Håller med dig i flera bitar.
Jag tror elbilars batterier kommer räcka bra länge i de flesta bilar. Lite som dagens motorer... Ibland måste man byta. Då kan man ev få tag på en begagnad motor som bara gått ett visst antal mil som är vettigare att byta med än en helt ny. På samma sätt blir det kanske med de batterier som behöver bytas.
I andra fall tror jag batterier kommer hålla bilens livslängd... alltså i allafall 30k mil eller mer. Man börjar ju se lite data på Teslas bilar och batterier. Det verkar inte som att degraderingen går så fort som många varit skraja för:
https://public.tableau.com/views/TeslaB ... &:tabs=yes
Slit och släng-delen tror jag snarare har att göra med all teknik som man nu trycker in i alla bilar. Alltså vi åker mer och mer omkring i datorer nu, oavsett vad de drivs av. Den tekniken kan bli väldigt dyr och problematiskt att byta när den blir gammal eller går sönder. Kanske blir ägandet lite annorlunda framöver.. att många som inte kör så mycket abbonerar på en bil tillsammans med andra. Det gör ju att bilarna går längre på kortare tid, och alltså kanske inte hinner bli så gamla men ändå avverkar milen. (Det är bara en tanke, Jag spekulerar bara nu såklart...)
Skulle autonoma bilar komma stort kommer det ju bli ännu mer intressant för många att abbonera. Då kan man få bilen dit man är, och sen bara hoppa ur dit man ska. Tänk dig DriveNow (
https://www.drive-now.com/se/sv/stockholm/) med autonoma bilar.
Gassystemen förlorar ju lite på det du skriver, att det är väldigt dyrt att reparera. Om man inte ser till batteriet utan till elmotor och drivning i sig på en elbil är den delen billigare än en traditionell bil. Servicen är också billigare på många.. det finns inte så mycket motor att göra service på.
Dina tankar om hybrider håller jag helt med. Även om jag vill ha massa lull lull i min bil skulle jag gärna se att man trycker in hybridsystemen i mindre lyxiga modeller eller motoralternativ. Volvo är ju sjukt dåliga på det där än och har bara prestandamotorerna med hybriddrift. Blir troligen bättre framöver, när dom lovat någon form av eldrift i alla nya modeller, men just nu känns det som att dom mjölkar dom ut pengar för det rejält.
En bra hybrid borde ha i allafall 8-10 mils räckvidd på el. Och starkare elmotor, så att den andra motorn bara behöver gå in och hjälpa till då man antingen vill ha extra mycket kraft eller om man får slut på el.