Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pean
Ok här kommer lite newbie frågor. Jag är lost på att meka bilar, och kanske värst när det kommer till elektronik, men här kör vi ändå.

Bromljuset i bakluckan på min V70 från -01 har slutat fungera. Pratade med en verkstad och de trodde på kabelbrott. Kabelbrott? I bakluckan vid reservhjulet ligger en kopplingsplint. Till kopplingsplinten går en blå sladd som inte är inkopplad. Varför?

Hur bökigt är det att fixa kabelbrott?
Användarvisningsbild
av falcon
Kabeln går in vid höger gångjärn, vart den tarvägen sedan vet jag inte.

Att laga ett kabelbrott är enkelt, att hitta kabelbrottet är en annan sak :)
Användarvisningsbild
av pean
Hehe det hade jag nog kunnat räkna ut jag också. Jag får omformulera, hur svårt är det att hitta kabelbrott som sätter bromslljust i bakluckan ur spel?
av Frigge
Du måste börja med att sprätta upp kabeln som ligger på vä sidan i bakluckegångjärnet typ. oftast räcker det med att ta bort tejpen o sen dra ner isolatorn, brottet brukar vara i mitten av isolatorn. Sen är det bara skarva :lol:
Användarvisningsbild
av pean
Äh.. den får åka till verkstaden imorgon.

Nästa projekt blir att byta lampan i displayen på stereon och fixa radioknapparna på ratten som lagt av.
Användarvisningsbild
av #27
Den blå kabeln vid reservhjulet är till draget om du vill ha dimljus osv..
Användarvisningsbild
av pean
#27 skrev:Den blå kabeln vid reservhjulet är till draget om du vill ha dimljus osv..
Ah, perfekt. Tack.
Nästa elbil från Volvo?

Siten verkar kraschat......

B4b B4b,A modellen

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]