Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Om du har en -05 2,5 T tror jag inte alls att det är uppskattat. Bilen servad = servicebok, det var troligen det säljaren menade med frågan.

Normalt så sjunker nog värdet på en 05:a 180 tkrbil (eller hur mycket din bil nu kommer att kosta när den säljs) med 10 tkr.

Det är precis som med en krockad bil, står två likvärdiga bilar i hallen så drar sig kunden för en bil som har varit krockad och/el saknar servicebok.

PH
av karlskrona_krille
detta gällde min gammla bil som skall bytas in får den nya 2005a i helgen.

min gammla är servad hela tiden av mekaniker men ej stämplad..

perhall skrev:Om du har en -05 2,5 T tror jag inte alls att det är uppskattat. Bilen servad = servicebok, det var troligen det säljaren menade med frågan.

Normalt så sjunker nog värdet på en 05:a 180 tkrbil (eller hur mycket din bil nu kommer att kosta när den säljs) med 10 tkr.

Det är precis som med en krockad bil, står två likvärdiga bilar i hallen så drar sig kunden för en bil som har varit krockad och/el saknar servicebok.

PH
av Frigge
karlskrona_krille skrev:detta gällde min gammla bil som skall bytas in får den nya 2005a i helgen.

min gammla är servad hela tiden av mekaniker men ej stämplad..

perhall skrev:Om du har en -05 2,5 T tror jag inte alls att det är uppskattat. Bilen servad = servicebok, det var troligen det säljaren menade med frågan.

PH
Spelar ju ingen roll vem som servat den om man inte har några bevis för det :roll:
Din mek är säkert jätteduktig men det har ju inget värde om serviceboken saknar stämplar från godkänd verkstad.
Hur många tror du inte säger som du gör......... oavsett om den är servad eller inte ?
Kan man inte visa att den är servad enl tillverkarens rekomendationer = Bilen är INTE servad som den ska
av perhall
Om man blir "trodd" eller inte kan ju bero på bilens skick och hur länge man har haft den. Om man är en 62-årig f d Volvoingenjör som har en 91:a 944 GLT ljusblåmet med 32 200 mil AC soltak farthållare och elhissar runt om i nästan nyskick, och har haft den sen den var ny, tror jag att man blir trodd.

Ett alternativ är att skriva i serviceboken om man gör det själv och spara kvittot på materialet.

Jag gillar inte inställningen att man kan lura bilhandlare men inte privatpersoner (därmed inte sagt att du lurades, men du kunde ju ha sagt att det inte finns någon servicebok).

Vad var det för bil du bytte in då?

PH
av karlskrona_krille
perhall skrev:Om man blir "trodd" eller inte kan ju bero på bilens skick och hur länge man har haft den. Om man är en 62-årig f d Volvoingenjör som har en 91:a 944 GLT ljusblåmet med 32 200 mil AC soltak farthållare och elhissar runt om i nästan nyskick, och har haft den sen den var ny, tror jag att man blir trodd.

Ett alternativ är att skriva i serviceboken om man gör det själv och spara kvittot på materialet.

Jag gillar inte inställningen att man kan lura bilhandlare men inte

privatpersoner (därmed inte sagt att du lurades, men du kunde ju ha sagt att det inte finns någon servicebok).
Vad var det för bil du bytte in då?

en laguna kombi

skriver in allt jag gjort i boken.
skickar med kvitto. kan ej säga nått.
kunde jag titta i den. testade inte ens bilen vid inbytet gick dock ej nått höjdar pris men men. skall hämta nya till helgen..
PH
av Frodda
kan bara gå till mig själv! som någon tidigare här skrev

står där två likadana bilar så tar jag den med full servicebok.

Det är liksom kvittot för mig att bilen är sköt.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]