Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Andersuw, varför bara upprepar du dig? Du skriver massa gammalt som du redan upprepat flertalet gånger så att det som diskuteras (och eventuella nya saker från dig) helt försvinner i dina textbomber.
Användarvisningsbild
av Fisch
Antagligen för att vissa andra skribenter i tråden inte kan bemöta hans påståenden sakligt. En annan teori jag har är att han inlägg hels tiden raderas av en moderator. Är det på grund av någon anmäler hans inlägg eller gör moderatorn det efter egen smak?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fisch skrev:Antagligen för att vissa andra skribenter i tråden inte kan bemöta hans påståenden sakligt. En annan teori jag har är att han inlägg hels tiden raderas av en moderator. Är det på grund av någon anmäler hans inlägg eller gör moderatorn det efter egen smak?
:-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev:Antagligen för att vissa andra skribenter i tråden inte kan bemöta hans påståenden sakligt. En annan teori jag har är att han inlägg hels tiden raderas av en moderator. Är det på grund av någon anmäler hans inlägg eller gör moderatorn det efter egen smak?
Jag har bemött honom många gånger med sakliga argument. Tyvärr kan han inte ta till sig något som inte stämmer med hans världsbild att diesel är bättre än elbil.
Sen blir det rätt otrevligt också då man rätt ofta får åsikter kletade på sig. Hans argumentationsteknik går ofta ut på att säga vad man sagt, fast först vrida på det till det yttersta och klippa och klistra ur sammanhang. :/

Är du själv intresserad och vill läsa kring ämnret så har jag lite sakliga argument jag gärna delar med mig av.
Livscykelanalyser så man kanske får lära sig hur det egentligen ligger till:

https://www.dropbox.com/s/de19yk7tn2g0c ... s.pdf?dl=0
(den här är väldigt användbar eftersom den jämför två i övrigt helt identiska bilar)

https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/e ... -emissions
(ett amerikanskt perspektiv, men då ser man att elbilarna är överlägsna trots den smutsiga amerikanska elen)

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=8884389
(mer svenskt perspektiv, den bryter tydligt upp de olika faserna inkl batteritillverkning, och en tydlig jämförelse mellan olika bränsletyper - i den ser du tydligt att en bensinbil släpper ut nästan tre gånger så mycket under sin livstid även om man räknar med batteriproduktion och allt annat, kolla grafen på sidan 71)

https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf
(den mest nyliga av de här studierna, går igenom elproduktions påverkan i olika europeiska länder och tar även upp andra aspekter som toxicitet i batteriämnena och påverkan på stadsluften)

Gällande modereringen så har jag blivit av med inlägg jag också, men tycker det är bra att de försöker rensa upp så det blir hållbar läsning för andra. Tjafs där Andersuw dissikerar alla mina inlägg med upprepningar av tidigare saker som redan diskuterats samt mina repliker på det förstår jag pajar tråden. Jag har lite svårt att låta direkta påståenden om vad jag säger eller tycker gå förbi.
VolvoB20 skrev:
:-)-)
Nä, så illa kan det väl inte vara? Fast det skulle i och för sig förklara varför vissa trådar som jag läst verkar sakna inlägg som jag vill minnas ha läst. Men visst brukar väl en moderator bara ta bort texten och skriva att det är modererat med röd text?????
joel80 skrev:Gällande modereringen så har jag blivit av med inlägg jag också, men tycker det är bra att de försöker rensa upp så det blir hållbar läsning för andra. Tjafs där Andersuw dissikerar alla mina inlägg med upprepningar av tidigare saker som redan diskuterats samt mina repliker på det förstår jag pajar tråden. Jag har lite svårt att låta direkta påståenden om vad jag säger eller tycker gå förbi.
Jag tycker att du kanske ska ransaka dig själv lite. Har sett inlägg där du trycker dina åsikter till att bli rätt åsikt. Det har jag kommenterat i någon tråd. Där har mitt inlägg senare försvunnit. Jag trodde det berodde på något fel på forumet. Har försökt att ta detta med webbmastern och även moderator, men inte fått svar på min fråga. Får väl se om detta får stå kvar. Om inte så får jag väl dra mina egna slutsatser.

Förstöra denna tråd? Förstår inte vad du menar med det. 80 sidor? Bra början, tycker jag. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Absolut, jag har säkert svarat spydigt när jag ansett att jag fått spydiga kommentarer till mig. Det har säkert accelererat ordspottandet och tjafset ytterligare. Bra att det modereras bort när det blir så för ibland ser man inte sina egna misstag och aggressioner i irritationen.

Jag har dock aldrig anmält ett inlägg, modereringen sker ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
Två intressanta artiklar senaste dagarna.

Dels Polen som känns mer och mer som Europas svarta får. Medans de flesta stänger ner mer och mer kolkraft och får större del förnyelsebart i sitt när startar Polen upp sitt största kolkraftverk.. suck.
https://energy.economictimes.indiatimes ... t/62143025

En lite mer positiv rapport är den Tysk-Finska, som ser rätt långt fram, så saker såklart ändras, men det är ändå intressant:
https://www.ecowatch.com/100-renewable- ... 35518.html
100% Renewable Energy Worldwide Isn't Just Possible—It's Also More Cost-Effective

Wind energy increases to 32 percent by 2030. Beyond 2030 solar PV becomes more competitive. The solar PV supply share increases from 37 percent in 2030 to about 69 percent in 2050.

According to the study, solar power and battery storage are critical parts of the transition. Falling prices will also lead to widespread adoption of the technologies. The researchers predict that the globe's electricity mix by 2050 will consist of solar photovoltaics (69 percent), wind energy (18 percent), hydropower (8 percent) and bioenergy (2 percent).
Själva studien (som är fellänkad i artikeln)
http://energywatchgroup.org/wp-content/ ... Sector.pdf

Jag har inte hunnit kolla igenom studien än utan bara läst artikeln. Får spara lite att läsa till mellandagarna. :)

God jul!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Jag är sjukt imponerad av ditt tålamod Joel!
Keep up the good work!!
Jag kan tyvärr inte hålla med. Jag vill i framtiden kunna köra en elbil, men känner att det är att för mycket oseriöst handlande idag.

Hela omställningen förstörs och fördröjs av oseriösa argument i media, politik och diskussioner.

Fördumningen breder ut sig i alla former och populismen härjar fritt oavsett område.

Stoppa invandringen så bilr allt bra!!! Släpp invandringen fri så blir allt bra!!! Nej så enkelt är det inte. Det krävs planering, resurser och hårt arbtete för att se till att alla som kommer får utbildning, bostad och jobb, det finns inga snabba populistiska lösningar.

Samma med skatten, höj skatten så bilr allt bra, sänk skatten så blir allt bra. Förbjud vinster så blir allt bra. Nej, finns inga populistiska lösningar här heller. Bara för man förbjuder vinster blir det inte bra. I så fall skulle volvo alltid tillverka skitbilar då Volvo går med vinst och Saab göra bra bilar då de alltid gått med förlust. Nej så enklet är det inte

Nu samma med bilparken. Förbjud dieel och tvinga över alla till att köpa elbil. Så populiistiskt. Det räcker inte. Det krävs resurser, plandering och hårt arbete här med. Vi måste ta fram en vettig elproduktion, eldistribution och bra laddplatser på allmänna gator, parkeringar, bostadsområden och arbetsplatser.

Nu är det bara nej sägare på ena sidan. Vilket gör att de hjälper inte till ett skit och det går på tok för långsamt.

På andra sidan är det populister, opportunister och guldgrävare som vill tjäna snabba pengar och sedan dra vidare, de vägrar se att det måste planeras och läggas mycket tid, pengar och resurser på att säkra hela kedjan från produktion till användande. Så där sker alldeles för lite också.

När ska det komma lite realism och tillnykting så vi kan starta och börja jobba på omställningen på riktigt?

Jag kommer ihåg en vinter på 80-talet när det var -15-20 grader i nästan 2 måndader ända nere i sydsverige med ingen vind och svag sol . Hur har man tänkt fixa det om några år när vi kör med elbilar och våra kärnkraftverk har skrotats?

Ska vi massivt bygga massor med nya kärnkraftverk, för redan utan elbilar blir det problem när 40 % av elen försvinner på sommaren och kanke 50% på vintern när bara vatten och kärnkraft producerar el kalla vinterdagar idag?

Eller ska vi stänga ned svenskt näringsliv sådana perioder och låta vattenkraften värma hus, skolot och sjukhus endast?

Eller ska vi importera maasiv med brunkols el sådana vintrar.

Eller ska vi göra ingenting och hoppas att det ska komma någon ny revolutionernade uppfinning som räddar oss, som vi inte vet något om idag ?

Men sådana här frågor får man inte ställa, man ska bara enfaldigt sjunga med i kören om att elektrifiera allt. Ställer man frågan så stämplas man som bakåtsträvare och bov. Fast man igentligen är helt tvärs om och bara försöker få in lite realism i drömmarna.
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 164
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]