Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Finns flertalet saker i artikeln där det inte spekuleras, men du läser såklart som du vill.
av andersuw
Här är ett i sammanhanget relevant uttalande från en källa som är klart mer trovärdig än Ekoreportern med intervjuoffer:

"Under lång tid har det svenska elsystemet kunnat ta emot nya kunder – nya bostadsområden och industrier. Att ansluta sig till elnätet har varit oproblematiskt och har närmast tagits för givet. Men situationen har förändrats och det finns idag stora utmaningar med att möta behovet av el. Redan i det korta perspektivet börjar nämligen elnätet helt enkelt bli fullt på sina håll. Då blir snabbt anslutningen av nya elanvändare problematisk."

Ulla Sandborgh, GD för Svenska Kraftnät

https://www.svd.se/utan-elnat-blir-det- ... y-industri
Användarvisningsbild
av joel80
Reportern pratade också med Svensk kraftnät som inte alls såg några problem gällande elbilar.
Ny industri och helt nya områden som det du skriver om ovan gällde inte frågan.

Kanske är det så att Svenskt kraftnät ser smart användning av elbilars batterier som en framtida lösning och att man faktiskt kan klara ett större effektbehov just p.g.a elbilar.
Jag tänkte skriva i "bidragstråden" men insåg att det blir lite OT där....

Jag tror att elbilarna kommer bli "slit och släng" i mycket större utsträckning än motsvarande fossilbil.

Uppenbarligen är det väldigt förmånligt att vara första ägare av en elbil. Frågan är vad som händer när bilen börjar bli till åren och batterierna vissnar. Jag tror att risken finns att det blir ungefär som med gasbilarna, också förmånligt och bra så länge bilen är skapligt ny och gassystemet fungerar, sen när det börjar strula så sprutar tusenlapparna iväg rätt fort.... Gassystemet är bra mycket dyrare att reparera än motsvarande bensindrift.

Kommer det vara ekonomiskt försvarbart att kosta på batteribyte i en 10-15år gammal elbil?

Vill passa på att förtydliga att jag faktiskt inte är emot elbilar, även fast mina inlägg kanske pekar åt det hållet. Däremot tycker jag att utvecklingen är lite skev med "hybrider" som väger runt 2ton och är fullproppade med lyx och går några futtiga mil på en laddning. Vore det inte bättre att banta ner bilarna och maximera räckvidden på el? :| Vissa av oss är ju faktiskt inte intresserade av pekskärmar och växelväljare i Orrefors-glas. Behöver inte heller ha massage när jag sitter och kör.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med dig i flera bitar.

Jag tror elbilars batterier kommer räcka bra länge i de flesta bilar. Lite som dagens motorer... Ibland måste man byta. Då kan man ev få tag på en begagnad motor som bara gått ett visst antal mil som är vettigare att byta med än en helt ny. På samma sätt blir det kanske med de batterier som behöver bytas.

I andra fall tror jag batterier kommer hålla bilens livslängd... alltså i allafall 30k mil eller mer. Man börjar ju se lite data på Teslas bilar och batterier. Det verkar inte som att degraderingen går så fort som många varit skraja för:
https://public.tableau.com/views/TeslaB ... &:tabs=yes

Slit och släng-delen tror jag snarare har att göra med all teknik som man nu trycker in i alla bilar. Alltså vi åker mer och mer omkring i datorer nu, oavsett vad de drivs av. Den tekniken kan bli väldigt dyr och problematiskt att byta när den blir gammal eller går sönder. Kanske blir ägandet lite annorlunda framöver.. att många som inte kör så mycket abbonerar på en bil tillsammans med andra. Det gör ju att bilarna går längre på kortare tid, och alltså kanske inte hinner bli så gamla men ändå avverkar milen. (Det är bara en tanke, Jag spekulerar bara nu såklart...)
Skulle autonoma bilar komma stort kommer det ju bli ännu mer intressant för många att abbonera. Då kan man få bilen dit man är, och sen bara hoppa ur dit man ska. Tänk dig DriveNow (https://www.drive-now.com/se/sv/stockholm/) med autonoma bilar.

Gassystemen förlorar ju lite på det du skriver, att det är väldigt dyrt att reparera. Om man inte ser till batteriet utan till elmotor och drivning i sig på en elbil är den delen billigare än en traditionell bil. Servicen är också billigare på många.. det finns inte så mycket motor att göra service på.

Dina tankar om hybrider håller jag helt med. Även om jag vill ha massa lull lull i min bil skulle jag gärna se att man trycker in hybridsystemen i mindre lyxiga modeller eller motoralternativ. Volvo är ju sjukt dåliga på det där än och har bara prestandamotorerna med hybriddrift. Blir troligen bättre framöver, när dom lovat någon form av eldrift i alla nya modeller, men just nu känns det som att dom mjölkar dom ut pengar för det rejält.

En bra hybrid borde ha i allafall 8-10 mils räckvidd på el. Och starkare elmotor, så att den andra motorn bara behöver gå in och hjälpa till då man antingen vill ha extra mycket kraft eller om man får slut på el.
av andersuw
joel80 skrev:Reportern pratade också med Svensk kraftnät som inte alls såg några problem gällande elbilar.
Ny industri och helt nya områden som det du skriver om ovan gällde inte frågan.
Nej. Vad som sas i Ekoinslaget är inte att Svenska Kraftnät inte ser några problem med elförsörjningen för elbilar. Vad som sas var att de inte gjort några prognoser som specifikt rör just den elanvändningen:

"Svenska kraftnät, som är den myndighet som bland annat ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, har inte gjort några prognoser på hur elanvändning specifikt för bilar kan komma att utvecklas."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6846670

Vad Ulla Sandborgh gett uttryck för, både i sin rapport till Miljö- och endergidepartementet i somras och i den debattartikel jag citerade är att situationen är ansträngd både vad gäller kraftproduktionen och överföringskapaciteten och att situationen riskerar att förvärras om inte åtgärder vidtas i tid. Det säger sig själv att ökad elkonsumtion till följd av tillkommande batteribilar spär på problemen.
Användarvisningsbild
av joel80
"Jag fick tag på flera andra elbolag, de sa samma sak. Det gjorde även svenska kraftnät."

Hur du vrider det är din tolkning. Det där vad reporten skrev.
Användarvisningsbild
av Fisch
Du är ju helt omöjlig joel80. Tidvis har du verkat väldigt säker och övertygande men efterhand har jag förstått att det var tomt.

Du får konspirera vidare kapten. Adios.
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. Ja du... Bara för att man inte tolkar det värsta ur allt så är man tydligen konspiratorisk...

Hej då.. och välkommen tillbaka.
  • 1
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 164
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?