- tis 19 dec 2017, 21:17
Idag när jag skulle starta bilen när den stått avstängd en timme så var motorn trögstartad,( trots att jag väntade någon sekund med nyckeln i läget innan startläge.) För att få igång motorn fick jag dra en stund med startmotorn, att gasa hjälper ej.
Några tips på hur felsöka effektivast?
Var sitter kamaxel/ vevaxelgivare? Kan man kontrollera deras funktion genom att koppla ur dem och se hur motorn beter sig för felsökning eller liknande?
Som info, så häromdagen startade bilen utan problem när motorn var kall och det var -7 grader ute.
/ Jim
MickeM skrev:Har du första modellen av V70, eller andra modellen? (V70N)Jag gjorde som jag skrev tidigare avläsning av felkoder men det gav inget. Inga felkoder.
Stor skillnad på elektroniken, men samma mekanik i botten.
Svårstartad varm brukar vara LMM, kamaxelgivare eller vevaxelgivare, enl min erfarenhet, men se till att få felkoder utlästa med Volvoanpassad utrustning först.
Idag när jag skulle starta bilen när den stått avstängd en timme så var motorn trögstartad,( trots att jag väntade någon sekund med nyckeln i läget innan startläge.) För att få igång motorn fick jag dra en stund med startmotorn, att gasa hjälper ej.
Några tips på hur felsöka effektivast?
Var sitter kamaxel/ vevaxelgivare? Kan man kontrollera deras funktion genom att koppla ur dem och se hur motorn beter sig för felsökning eller liknande?
Som info, så häromdagen startade bilen utan problem när motorn var kall och det var -7 grader ute.
/ Jim