- tor 28 dec 2017, 21:00
joel80 skrev:Införa elbilar omgående? Det är knappt 7% av nybilsförsäljningen som är laddbart idag, av det knappt 2,5% rena elbilar. Lite mer om man räknar in hybrider med eldrift som primär motor. Det finns inga planer på att skrota alla nuvarande bilar. En omställning till elbilar kommer väl troligen ta 20-25 år. Under den tiden ökar efterfrågan för just elbilar successivt. Eftersom det tar bra lång tid att byta ut en bilpark är det dags att starta rätt snart.Mycket komiskt. Vi har hört om frälsningen i form av elbilar från många. Det finns ingen hejd på förespråkarna. Man pratar om en "tipping point" och att elbilar snart blir billigare än vanliga bilar. Politiskt verkar man för ett skifte genom ekonomiska styrmedelsstrukturer. Den tekniska utvecklingen går fort. Personligen tror jag att elbilar blir mycket vanliga i en nära framtid eftersom folk handlar med plånboken. Dessutom är inte elbilar dåliga, de är rent av roliga. Men hur är det med klimatfrågan? Det var ju så det en gång började i argumentationen. Som jag sagt många gånger förr: det är inte alltid det billigaste som är det bästa för klimatet. Vare sig det handlar om fossildrivna bilar eller batteribilar.
joel80 skrev:Klarar man målen om helt fossilfri energi 2050 ska det ju då även bilparken till största del vara utbytt för att man även inom transportsektorn ska nå ett sånt fossilfritt resultat som möjligt.Ja, det var ju just detta. Hur är det, kommer man att klara det? Var är de realistiska planerna?
joel80 skrev:Sen är det så att vinst uppnås redan idag med den energimix vi har i EU, men den blir successivt bättre och bättre ju mer kol och olja som fasas ut.En batteribil som tillverkas och laddas i Europa är inte klimatvänligare än en ICE-bil som tillverkas i Europa och körs på ett förnyelsebart drivmedel. Globalt är det ännu värre, en kalkylmässig katastrof.
joel80 skrev:Säkert svårare då med de rätt kraftiga hopp som kanske kommer bli från år till år då man stänger diverse reaktorer.Ja, det är mycket svårt. Det ska man vara ödmjuk inför. Framförallt när man projicerar detta på en omställning i global skala.
joel80 skrev:Men det är inte alls omöjligt. Man jag tror man kan möta mycket med tillfälligt ökad vattenkraft som klaras av p.g.a ökad vindkraft (och då möjlighet att spara vatten när det inte är svinkallt.).Det var inget ödmjukt påstående. Men jag håller med om att det borde inte vara omöjligt. Men var är de realistiska planerna? Många frågar efter dem. Men politikerna har ju inga svar.
joel80 skrev:Om det nu blir så att vi 2 veckor per år måste importera smutsigare el eller rent av dra igång ett kolkraftverk så kommer vi väl inte påverka den totala energimixen över året med så många gram per kwh? Och blir det så att man märker att de måste till så kanske man försöker bygga bort det till nästkommande år?Det här med storleksordningar måste man ha respekt för när man resonerar. Vad Sverige gör eller inte gör kvittar fullständigt i det globala perspektivet. Värre är då att man inte kan "bygga bort det" till nästa år i det globala perspektivet. Att införa batteribilar i ett globalt perspektiv när det är 2/3 fossil andel av 25.000 TWh elenergi årligen som ska "byggas bort" är ren galenskap. Det går inte att skapa rimliga förutsättningar klimatmässigt för batteribilar globalt sett på mycket länge. Om det ens går att ens matcha alternativen, t.ex. ICE-bilar drivna på förnyelsebara drivmedel, vet man inte eftersom man konsekvent undviker att undersöka detta. Likaså vägrar man konsekvent att väga in "klimatskulden" som uppstår under en forcerad omställning. Och mer därtill.
Klart det finns planer på omställningen även utaför Sverige.
joel80 skrev:Jag tycker personligen Europa jobbar för sakta för det, men de jobbar i allafall för det.Jag funderar på var det konkreta innehållet tagit vägen.
EUs energiministrar la fram en plan för det så sent som veckan innan jul.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... gipolitik/
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."