Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange621
Rådlös skrev:Det här med oljebyten har vi tagit förut, men det tål att upprepas. Den som är mån om sin bil och vill att den skall tjänstgöra under lång tid, byter olja varje år. Dom flesta bilägare i Sverige kör 1250 mil om året enligt statistiken. Så säger dom i alla fall till försäkringsbolagen. Det finns naturligtvis dom som kör mycket längre. Vissa av dom använder sin bil i jobbet. Då är det "superviktigt" att bilen fungerar. Då krävs det att man sköter bilen med bl.a oljebyten efter serviceschema.
Hursomhelst, inom den här årliga körsträckan ligger (nästan) det årliga oljebytet så det är knappast någon "belastning" med täta intervaller. I nyare instruktionsböcker står det för övrigt: Oljebyte, en gång om året eller XXXX Km, det som infaller först.
Sedan tror jag att dannesk har lite åldrade uppgifter om bilskatten? Den var lägre förut, det är sant. Jag betalade nyligen den årliga bilskatten på min V70 2.0F -08. Den är 1455 kr. Den kryper sakta uppåt med någon femtilapp varje år, men ligger fortfarande markant under 2.5T och andra jämförbara bensinbilar. Dom skatterna tar "sjumilasteg" varje år i vissa fall. I det här fallet så har politikerna "hittat sig själva och verkligheten" till slut och bestämt att en bil med miljöfördelar skall ha lägre skatt. Min bedömning är att det kommer att förbli så.
Det är ju faktiskt så att var bil kostar sig själv i skatt beroende på vad dom släpper ut. Du kan ta två identiska bilar men dom kostar olika i skatt beroende på hur skitiga dom är i utsläppen. Bilprovningen meddelar transportstyrelsen hur skitig din bil är efter varje besök. Sen är det inom vissa ramar för olika modeller och år.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av dannesk
mange621 skrev:Det är ju faktiskt så att var bil kostar sig själv i skatt beroende på vad dom släpper ut. Du kan ta två identiska bilar men dom kostar olika i skatt beroende på hur skitiga dom är i utsläppen. Bilprovningen meddelar transportstyrelsen hur skitig din bil är efter varje besök. Sen är det inom vissa ramar för olika modeller och år.
Det där stämmer ju inte. Inte rapporterar bilprovningen hur skitig resp. bil är till transportstyrensen, det är ju inte ens möjligt för dom att mäta. Skatten beräknas efter en formel som baseras på fordonets ålder, koldioxidutsläpp och vikt enligt tillverkarens uppgifter. Alla 2,5ft av samma årsmodell och låda osv som min betalar exakt lika mkt skatt.
av ses01
volvofantast skrev:Det blir en manuell låda om det blir något köp.
Om du testat marknaden för FT, hur prutvilliga har säljarna varit? Pratade med en Volvosäljare, som sade att man inte byter in FT, stendöd på marknaden. Man skambjuder i inbyte. Har själv några objekt, men vet inte hur man skall pruta.
av monza
ses01 skrev:
Om du testat marknaden för FT, hur prutvilliga har säljarna varit? Pratade med en Volvosäljare, som sade att man inte byter in FT, stendöd på marknaden. Man skambjuder i inbyte. Har själv några objekt, men vet inte hur man skall pruta.
Intressant. Kunde säljaren säga varför en FT är stendöd på marknaden?
Ligger FT lägre i pris på salusajterna än en 2.5T?
av ses01
monza skrev:
ses01 skrev:
Skickade ett PM, tror jag. Alla är helt insnöade på diesel. Finns lite felaktiga skrönor om FT. Dom flesta backar nog på förbrukningen. Bilen jag hittat är r-design. Milen är viktigast, max 10000 mil.
av ses01
monza skrev:
ses01 skrev:
Förbrukningen och bensin.
av dannesk
Varför skulle en FT vara stendöd, låter ju som ett uttal ifrån någon dieselskadad person. Sålde min V70 på 3 dagar och hade många som var intressenter så det var först på plats som köpte. Billig skatt och motor som går och låter trevligt, hade manuell som jag tyckte var bättre än automaten.
av ses01
monza skrev:
ses01 skrev:
Förbrukningen och bensin.
av ses01
dannesk skrev:Varför skulle en FT vara stendöd, låter ju som ett uttal ifrån någon dieselskadad person. Sålde min V70 på 3 dagar och hade många som var intressenter så det var först på plats som köpte. Billig skatt och motor som går och låter trevligt, hade manuell som jag tyckte var bättre än automaten.
Bilarna på blocket ligger kvar. Dvs FT modellen.
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]