joel80 skrev:Du kanske missade att det vi diskuterade hur stor elförbrukning det skulle krävas för att ersätta nuvarande energiförbrukning i form av diesel och bensin.
Nä. Jag missade inte det. Men du verkar ha missat att jag själv beräknade den elförbrukningen till drygt 40 TWh (se länk nedan) varav följer att jag är och var väl införstådd med det faktum att detta är en sak vi diskuterade.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219176
joel80 skrev:Den nuvarande förbrukningen sker från hela bilparken och därför måste självklart vi jämföra med det.
Nä. VolvoB20 valde att ta sin utgångspunkt i den totala förbrukningen av bensin och diesel för nuvarande fordonspark i sina beräkningar men jag gjorde det inte. Mina beräkningar av elbehovet vid en övergång till batteridrift baserades på intet sätt på några uppgifter om vad nuvarande fordonspark förbrukar. Intressant nog kom VolvoB20 och jag ändå till ungefär samma resultat.
joel80 skrev:Jag räknade på 6,6l/100km.
Nä. Du räknade inte på 6,6 l/100 km. Du angav, utan någon som helst förklaring eller källhänvisning, den siffran men använde den sedan inte i någon av de beräkningar som ledde fram till din, enligt egen utsago "generösa", uppskattning på drygt 10 TWh, den som jag visade var felaktig (se länk ovan).
joel80 skrev:Där har vi som Lövet berättade för dig en snittförbrukning på över 8l/100km.
Nä. Det Lövet påstod var att detta är den genomsnittliga förbrukningen för automatväxlade bilar över hela Europa enligt spritmonitor.de.
joel80 skrev:Så min uträkning var snarare extremt snällt mot diesel och bensinbilar och de verkliga siffrorna för elbilar bör vara ännu lägre. Jag behöver nämligen inte överdriva eller använda siffror som inte hör hit, utan det blir även om man räknar högt, en relativt låg ökning av vår förbrukning när vi får en stor andel elbilar.
Nä. Som jag visat räknar du på tok för lågt när det gäller det ytterligare elbehov vi måste räkna med vid en övergång till batteridrift.
joel80 skrev:Andersuw och VolvoB20 väljer gärna siffror som får det att se ut som att elbilar skulle dra bra mycket mer än vad dom gör och att det i jämförelse med dagens förbrukning skulle bli väldigt stor ökning av förbrukningen av el.
Nä. Jag väljer siffror som är maximalt relevanta och välunderbyggda med avseende på den frågeställning som skall besvaras. De siffrorna ger vid handen att det blir en avsevärd ökning av elförbrukningen (ca 40 TWh) vid en övergång till batteridrift. De siffrorna ger också vid handen att batteribilar drar bra mycket mer än vad du, utan hänvisning till några objektiva testdata, påstår att de gör. Ett av skälen är uppenbarligen att du inte insett att de förbrukningssiffror du kan få via färddatorn i en batteribil bara motsvarar en bråkdel av den faktiska TTW-förbrukningen. Du tappar bort de förluster på i storleksordningen 30 procent som uppstår vid laddning och urladdning av batteriet med åtföljande transformeringar och ACDC/DCAC-omvandlingar.
joel80 skrev:Du låtsas att snittförbrukningen på bilar i Sverige är 0.45l för att försöka få de till att vensin/diesel skulle vara effektivare än vad det är.
Nä. Du far med osanning. Att jag skulle påstått något sådant har du inga som helst belägg för.