- tor 04 jan 2018, 15:28
__
__
PS. Och är temperaturen generellt för låg - har varit med om det också på ett flertal bilar - så är även detta ett tillstånd att uppmärksamma verkligen. Kan vara något så enkelt och rätt vanligt som en kass termostat som står konstant öppen (= "endast" ökat slitage och dålig bränsleekonomi) men kan även vara till följd av extremt låg kylvätskenivå, tempsensorn har inte kontakt med kylvattnet alls och visar inte den pågående härdsmältan. Betvivlar starkt att instrumentet har alla tänkbara tolkningsmodeller inprogrammerat och varnar när det behövs. Obegripligt att Volvo utgår från att alla deras bilköpare är okunniga och inte förstår att tolka centrala mätvärden.
__
Jag får ursäkta om jag bidragit till att tråden hamnat en smula off-topic... :D
SvenB skrev:Hur många är det som "klagat" hos Volvo över utebliven temperaturmätare (Riktig mätare)?Med tanke på att mätaren kommit tillbaka i senare årsmodeller så är det väl en del som klagat...
__
monza skrev:...Det är ju inte helt osannolikt att Volvocars ingenjörer hittade en lösning som visade "normal" temperatur i ett intervall som inte stämmer överens med verkligheten. Men det är nog bara jag som är skeptiskt lagd... :|Även jag är skeptiskt lagd, dessutom är även små förändringar av temp informativa för mig om det sker under färd. Tex om temepen börjar vandra uppåt omotiverat i en semesterkö så kan man dra på full värme och kupéfläkt för att motverka och bevaka det hela. Bra även att veta när motorn uppnått normal driftstemperatur så man vet när den kan belastas fullt. Via OBD2-mätningar har jag kommit fram till att det tar ca en kvarts körning från kallstart innan alla sensorparametrar blir gröna i Torque och driftstemp är nådd, litet längre än väntat kanske men bra att veta.
__
least skrev:Tempmätaren har ofta fungerat så att rakt upp är 'ok' .Jodå, men jag reagerar även om nålen är nära ändpunkterna av "normalfältet" och kollar hur nålen beter sig där. Att folk får problem med motortemp förekommer en hel del, finns massa saker som kan fallera tex vattenpump, slangar och infästningar, kylare, spruckna expansionskärl, trasig topplockspackning ... kylfläktar el/mekaniska och fan och hans moster. Är man inte med på noterna så kan man råka ut för dyra reparationer till följd av överhettning i form av sned/spucken topp etc.
Och då håller den sig inom ett givet, godkänt temperaturspann.
Jag tycker dock att det är väldigt sällan man hör om bilar som har problem med att hålla rätt motortemp?
PS. Och är temperaturen generellt för låg - har varit med om det också på ett flertal bilar - så är även detta ett tillstånd att uppmärksamma verkligen. Kan vara något så enkelt och rätt vanligt som en kass termostat som står konstant öppen (= "endast" ökat slitage och dålig bränsleekonomi) men kan även vara till följd av extremt låg kylvätskenivå, tempsensorn har inte kontakt med kylvattnet alls och visar inte den pågående härdsmältan. Betvivlar starkt att instrumentet har alla tänkbara tolkningsmodeller inprogrammerat och varnar när det behövs. Obegripligt att Volvo utgår från att alla deras bilköpare är okunniga och inte förstår att tolka centrala mätvärden.
__
Jag får ursäkta om jag bidragit till att tråden hamnat en smula off-topic... :D
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.

- By JonathanP