Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Anslutningsavgiften för elproduktion på land inte i närheten av vad havsbaserad vindkraft fått betala som jag förstått det. Så man gör det nu lite mer jämt så att havsbaserad vindkraft inte behöver betala mer än andra energikällor (för anslutningen till stamnätet).

Samtidigt har man som vi tidigare diskuterade nu också börjat göra det billigare för kärnkraften och fasar ut den effektskatt som tidigare funnits där.

Ingen i Sverige verkar prata om panikstängning utan det är väl snarare så att man låter kärnkraften vara kvar så länge som reaktorerna är säkra. I och med sänkningen av effektskatten så får man nu lönsamhet i det lite längre så det är väl snarare så att man med senaste energiöverneskommelsen försöker se till att kärnkraften fasas ut under lång tid, så att man kanske har möjlighet att möta efterfrångan.

Jag är helt med på mångfaldsdelen. Salt, pumpkraft, batterier, biobränslen. Jag har inte uteslutit något där. Sen är vissa för känrkraften men jag tror att man ska försöka gå ifrån det då man får problem med långtidslagringen, det blir för dyrt samt att om det går snett så blir följdena så enorma. Däremot inte kanske göra förhastande nedstängningar som Tyskland gjorde, där man väl fick öka andelen koleldning rätt stort.
Användarvisningsbild
av Fisch
Joel80. Jag svarade på ett inlägg där tankning av dieselbil jämförs med att ladda elbilen hemma nattetid och att det då inte behövs lika många laddplatser ute i landet. Jag delar inte den uppfattningen. Sverige är långt mycket större än Stockholm.
av Leopold
joel80 skrev:Anslutningsavgiften för elproduktion på land inte i närheten av vad havsbaserad vindkraft fått betala som jag förstått det. Så man gör det nu lite mer jämt så att havsbaserad vindkraft inte behöver betala mer än andra energikällor (för anslutningen till stamnätet).
Men allvarligt talat Joel80. Läs vad du skriver. På dig låter det som att den havsbaserade vindkraften fått betala orättfärdigt mycket i avgifter för anslutning till stamnätet. Vet du över huvud taget vad du talar om? Göra det "litet mer jämnt", vad menar du? Vem ska jämna till detta, varför?

Förstår du inte att det är oerhört dyrt att koppla "off-shore" vindparker till stamnät? Eller för den delen, är du helt obekant med de extrema bygg- och underhållskostnaderna av "offshore" vindparker?

Läs på och återkom.
Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev:Joel80. Jag svarade på ett inlägg där tankning av dieselbil jämförs med att ladda elbilen hemma nattetid och att det då inte behövs lika många laddplatser ute i landet. Jag delar inte den uppfattningen. Sverige är långt mycket större än Stockholm.
Okej. Det synsättet visar ju på att du är lite ovetande om hur en elbil (eller bil) används. Väldigt få kör mer än 20 mil per dag. Snabbladdare (som jag gissar är det vi pratar om eftersom det var det exemplet längst med E4 mellan Stockholm - Göteborg gällde) behövs aldrig för de som inte kör längre än vad bilens batteri klarar.
Inom några år ligger räckvidden på de flesta elbilar på 35-50 mil som det verkar. Idag på runt 20-40mil.

Utanför Stockholm (t.ex uppe i Norrland) är det väldigt mycket lättare att hitta ett ledigt uttag för elbilen under natten. Var uppe på jobb i Hörnösand förra året och varenda parkering (absolut varenda hotellparkering) hade motorvärmarstolpar. Många var aktiva hela tiden och vissa hade 4h timer.
Inga problem att få i tillräckligt med mil under natten där.

Du får gärna förklara ytterligare vilket problem du tänker de utanför Stockholm skulle ha som skulle resultera i att man inte kan ladda nattetid och att det skulle vara bättre att snabbladda dagtid. Många med elbil laddar mycket sällan på andra ställen än hemma eller t.ex på jobbet. Det är ju bara på långresor man behöver det... så gott som ingen åker iväg hemifrån för att ladda bilen vid nån snabbladdare i närheten. Det blir ju för de flesta helt meningslöst om du ändå har (om är 30 gånger långsammare) laddning hemma.
av Leopold
Fisch skrev:Leopold. Passa dig nu är du ute på djupt vatten. Jag ifrågasatte tidigare mycket av vad som framställdes här i tråden och det slutade med raderade inlägg :wink:
Nej jag tycker inte jag är ute på djupt vatten alls. Bara bemöter saker jag ser, folk får ta det som de vill.
Användarvisningsbild
av joel80
Leopold skrev:
joel80 skrev:Anslutningsavgiften för elproduktion på land inte i närheten av vad havsbaserad vindkraft fått betala som jag förstått det. Så man gör det nu lite mer jämt så att havsbaserad vindkraft inte behöver betala mer än andra energikällor (för anslutningen till stamnätet).
Men allvarligt talat Joel80. Läs vad du skriver. På dig låter det som att den havsbaserade vindkraften fått betala orättfärdigt mycket i avgifter för anslutning till stamnätet. Vet du över huvud taget vad du talar om? Göra det "litet mer jämnt", vad menar du? Vem ska jämna till detta, varför?

Förstår du inte att det är oerhört dyrt att koppla "off-shore" vindparker till stamnät? Eller för den delen, är du helt obekant med de extrema bygg- och underhållskostnaderna av "offshore" vindparker?

Läs på och återkom.
Ge mig nått att läsa på då som stödjer det du säger..
Jag skrev "som jag förstått det". Det är som jag tolkat det utifrån vad jag läst kring de avgifter man nu slopar.
"En stor kostnad för vindkraft till havs är anslutningsavgiften till elnätet."
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... vindkraft/
Trots att det finns en stor potential för havsbaserad vindkraft i Sverige har byggandet ännu inte tagit fart. I dag finns det sex havsbaserade vindkraftsparker. De är främst lokaliserade i södra delen av landet. Förutom de uppenbara klimatvinsterna ger havsbaserad vindkraft dessutom fler jobb i Sverige, eftersom mycket arbete måste utföras på plats. En utbyggd havsbaserad vindkraft i södra Sverige skulle också minska belastningen på överföringskapaciteten från de norra till de södra delarna av landet.

Även om både bygg- och driftskostnaden är hög för havsbaserad vindkraft är årsproduktionen betydligt högre. En stor del av kostnaden kan härledas till nätanslutningen. Energikommissionen liksom den energipolitiska överenskommelsen menar att anslutningsavgifterna till stamnätet för havsbaserad vindkraft bör slopas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 23393/html

Skärmklipp 2018-01-08 22.11.48.png
Skärmklipp 2018-01-08 22.11.48.png (496.94 KiB) Visad 364 gånger
http://www.svenskvindenergi.org/wp-cont ... 518_Ee.pdf

Menar du att anslutningsavgifterna för landbaserade kraftverk/kraftkällor är lika höga? Det låter ju som att avgifterna för havsbaserad vindkraft är värre och en större belastning än t.ex övrig vindkraft. Speciellt om man kollar sista länken och bilden ovan.

Men det kanske är så att man vill göra det enklare och billigare för att det är bra för Sveriges energitillförsel? Alltså det som står ovan ang att minska belastningen på överföring från norra Sverige. Kanske lite av både och?

Har du som sagt mer info och jämförelser mot vad landbaserad vindkraft betalar så tar jag gärna emot det. Jag hittar inte mycket mer om det när jag letar än det ovan.

Det känns som att det är du som möjligen inte är helt påläst om vad som hänt med kostnadsbilderna senaste åren:
Skärmklipp 2018-01-08 22.16.56.png
Skärmklipp 2018-01-08 22.16.56.png (207.14 KiB) Visad 363 gånger
(Från samma pdf som ovan)
av Leopold
Joel80, google är din vän. Otroligt enkelt att hitta kostnader för landbaserat vs offshore vindkraft. Teaser: det är väldigt stora skillnader.
___
PS. Och det är mycket möjligt att vi i just denna fråga om vindkraft diskuterar typ "extremt olönsamt" vs bara "väldigt olönsamt" när man ser till totalkostnader, livscykelkostnader. Jag har inte hittills fått någon som helst anledning att tro att landbaserad eller havsbaserad vindkraft bär sina kostnader idag utan grava subventioner. Detta inte ens i ett strikt ekonomiskt perspektiv, miljökonsekvenser oräknat. Särskilt landbaserat är detta en mycket stor men normalt undertryckt faktor i officiella kalkyler.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är svårt att hitta aktuella priser. Senaste året har skillnaderna sjunkit dramatiskt enligt de uppgifter jag hittar från 2017.

Du läste tydligen inget av det jag länkade till eller bifogade. :roll:
av Leopold
joel80 skrev:Det är svårt att hitta aktuella priser. Senaste året har skillnaderna sjunkit dramatiskt enligt de uppgifter jag hittar från 2017.

Du läste tydligen inget av det jag länkade till eller bifogade. :roll:
Jag har läst allt, och hundrafalt mer info än vad du länkat. Du ser min uppfattning av hur vindkraft onshore såväl som offshore bör värderas.

Det tyvärr en väldig massa folk glömmer att värdera är de miljömässiga konsekvenserna av landbaserad vindkraft. Detta har ett extremt högt pris som sopas under mattan. Fär offshore-anläggningar så tenderar man att glömma bort både de avsevärt högre anläggningskostnaderna, anslutningskostaderna, samt mycket höga driftskostnader.

I det jag tar upp ovan finns inte medräknat det besvärande faktum att det inte kan fungera som baskraft i ett samhälle som Sverige. Funkar bara när det blåser någorlunda... blåser det för mycket får man inget betalt alls eftersom marknaden är mättad. Dödfödd energiinvestering på en öppen marknad tyvärr.
  • 1
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 164
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004