Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
andersuw skrev:
Sharkbait skrev:Så när du får info om att man vill börja förbjuda diesel i Stockholm om 2 år så har du inga problem att köpa en ny diesel imorgon?
Med all sannolikhet kommer man inte att förbjuda nya dieslar någonstans där det är av intresse att köra bil. De dieslar som nu godkänns för försäljning måste klara EUs nya RDE-test (Real Driving Emissions, utsläpp vid verklig körning) vilket innebär att gårdagens larmrapporter om avgasrening som inte håller måttet vad kväveoxidutsläppen beträffar är ett minne blott. Kanske Daniel Helldén och Köpenhamns borgmästare kommer att fortsätta att drömma om totalt dieselförbud. Men det spelar ju mindre roll eftersom de lär bli rätt ensamma om de drömmarna.

Alltså "Bensin-, etanol- eller gasbilar ska klara Euro 5 och dieselbilar ska klara Euro 6.". Så bilar som inte klarar utav detta ligger i riskzonen framöver gällande ett sämre andrahandsvärde.

Denna miljözon är rätt stor. Det är inte enbart 1 eller 2 gator utan hela centrala Stockholm med Östermalm, Södermalm, Vasastan, Gamla Stan och Kungsholmen.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nast-2020/
Användarvisningsbild
av joel80
snepo
Det har gått att förutsäga ett andrahandsvärde rätt bra beoende på ålder och miltal så länge bilen är i drägligt skick. Så man har absolut kunnat räkna på vad värdet är på bilen med + - ett antal procent. Det är den kalkylen banker och leasingbolag använder sig av för att sätta restvärden.
Nu verkar det dock vara en större osäkerhet kring dieselbilar.

Köper man en helt ny dieselbil idag kan man kanske klara sig lite bättre än om man har en Euro5. I allafall i några år, då det verkar som att den större zonen som påverkar fler människor bara kommer gälla Euro5 eller sämre.
Däremot så visar ju tailpipe-undersökningar under året att även många Euro6-bilar släpper ut bra mycket mer i verkligheten än tillåtet i testerna, så möjligt att det framöver även med Euro6 blir större restriktioner. Precis som med alla andra ekonomiska beslut så får man bedöma riskerna för sin "investering". Skulle man se det som ett aktieköp skulle riskerna ha ökat, även om man inte kan säga något helt säkert.

https://www.nyteknik.se/nyheter/tester- ... -6344266[i]
Även de dieselbilar som certifierats enligt de nya Euro 6-kraven ligger långt över gränsvärdena när de körs under verkliga förhållanden, trots vad tillverkarna bedyrar.[/i]

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... vardelosa/
"Även nya dieselbilar är värdelösa. Euro 6-bilar släpper ut mellan fem och sex gånger mer utsläpp på gatorna än i testerna. Vissa av Volvobilarna hade 15 gånger mer utsläpp."

https://gopressmobility.be/2017/09/05/e ... ls-filthy/

https://www.theicct.org/news/road-teste ... ss-release

RDE-testernas resultat blir intressanta att se (men det är bara modeller som lanserats efter 1:a september som behöver genomgå dem). Men till en börjar får tydligen resultaten i de testerna vara mer än dubbelt så höga som nuvarande gränsvärden.

Eftersom landsvägsmätningen förväntas ge högre avgasutsläpp tillåts högre värden enligt en omräkningsfaktor. Under perioden september 2017 till januari 2020 räknas siffrorna upp med faktor 2,1. Efter januari 2020 gäller faktor 1,5.

Enligt Euro 6c får en dieselbil släppa ut maximalt 80 mg/km NOx (60 mg/km för bensinmodeller). Vid RDE-körning på landsväg tillåts en faktor 2,1 – man multiplicerar alltså 80 med 2,1 och får gränsvärdet 168 mg/km för dieselmodeller (126 mg/km för bensinmodeller). Faktor 2,1 gäller även för bilar som uppfyller Euro 5, men då ligger nivån på 180 x 2,1 = 378 mg/km NOx.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -landsvag/
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Vad har bilens andrahndsvärde med min ekonomi att göra? Självklart ingår bilen i min ekonomi,men jag räknar som så att bilen kostar mig tex lån/försäkring/service och det betalar jag en gång i månaden, en månadskostnad det är vad bilen kostar mig varje månad ( ja, jag delar upp min ekonomi i månadskostnader såsom, hyra mat bil osv, jag vet inte hur ni andra gör) vad bilen är värd om 5 år är ju helt ovesäntligt för min ekonomi.

Och mitt räknesätt har funkat i 27år så det lär funka i 27 till ochså.
Men vissa kan ju byta bil för att spara 1500 om året i skatt, att sedan bilbytet kostade 150k glömde dom bort.

Du menar seriöst att du inte förstår hur restvärde och bilekonomi inte hör ihop? Jag trodde du bara var lite för tät för att bry dig!
Användarvisningsbild
av snepo
Derank skrev:Vad har bilens andrahndsvärde med min ekonomi att göra? Självklart ingår bilen i min ekonomi,men jag räknar som så att bilen kostar mig tex lån/försäkring/service och det betalar jag en gång i månaden, en månadskostnad det är vad bilen kostar mig varje månad ( ja, jag delar upp min ekonomi i månadskostnader såsom, hyra mat bil osv, jag vet inte hur ni andra gör) vad bilen är värd om 5 år är ju helt ovesäntligt för min ekonomi.

Men vissa kan ju byta bil för att spara 1500 om året i skatt, att sedan bilbytet kostade 150k glömde dom bort.
Eller tvärtom. Nej den kan jag inte köpa,drar ju 1dl mer per mil. När de kör 500 mil om året.
av Sharkbait
Derank skrev:ähh, släpper den här diskussionen nu, det är lönlöst
Hade inte du släppt denna diskussion?

Derank skrev:Vad har bilens andrahndsvärde med min ekonomi att göra?
Spoiler »
.

Vad skall man säga om det? :roll:

Har man en normal bil så kanske man få 50k när man säljer bilen.
Har man en bil som är väldigt populär så kanske man får 100-150k när man säljer den.
Har man en bil som många ratar så kanske man får en strunt summa för bilen vid försäljning.

Skillnaden är att få mera pengar för sin bil till tex nästa bil köp.

Om det sedan kommer ett beslut från regeringen eller kommunen som gör att din Euro 5 bilar blir förbjuden på vissa ställen som kanske resulterar i sämre andrahandsvärde med tex 25K eller 50k beroende på vad marknaden nu tycker att din bil är värd.
av Sharkbait
snepo skrev:

Eller tvärtom. Nej den kan jag inte köpa,drar ju 1dl mer per mil. När de kör 500 mil om året.
Men hur många mil du kör per år är något som du själv styr över. Att de förbjuder din bil på olika platser är svårare att styra över och det kommer marknaden att justera i form av andrahandsvärdet högre eller lägre. I detta fall lägre.
av andersuw
Sharkbait skrev:Alltså "Bensin-, etanol- eller gasbilar ska klara Euro 5 och dieselbilar ska klara Euro 6.". Så bilar som inte klarar utav detta ligger i riskzonen framöver gällande ett sämre andrahandsvärde.

Denna miljözon är rätt stor. Det är inte enbart 1 eller 2 gator utan hela centrala Stockholm med Östermalm, Södermalm, Vasastan, Gamla Stan och Kungsholmen.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nast-2020/
Inget beslut om att kommuner skall tillåtas införa miljözoner för lättare fordon har ännu fattats av regeringen. Än mindre har Stockholms kommun beslutat införa sådana zoner eftersom det ännu inte är tillåtet att fatta något sådant beslut. Den karta som finns i den artikel du länkar till har bara figurerat som exempel i den utredning i ärendet som Transportstyrelsen gjort och saknar helt betydelse för hur eventuella framtida zoner i Stockholm kan komma att se ut.

Enligt Transportstyrelsens förslag kommer bara dieslar som klarar Euro 6 att tillåtas i miljözon klass 2 men om det verkligen blir så vet vi ännu inte eftersom regeringen inte fattat beslut i frågan än. Hur som helst är det sedan länge förbjudet att sälja nyproducerade bilar som inte klarar Euro 6. Och i och med införandet av Euro 6c med RDE-test tidigare i år blir det också omöjligt att sälja nya dieslar som släpper ut markant mer kväveoxider vid verklig körning än gränsvärdena tillåter.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
joel80 skrev:RDE-testernas resultat blir intressanta att se (men det är bara modeller som lanserats efter 1:a september som behöver genomgå dem). Men till en börjar får tydligen resultaten i de testerna vara mer än dubbelt så höga som nuvarande gränsvärden.

Mätfelet vid PEMS (Portable Emission Measurement System) uppgår till 0,5 gånger gränsvärdet. Den konformitetsfaktor på 1,5 som gäller från 2020 innebär således att biltillverkarna måste konstruera bilarna så att de klarar gränsvärdet fullt ut vid verklig körning eftersom mätfel kan göra att resultatet vid mätningen ändå blir så högt som 1,5 gånger gränsvärdet. Under övergångsperioden fram till 2020, med en konformitetsfaktor på 2,1, måste biltillverkarna av motsvarande skäl konstruera bilarna så att utsläppen vid verklig körning håller sig under 1,6 gånger gränsvärdet.
Användarvisningsbild
av joel80
Sharkbait skrev:
snepo skrev:

Men hur många mil du kör per år är något som du själv styr över. Att de förbjuder din bil på olika platser är svårare att styra över och det kommer marknaden att justera i form av andrahandsvärdet högre eller lägre. I detta fall lägre.
Snart blir det kanske väldigt lätt att välja.. Elbil blir billigare både vid inköp, skatt, förbrukning och troligen andrahandsvärde. ;)
  • 1
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 164

Kommer få överta en V60 T6 Ultimate 202[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande