Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1221874
Hej!
Har precis köpt en ny V60 Twin Engine och fått veta att styrningen av parkeringsklimat (både diesel och elvärmare) inte går att starta vare sig med hjälp av timer eller direktstart från VOC-app i de fall då laddkabel sitter kvar i uttaget men laddningen avbrutits av t.ex. intervallstyrning (motorvärmaruttag) eller säkringsbrott.
Alltså, sitter laddkabeln inkopplad i bilen så måste den ha ström på 230 voltssidan för att värmaren ska funka. Orsaken sägs vara att säkerställa batterinivån i bilen ifall laddningen inte hinner slutföras.
Tycker detta är en oerhört dålig funktion som ställer till det för mig när jag vill ladda i mitt intervallstyrda motorvärmaruttag (bor i hyresrätt). Måste ut och koppla ur sladden alt. ändra timern på mitt uttag varje gång jag oplanerat ska använda bilen. Någon här som vet ifall det finns någon lösning på detta?
#1221938
pularn skrev:Det låter ju märkligt. Vet bilen ens att kabeln sitter där om det är avbrutet på 230V sidan?
Jo den gör ju det, den låser bl.a. fast stickproppen på "bilsidan" när den ansluts och sitter tills dessa att bilen låses upp så någon form av intelligens har den :???:
#1277934
Har samma problem när strömmen brutits och laddkabeln sitter i. Parkeringsklimatuppvärmningen med diesel startar inte vare sig med fjärren eller med appen. Inte med timer heller. Batteriet är fulladdat. Bilen står en bit från huset vi bor i, ca 75m.
Klimatanläggningen är inställd för att starta utomhus.

Problem:
Vill inte skrapa rutorna på vintern

Lösning:
Så för att lösa det här måste vi gå ut och dra ut kabeln eller leta efter orsaken till att strömmen är bruten vilket antingen är en propp som löst ut eller en timer i elcentralen som var felinställd.
En notifiering från bilen att strömmen brutits hade underlättat.
Sätta presening på rutorna är ju en lösning men känns inte bra med all inbyggd teknik i bilen.

Förstår inte varför den har det här beteendet. Finns det nån lösning på det här?
En möjlig lösning är ju att installera en gammal kupevärmare som har en till sladd anslutet utifrån...

Om orsaken är "säkerställa batterinivån i bilen ifall laddningen inte hinner slutföras. ", förstår jag inte motivet, eftersom batteriet är fulladdat.
#1283858
Rättning:
Om bilen är inställd för Parkering Inne, dvs dieselvärmaren under parkering är inaktiverad, så återstartas eluppvärmingen, som tyvärr bara är för kupén, när strömmen kommer tillbaka. Dyker även upp en notis i mobilen med text:
"Kontrolera kabelanslutningen. Laddningen avbröts eller har blivit pausad."

Så problemet verkat uppstår när dieselvärmaren används. Parkering Inne/Ute går ju tyvärr bara att ställa om ute i bilen.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]