Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Hur många är det som "klagat" hos Volvo över utebliven temperaturmätare (Riktig mätare)?
Med tanke på att mätaren kommit tillbaka i senare årsmodeller så är det väl en del som klagat...
__
monza skrev:...Det är ju inte helt osannolikt att Volvocars ingenjörer hittade en lösning som visade "normal" temperatur i ett intervall som inte stämmer överens med verkligheten. Men det är nog bara jag som är skeptiskt lagd... :|
Även jag är skeptiskt lagd, dessutom är även små förändringar av temp informativa för mig om det sker under färd. Tex om temepen börjar vandra uppåt omotiverat i en semesterkö så kan man dra på full värme och kupéfläkt för att motverka och bevaka det hela. Bra även att veta när motorn uppnått normal driftstemperatur så man vet när den kan belastas fullt. Via OBD2-mätningar har jag kommit fram till att det tar ca en kvarts körning från kallstart innan alla sensorparametrar blir gröna i Torque och driftstemp är nådd, litet längre än väntat kanske men bra att veta.
__
least skrev:Tempmätaren har ofta fungerat så att rakt upp är 'ok' .
Och då håller den sig inom ett givet, godkänt temperaturspann.
Jag tycker dock att det är väldigt sällan man hör om bilar som har problem med att hålla rätt motortemp?
Jodå, men jag reagerar även om nålen är nära ändpunkterna av "normalfältet" och kollar hur nålen beter sig där. Att folk får problem med motortemp förekommer en hel del, finns massa saker som kan fallera tex vattenpump, slangar och infästningar, kylare, spruckna expansionskärl, trasig topplockspackning ... kylfläktar el/mekaniska och fan och hans moster. Är man inte med på noterna så kan man råka ut för dyra reparationer till följd av överhettning i form av sned/spucken topp etc.

PS. Och är temperaturen generellt för låg - har varit med om det också på ett flertal bilar - så är även detta ett tillstånd att uppmärksamma verkligen. Kan vara något så enkelt och rätt vanligt som en kass termostat som står konstant öppen (= "endast" ökat slitage och dålig bränsleekonomi) men kan även vara till följd av extremt låg kylvätskenivå, tempsensorn har inte kontakt med kylvattnet alls och visar inte den pågående härdsmältan. Betvivlar starkt att instrumentet har alla tänkbara tolkningsmodeller inprogrammerat och varnar när det behövs. Obegripligt att Volvo utgår från att alla deras bilköpare är okunniga och inte förstår att tolka centrala mätvärden.
__
Jag får ursäkta om jag bidragit till att tråden hamnat en smula off-topic... :D
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Om jag mäter kylvattentemperaturen i min bil, som ju saknar egen mätare, med en app, då kan jag se att när termostaten öppnar första gången efter en kallstart, då rasar temperaturen nästan 10°C. Det är inte så att det är då ni känner ett temperaturfall? Klimatanläggningen hinner kanske inte justera med spjället för att kompensera för den förändringen i värmeelementet?
SvenB skrev:Hur många är det som "klagat" hos Volvo över utebliven temperaturmätare (Riktig mätare)? Jag har hört om att det under en tid har saknats. Alla mina Volvos, har haft det. Men jag trodde att det betytt att jag haft bilar av gammal konstruktion. Därför blev jag förvånad att även min relativt nyinköpta V40 har temperaturmätare. Låt vara att den försvinner när jag aktiverar konstantfarthållaren, men den finns att titta på.
Tempmätaren kom tillbaka som "option" när det digitala instrumentet dök upp MY -14. Med det nya analoga instrument som började standardmonteras i samma årsmodell står man dock fortfarande utan tempmätare. Plats finns men den är upptagen av en "eco meter".

I det digitala instrument du har i din bil kan du för övrigt se tempmätaren även om du har farthållaren på. Men då måste du byta visningsläge från "Performance" till "Elegance". Jag föredrar liksom du att använda "Performance" eftersom jag till min förvåning märkt att jag trivs utmärkt med att läsa av hastigheten digitalt. Men det är trist att Volvo i det läget valt att låta farthållaren blockera tempmätaren istället för den helt värdelösa "power guiden".
andersuw skrev: Men det är trist att Volvo i det läget valt att låta farthållaren blockera tempmätaren istället för den helt värdelösa "power guiden".
Ja, är det någon som kan förklara för mig vad man har för nytta av "Power Guide" :?:
Haha, den finns nog mer för att det går att göra än för att det är någon stor nytta av den. Påminner lite om den ekonometer som man kunde se i en del 240 förr i tiden. Mätare för insugsvakuum, helt enkelt. Överladdade modeller hade laddtrycksmätare, vilket var samma sak, fast den kunde visa både över- och undertryck.
Ja jag kan inte komma på något bättre svar. Enligt manualen visar ”power guiden” relationen mellan den effekt man för tillfället tar ut och den som finns tillgänglig på aktuellt varvtal. Men varför man skulle vilja ha koll på det på en bil med automatlåda vet jag inte. På en manuellt växlad bil kanske den kan fungera som en slags indirekt indikator på när det är läge att växla. Men jag har ju svårt att tro att jag skulle ha någon större glädje av den även om jag körde manuellt.

Generellt är jag lite kluven till det här digitala instrumentet. På pluskontot finns att det funktionellt sett är ett bättre instrument än jag haft i någon tidigare bil. Å andra sidan stör jag mig på att Volvo inte tagit ännu bättre vara på de möjligheter en högupplöst färg-TFT-skärm erbjuder. Där har man varit alltför fantasilös och alltför mån om att bara emulera gamla analoga instrument. Estetiken är också sådär. Det är lite TV-spelskänsla över det hela.
Jag tycker helt tvärtom. Jag tycker om grafiken (men då är jag lite smått svag för s.k skeumorfism, dvs efterlikna analoga mätare i ett digitalt instrument) och jag gillar power-mätaren. Gillar även den vertikala varvräknaren som elegance-temat har, den är lite speciell och inget jag sett i någon annan bil.

Power-mätaren tycker jag är kul för hur den visualiserar olika saker, t.ex hur tillgänglig effekt ökar när turbon börjar ladda eller minskar när lockupen griper in. Samt en visualisering av hur automatlådan växlar; försöker man överstiga tillgänglig effekt sker nedväxling och är effektuttaget lågt sker nedväxling. Inte att jag nu tar fram den för att den allena tillför någonting, men då jag ofta använder power-temat så blir det att man använder mätaren. Hittills verkar jag dock vara den enda som tycker den är kul, hehe.
Schmoyoho skrev:Jag tycker helt tvärtom. Jag tycker om grafiken (men då är jag lite smått svag för s.k skeumorfism, dvs efterlikna analoga mätare i ett digitalt instrument) och jag gillar power-mätaren. Gillar även den vertikala varvräknaren som elegance-temat har, den är lite speciell och inget jag sett i någon annan bil.

Power-mätaren tycker jag är kul för hur den visualiserar olika saker, t.ex hur tillgänglig effekt ökar när turbon börjar ladda eller minskar när lockupen griper in. Samt en visualisering av hur automatlådan växlar; försöker man överstiga tillgänglig effekt sker nedväxling och är effektuttaget lågt sker nedväxling. Inte att jag nu tar fram den för att den allena tillför någonting, men då jag ofta använder power-temat så blir det att man använder mätaren. Hittills verkar jag dock vara den enda som tycker den är kul, hehe.
Helt med på att man kan ha stor nytta av att visualisera "gamla analoga" mätare digitalt, bara de gör jobbet är jag nöjd.

Det där med att visualisera kraftuttag vs växelläge etc är jag mer tveksam till. Har man kört en stund med aktuell bil så vet man precis hur det är med bilen i ryggmärgen, behövs ingen annan info som jag ser det. Som tex, om jag sitter i ett trist omkörningsläge i min i grunden rätt beskedliga S80 2.5 T med Geartronic. Visst jag kan trampa gasen i botten ("kickdown") men det blir en fördröjning innan full kraft kommer. Dumt om det är trångt att slösa bort tid. Ett bättre alternativ är att växla ner ett par lägen manuellt innan omkörning och då vet jag vad som kommer att levereras momentant till mig, direkt. Finns inga instrument som är till nytta för mig här som jag ser det, bara att man har en känsla för bilen och vad den kan göra.
Schmoyoho skrev:Jag tycker helt tvärtom. Jag tycker om grafiken (men då är jag lite smått svag för s.k skeumorfism, dvs efterlikna analoga mätare i ett digitalt instrument)
Jag har heller inte något emot skeumorfism så länge den är ett effektivt sätt att kommunicera, såsom exempelvis den ikon med en gammaldags termometer som i Volvoinstrumentet används för att visa att det är temperatur som visas av mätaren omedelbart till vänster om den stora "holken". Däremot stör jag mig på den när den är uppenbart ineffektiv, såsom exempelvis Volvos val att visa kylvätsketemperaturen med visare på en skala, tillika en helt sifferlös sådan, som i ett gammaldags analogt instrument. Mycket effektivare i alla hänseenden, inklusive den utrymmesbesparing man kunnat göra i syfte att visa ytterligare information, vore ett par siffror som anger temperaturen i grader och visas i blått vid värden under normal arbetstemperatur, i grönt vid normal arbetstemperatur och i rött när temperaturen överstiger den normala.
Schmoyoho skrev:Gillar även den vertikala varvräknaren som elegance-temat har, den är lite speciell och inget jag sett i någon annan bil.
Det jag tror Volvo kan ha gjort rätt i är att nöja sig med en stor mätartavla i mitten istället för de konventionella två. Man har därigenom kunnat forma hela instrumentet så att det i viss mån följer rattkransens rundade form och därmed till alla delar är lätt att överblicka genom "hålet" i ratten. Estetiskt har jag heller inget emot den vertikala varvräknaren i "Elegance-läget", vilket var det läge jag till en början använde. Numera föredrar jag dock "Performance-läget" eftersom jag tycker det gör det lättare att snabbt och precist läsa av både hastighet och varv. Själva "holken" (metallrörsbiten i mitten) tycker jag dock är både ful och onödig. Ett ansträngt försök till "sportighet" av "billigaste" slag.
Schmoyoho skrev:Power-mätaren tycker jag är kul för hur den visualiserar olika saker, t.ex hur tillgänglig effekt ökar när turbon börjar ladda eller minskar när lockupen griper in. Samt en visualisering av hur automatlådan växlar; försöker man överstiga tillgänglig effekt sker nedväxling och är effektuttaget lågt sker nedväxling. Inte att jag nu tar fram den för att den allena tillför någonting, men då jag ofta använder power-temat så blir det att man använder mätaren. Hittills verkar jag dock vara den enda som tycker den är kul, hehe.
Vad man tycker det är intressant att titta på är förstås en fråga om tycke och smak. Själv resonerar jag på just den här punkten ungefär som Leopold. Behöver ingen mätare av det här slaget för att förstå mig på hur jag skall hantera motor och växellåda. Det kan och vill jag göra med "ryggmärgen". Även en gammaldags mätare för insugstrycket av det slag apersson850 nämnde vore i mitt tycke bättre än "power guiden". Då kan man åtminstone se om gasspjäll och turbo uppför sig på förväntat sätt.

Om jag fattat "power guiden" rätt visar den för övrigt inte högre tillgänglig effekt för att turbon börjar ladda utan för att varvtalet stiger. När varvet går upp ökar den maximala effekt motorn potentiellt kan leverera. Men det vet vi ju utan hjälp av någon mätare. :wink:

Från vilken/vilka bilar härstammar för övrigt dina erfarenheter av det digitala instrumentet? För du har väl inte lyckats klämma dit ett sådant i din S80 -07 och få det att fungera? Frågar bara av rent personlig nyfikenhet, inget annat. :D
andersuw skrev: Från vilken/vilka bilar härstammar för övrigt dina erfarenheter av det digitala instrumentet? För du har väl inte lyckats klämma dit ett sådant i din S80 -07 och få det att fungera? Frågar bara av rent personlig nyfikenhet, inget annat. :D
Om det ev är mig du menar så bara konstaterade jag att detta med "power guide" är ett "instrument" / mätvärde jag definitivt inte behöver, inte ser någon nytta med öht. Kanske andra kan tycka det är kul vem vet men inget jag skulle betalt en enda spänn för att uppta plats i instrumentets begränsade display. Snarare tvärtom, hoppas slippa se dylikt i framtida bilar i min ägo.

Det jag ojat mig över är frånvaron av mer centrala instrument typ kylvätsketemperatur, i S80 -07 då. Exemplarisk display i exvis den urgamla bimmern från -97, visar temp (iofs utan grader men man vet att det är ok när nålen står rakt upp). Blir tempen för varm lyser det rött i instrumentet men jag har som förare möjligheten att se och vidta åtgärder långt innan nålen hamnar där.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]