Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av daekol
Andreasace skrev:
Vida 2014d har utgångsdatum 2017-12-31 kl 23:59
Aha, därför det inte fungerar längre. Men konstigt att vida 2011 fortfarande fungerar, eller gick det också ut 2017-12-31?
av Gelis
Prova att göra en systemåterställning till en tidpunkt före batterikraschen. Har du tur så funkar det.

Edit: glöm vad jag skrev, beror ju tydligen på datumproblem.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Jag ställde tillbaka min systemklocka i bios ett par år och installerade om Vida.

Jag har 2012D och den slutade oxo fungera vid årsskiftet.

Slog sedan av att datorn skulle synka tiden med internets tidsservrar om man av misstag ansluter till nätet med datorn. Vilket jag försöker undvika till varje pris. Har slagit av nätverkskortet i Bios på den laptopen.

Nu fungerar det igen
av Gelis
Min 2011D har 46 dagar kvar efter jag satt tillbaka systemklockan. Går inte att sätta tillbaka för långt då Vida reagerar på detta.
Satt tillbaka datumet innan jag startade Vida idag för att vara säker på att det inte skulle låsa sig. Men det är ohållbart i längden för Vida känner av om avvikelsen är för stor från senaste inloggningen.

Andreasace verkade ha någon lösning, kanske ide att lägga ut den här då fleratlet lär bli drabbade.
av Gelis
För Vida2011d så gick det ganska enkelt att ändra datum, vet inte hur det ser ut i nyare versioner, men borde vara liknande.
Vilket fall som helst så gjorde jag enl följande. Nu vet jag inte om detta funkar om den redan låst sig, men jag tror att det ska fungera.
Först så måste man ändra så man ser filändelser tex exe, rar.
Sedan måste man stoppa Vida högerklick på Vidasymbolen nere i aktivitetsfältet, stoppa så den blir röd
Patchfilen som ska editeras ligger under C , ta en kopia för säkerhets skull, ändra från exe till rar
Öppna med Winrar av nyare version 5..
Där finns en licensfil, packa upp den och öppna i anteckningar, men låt winrar vara öppet
Leta reda på utgångsdatumet, det finns i början av texten i filen 2017-12-31 ändra den till tex 2022-12-31. Spara
Kopiera in txt filen i Rar arkivet igen. Nu finns det två licensfiler en med ändelsen fil och en med txt.
Ta bort licensfilen med ändelsen fil
Ta bort ändelsen txt på den kvarvarande licensfilen den kommer då att döpas till fil, här kan det komma en varning men det är bara att klicka bort.
Stäng patchen.rar
Nu måste den döpas tillbaka till .exe igen så det blir patch.exe
Kör patchen igen.
Se så vida ikonen startar och blir gul om inte högerklicka och starta.
När den blivit grön starta Vida som vanligt
logga in och kolla hur många dagar under datorinställningar.
av Volvo_740_GLT
Gelis skrev:För Vida2011d så gick det ganska enkelt att ändra datum, vet inte hur det ser ut i nyare versioner, men borde vara liknande.
Vilket fall som helst så gjorde jag enl följande. Nu vet jag inte om detta funkar om den redan låst sig, men jag tror att det ska fungera.
Först så måste man ändra så man ser filändelser tex exe, rar.
Sedan måste man stoppa Vida högerklick på Vidasymbolen nere i aktivitetsfältet, stoppa så den blir röd
Patchfilen som ska editeras ligger under C , ta en kopia för säkerhets skull, ändra från exe till rar
Öppna med Winrar av nyare version 5..
Där finns en licensfil, packa upp den och öppna i anteckningar, men låt winrar vara öppet
Leta reda på utgångsdatumet, det finns i början av texten i filen 2017-12-31 ändra den till tex 2022-12-31. Spara
Kopiera in txt filen i Rar arkivet igen. Nu finns det två licensfiler en med ändelsen fil och en med txt.
Ta bort licensfilen med ändelsen fil
Ta bort ändelsen txt på den kvarvarande licensfilen den kommer då att döpas till fil, här kan det komma en varning men det är bara att klicka bort.
Stäng patchen.rar
Nu måste den döpas tillbaka till .exe igen så det blir patch.exe
Kör patchen igen.
Se så vida ikonen startar och blir gul om inte högerklicka och starta.
När den blivit grön starta Vida som vanligt
logga in och kolla hur många dagar under datorinställningar.
Var i C hittar man patchfilen och vad heter den?
av Gelis
Den ligger direkt under roten, dvs C:
Min hette patch.
Den borde hamnat där när du patchade Vida.
av e95cg
Hade problem att min Dice inte kunde ansluta med USB till datorn. USB com lampan lös inte alls på Dicen, så jag trodde nästan den gått sönder. Firmware status lampan var dock grön och det gav mig ett visst hopp. Har Vida 2012D och använder medföljande Dice USB drivrutiner 6.2.0.1 och Windows7. Efter nedgradering av .Net från 4.7.1 till 4 och ominstallation av Dice USB drivrutiner kunde Dice till slut ansluta med USB igen. Så nu fungerar allt som det skall. :-)
Tack för alla tips här.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]