- sön 07 jan 2018, 00:14
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Rådlös skrev:Det här med oljebyten har vi tagit förut, men det tål att upprepas. Den som är mån om sin bil och vill att den skall tjänstgöra under lång tid, byter olja varje år. Dom flesta bilägare i Sverige kör 1250 mil om året enligt statistiken. Så säger dom i alla fall till försäkringsbolagen. Det finns naturligtvis dom som kör mycket längre. Vissa av dom använder sin bil i jobbet. Då är det "superviktigt" att bilen fungerar. Då krävs det att man sköter bilen med bl.a oljebyten efter serviceschema.Det är ju faktiskt så att var bil kostar sig själv i skatt beroende på vad dom släpper ut. Du kan ta två identiska bilar men dom kostar olika i skatt beroende på hur skitiga dom är i utsläppen. Bilprovningen meddelar transportstyrelsen hur skitig din bil är efter varje besök. Sen är det inom vissa ramar för olika modeller och år.
Hursomhelst, inom den här årliga körsträckan ligger (nästan) det årliga oljebytet så det är knappast någon "belastning" med täta intervaller. I nyare instruktionsböcker står det för övrigt: Oljebyte, en gång om året eller XXXX Km, det som infaller först.
Sedan tror jag att dannesk har lite åldrade uppgifter om bilskatten? Den var lägre förut, det är sant. Jag betalade nyligen den årliga bilskatten på min V70 2.0F -08. Den är 1455 kr. Den kryper sakta uppåt med någon femtilapp varje år, men ligger fortfarande markant under 2.5T och andra jämförbara bensinbilar. Dom skatterna tar "sjumilasteg" varje år i vissa fall. I det här fallet så har politikerna "hittat sig själva och verkligheten" till slut och bestämt att en bil med miljöfördelar skall ha lägre skatt. Min bedömning är att det kommer att förbli så.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
- By pv-johnson