dig i mina inlägg kring det framöver.
Vad är för övrigt ditt svar på de frågor om "värmekraft" som jag ställde?
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut