Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Ibland när jag står på tomgång börjar medelförbrukningen på färddatorn att ticka uppåt ganska fort. När jag sen kör iväg beter den sig som vanligt och går ner till normal medelförbrukning. Nuvarande förbrukning står --/--. Någon som vet om det ska vara så eller om något fel är trasigt?

Jag har en V70N -04
Användarvisningsbild
av Loner
Fullt normalt, bilen förbrukar ju soppa fast du står still. så medfleförbrukningen stiger.
Att den inte visar nån momentanförbrukning när du står still är ju för att du just står still. svårt att räkna ut liter/mil då..

/L
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Klart den drar bensin även på tomgång men den tickar väldigt fort uppåt, c:a 1 cl/sekund och det är bara ibland som det händer.
Användarvisningsbild
av mspired
Att den tickar uppåt olika snabbt vid olika tillfällen beror väl på hur länge sedan det var du nollställde den, ju kortare körsträcka sedan nollning destå mer påverkar några minuters tomgångskörning. Har du däremot kört flera hundra mil sedan nollställningen och medelförbrukningen tickar snabbt uppåt så har din bil problem.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Sist det hände var dagen efter jag tankat och nollställt så det stämmer.
Har precis köpt bilen så man har inte riktig koll på alla funktioner och prylar.

Tack för hjälpen.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]