Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjim
MickeM skrev:Har du första modellen av V70, eller andra modellen? (V70N)

Stor skillnad på elektroniken, men samma mekanik i botten.

Svårstartad varm brukar vara LMM, kamaxelgivare eller vevaxelgivare, enl min erfarenhet, men se till att få felkoder utlästa med Volvoanpassad utrustning först.
Jag gjorde som jag skrev tidigare avläsning av felkoder men det gav inget. Inga felkoder.

Idag när jag skulle starta bilen när den stått avstängd en timme så var motorn trögstartad,( trots att jag väntade någon sekund med nyckeln i läget innan startläge.) För att få igång motorn fick jag dra en stund med startmotorn, att gasa hjälper ej.
Några tips på hur felsöka effektivast?
Var sitter kamaxel/ vevaxelgivare? Kan man kontrollera deras funktion genom att koppla ur dem och se hur motorn beter sig för felsökning eller liknande?

Som info, så häromdagen startade bilen utan problem när motorn var kall och det var -7 grader ute.

/ Jim
av MickeM
Kamaxelsensorn sitter i änden på avgaskamaxeln, på växellådssidan av motorn.
Vevaxelsensorn sitter under den, neråt svänghjulet.

Kopplar du ur någon av dom, startar inte bilen alls.

Vevaxelsensorn kan vara full i järnspån. Det har jag sett förr.
Lätt att rengöra den, om du tar loss den, men sannolikheten till att endast stålsmuts är felet, är låg.
Men gratis.

Hur mycket bensin har du i tanken när den är svårstartad, och står bilen även i lutning?
Lite bensin och lutning, är i så fall felet. Det blir så, på dom här modellerna.
av jimjim
MickeM skrev:Kamaxelsensorn sitter i änden på avgaskamaxeln, på växellådssidan av motorn.

Lätt att rengöra den, om du tar loss den, men sannolikheten till att endast stålsmuts är felet, är låg.
Men gratis.

Hur mycket bensin har du i tanken när den är svårstartad, och står bilen även i lutning?
Lite bensin och lutning, är i så fall felet. Det blir så, på dom här modellerna.
Den var svårstartad idag med 160 km kvar till tom tank, då stod bilen plant. Vad menar du med ”lite” bensin?
Användarvisningsbild
av johnnype
Dom här tipsen om att gasa på en bil med elektronisk gaspedal, det kan ju inte spela någon roll alltså...

ECM lär ju ha sitt "startprogram" oavsett vilket läge pedalen står i! Sedan efter att starten är slutförd så kopplas pedalen in i (program)slingan...
av MickeM
jimjim skrev:
MickeM skrev:Kamaxelsensorn sitter i änden på avgaskamaxeln, på växellådssidan av motorn.

Men gratis.

Den var svårstartad idag med 160 km kvar till tom tank, då stod bilen plant. Vad menar du med ”lite” bensin?
160km är 16mil =12-17 liter ca, beroende på vad din snittförbrukning är enl färddatorn.
Det är aningen lite i en stor tank, men när den står plant, BORDE det påverka högst minimalt, men kanske pumpen börjar bli dålig.

Tanken är ju en sadeltank med två "magar", och returen (och bränslegivaren) går ner i ena, och pumpen i den andra.
Returen blåser via en ejektor över bränsle i "pumpmagen" så den hålls "fylld", men med lite bränsle i omlopp, kan pumpen konstra och ta luft.

Problem i lutning visar sig först, och i kraftig lutning, kanske den inte startar alls, då pumpen inte når bränslet.

Men att blåsa i åtminstone halv tank och hålla det eller mer, är ju enkelt test.
Du förlorar inget på det. Bensinen försvinner ju inte......
Användarvisningsbild
av johnnype
Glöm inte givaren som sitter under baksätet (i tanken), om den är utsliten så kan den i vissa positioner ge avbrott i signalen som leder till att bränslepumpen aldrig startas.

Om man tankar i typ 10liter och den startar kanon igen så har man troligen hittat felet :D
av jimjim
johnnype skrev:Glöm inte givaren som sitter under baksätet (i tanken), om den är utsliten så kan den i vissa positioner ge avbrott i signalen som leder till att bränslepumpen aldrig startas.

Om man tankar i typ 10liter och den startar kanon igen så har man troligen hittat felet :D

Men bilen är enbart svårtstartad varm, menar du trots det att denna givva skulle kunna vara orsaken till problemet?. Hur gör jag för att komma åt denna givare?
av jimjim
Förtydligar. Enbart svårstartad varm. Tidigare hjälpte det om jag väntade någon sekund med nyckeln innan startläge vid start. Men nu är den kika svårstartad med varm motor oavsett. // Jim
av jimjim
Fick tips om att startreläet kan strula pga ev sprick och temperaturändringar. Var hittar jag detta relä?, antar att det är relä till startmotor som avses. Någon som har en bild att visa placeringen på?
// Jim
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]