Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev: Jag har haft en exakt likadan bil som din (visst är det eu5 163hk aut du har?) och jag snittade inga 0,54. Inte enormt långt ifrån heller men 0,65-0,7 blev det mellan tankningarna.
Nej inte riktigt lik min. Min är "snikigare". Den är bara på 150 hk aut. :wink:
av andersuw
Lövet skrev:Det är bara att kolla på spritmonitor.de så slipper ni kivas. Det är helt meningslöst att bara räkna på en enda bil.

När det gäller jämförelse mot elbilar så är det dessutom automatväxlade bilar vi ska jämföra mot. De drar inga 0,45 lit/mil i snitt. Vagnparkens snitt (31.000 bilar spritt över EU) är då 0,84 lit/mil.
Varför kolla på spritmonitor.de när det finns objektiva, opartiska och systematiska undersökningar/tester som ger direkt jämförbara data? Spritmonitor.de är ju långt ifrån någon idealisk källa.

Varför jämföra batteribilar med enbart automatväxlade ICE-bilar? Det är ju liksom inte de manuellt växlade bilarnas fel att batteribilarna i allmänhet inte har någon växellåda och det finns uppenbarligen folk som föredrar att växla manuellt. Varför skulle dessa inte vilja jämföra en manuellt växlad bil med förbränningsmotor med en batteribil?

Varför jämföra batteribilar med snittet för hela den åldrade vagnparken om det är ett mått på alternativa biltypers effektivitet och utsläpp i ett TTW eller WTW-perspektiv vi vill ha?

Inga automatväxlade bilar som drar så lite som 0,45 liter milen? Prova gärna en Toyota Prius MY -16 eller senare. Den officiella förbrukningen är 0,33 och genomsnittet på spritmonitor.de, om du nu vill använda den källan, är 0,438.
av Lövet
Du kan veva vidare mot nån annan andersuw. Inte intresserad.
av andersuw
Jag "vevar" inte utan ställer relevanta frågor. Syftet var inte att utröna om du var intresserad av dessa frågor utan om du hade svar på dem. Självfallet är det upp till dig att på den punkten låta tystnaden tala för sig själv.
av andersuw
joel80 skrev:Jag körde Hyndaien i runt 10 grader. Jag hamnade på strax under 1,3kwh/mil.
Så du menar att du drar slutsatser om batteribilars reella förbrukning TTW på basis av vad deras färddatorer säger? :shock:
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Fast du menar väl inte att du kan värma bilen i dagsläget utan någon förbrukning av något drivmedel?
Självkart jag kan, verkningsgraden på dieselmotorn är ju 25 %, resten blir ju överskottsvärme som bara går till spillo ut i luften, den använder jag till att värma kupen. Jag kör inte någon bränslevärmare. Bilen har ju samma förbrukning oavsett hur mycket jag behöver värma kupen. Det är ju bara förlusterna man använder till att värma bilen.

Elbilen ger minimalt med överskottsvärme så jag behöver dra extra ström ur batteriet för att hålla kupen varm under kalla årstiden.

Min bil drar lika mycket året om, oavsett sommar eller vinter, ca 0,7 med mitt kortpendlande.

Elbilen drar rejält mycket mera under kalla årstiden. Alla tester jag har läst så sjunker ju sträckan man kan köra rejält på vintern på en laddning. Även batteriet måste ju värmas vilket också sänker verkningsgraden.
Men du pratade ju om förvärmning. Herregud.. Jämför samma saker.

Du kan inte förvärma bilen idag utan någon förbrukning. Men du räknar inte med att du idag förvärmer... men elbilen måste du förvärma?
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
joel80 skrev: Jag är inte främmande för att det finns bilar och förare som kan köra så snålt SvenB. Men du är inte i majoritet, speciellt inte om vi kollar hela svenska bilparken och även tar med bensinbilarna. (Vilket vi alltså måste göra för att räkna på hur mycket som behövs för att byta ut det vi idag har till el.)
Du är lustig du, Joel. Spelar ingen roll vad någon annan skriver. Det är fel eller unikt eller vad? Jag tycker inte min bil går snålt. Den drar mer än vad uppgivits, precis som de flesta bilar numer. Enligt uppgift ska den dra 0,52 i blandad körning. Varför ska en elbil alltid förbruka precis som uppgifter säger, men en Diesel/Bensinbil alltid drar mycket mer än uppgifterna? Kan det inte vara så att tillverkarna av elbilar också "friserar" siffror? Du provkörde en elbil på 1,3 kWh/mil och jag kör min bil på 0,54/mil Vad är det som säger att det ena är mer unikt, än det andra?
Jag provkör en elbil på 1,3kwh, men räknade ändå med det dubbla i mitt exempel! Jag räknade på 2,6kwh.

Som Lövet skrev så ligger snittet närmre 0,8l/mil.
Du skrev inget jag anser är fel eller osanning. Du kör en ny snål bil, betydligt snålare än snittet på bilparken. Det vi pratade om var om hur mycket det skulle krävas om man framöver bytt uut den bilparken mot nya elbilar. Om vi då ska jämföra med några av de snålaste bilarna blir det väldigt snett med hur pass mycket el vi kommer behöva. Skulle alla nyvarande bilar dra som din skulle det inte gå åt 100Twh bränsle i landet.

Andersuw och VolvoB20 väljer gärna siffror som får det att se ut som att elbilar skulle dra bra mycket mer än vad dom gör och att det i jämförelse med dagens förbrukning skulle bli väldigt stor ökning av förbrukningen av el.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev: Varför jämföra batteribilar med snittet för hela den åldrade vagnparken om det är ett mått på alternativa biltypers effektivitet och utsläpp i ett TTW eller WTW-perspektiv vi vill ha?
Du kanske missade att det vi diskuterade hur stor elförbrukning det skulle krävas för att ersätta nuvarande energiförbrukning i form av diesel och bensin. Den nuvarande förbrukningen sker från hela bilparken och därför måste självklart vi jämföra med det.

Där har vi som Lövet berättade för dig en snittförbrukning på över 8l/100km.
Jag räknade på 6,6l/100km. runt 25% för lågt. Samt att jag ökade elbilars förbrukning med 30%.

Så min uträkning var snarare extremt snällt mot diesel och bensinbilar och de verkliga siffrorna för elbilar bör vara ännu lägre. Jag behöver nämligen inte överdriva eller använda siffror som inte hör hit, utan det blir även om man räknar högt, en relativt låg ökning av vår förbrukning när vi får en stor andel elbilar.
av andersuw
joel80 skrev:Du kanske missade att det vi diskuterade hur stor elförbrukning det skulle krävas för att ersätta nuvarande energiförbrukning i form av diesel och bensin.

Nä. Jag missade inte det. Men du verkar ha missat att jag själv beräknade den elförbrukningen till drygt 40 TWh (se länk nedan) varav följer att jag är och var väl införstådd med det faktum att detta är en sak vi diskuterade.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219176
joel80 skrev:Den nuvarande förbrukningen sker från hela bilparken och därför måste självklart vi jämföra med det.
Nä. VolvoB20 valde att ta sin utgångspunkt i den totala förbrukningen av bensin och diesel för nuvarande fordonspark i sina beräkningar men jag gjorde det inte. Mina beräkningar av elbehovet vid en övergång till batteridrift baserades på intet sätt på några uppgifter om vad nuvarande fordonspark förbrukar. Intressant nog kom VolvoB20 och jag ändå till ungefär samma resultat.
joel80 skrev:Jag räknade på 6,6l/100km.
Nä. Du räknade inte på 6,6 l/100 km. Du angav, utan någon som helst förklaring eller källhänvisning, den siffran men använde den sedan inte i någon av de beräkningar som ledde fram till din, enligt egen utsago "generösa", uppskattning på drygt 10 TWh, den som jag visade var felaktig (se länk ovan).
joel80 skrev:Där har vi som Lövet berättade för dig en snittförbrukning på över 8l/100km.
Nä. Det Lövet påstod var att detta är den genomsnittliga förbrukningen för automatväxlade bilar över hela Europa enligt spritmonitor.de.
joel80 skrev:Så min uträkning var snarare extremt snällt mot diesel och bensinbilar och de verkliga siffrorna för elbilar bör vara ännu lägre. Jag behöver nämligen inte överdriva eller använda siffror som inte hör hit, utan det blir även om man räknar högt, en relativt låg ökning av vår förbrukning när vi får en stor andel elbilar.
Nä. Som jag visat räknar du på tok för lågt när det gäller det ytterligare elbehov vi måste räkna med vid en övergång till batteridrift.
joel80 skrev:Andersuw och VolvoB20 väljer gärna siffror som får det att se ut som att elbilar skulle dra bra mycket mer än vad dom gör och att det i jämförelse med dagens förbrukning skulle bli väldigt stor ökning av förbrukningen av el.
Nä. Jag väljer siffror som är maximalt relevanta och välunderbyggda med avseende på den frågeställning som skall besvaras. De siffrorna ger vid handen att det blir en avsevärd ökning av elförbrukningen (ca 40 TWh) vid en övergång till batteridrift. De siffrorna ger också vid handen att batteribilar drar bra mycket mer än vad du, utan hänvisning till några objektiva testdata, påstår att de gör. Ett av skälen är uppenbarligen att du inte insett att de förbrukningssiffror du kan få via färddatorn i en batteribil bara motsvarar en bråkdel av den faktiska TTW-förbrukningen. Du tappar bort de förluster på i storleksordningen 30 procent som uppstår vid laddning och urladdning av batteriet med åtföljande transformeringar och ACDC/DCAC-omvandlingar.
joel80 skrev:Du låtsas att snittförbrukningen på bilar i Sverige är 0.45l för att försöka få de till att vensin/diesel skulle vara effektivare än vad det är.
Nä. Du far med osanning. Att jag skulle påstått något sådant har du inga som helst belägg för.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:Den nuvarande förbrukningen sker från hela bilparken och därför måste självklart vi jämföra med det.
Nä. VolvoB20 valde att ta sin utgångspunkt i den totala förbrukningen av bensin och diesel för nuvarande fordonspark i sina beräkningar men jag gjorde det inte. Mina beräkningar av elbehovet vid en övergång till batteridrift baserades på intet sätt på några uppgifter om vad nuvarande fordonspark förbrukar. Intressant nog kom VolvoB20 och jag ändå till ungefär samma resultat.
Men du la dig ju i den diskussionen och citerade mitt svar kring det! Du måste ju ha lite koll på vad som diskuteras innan du lägger dig i och hävdar en massa saker.

Vi kan alla läsa hur du räknat, och att det blir lite fel när du räknar på förbrukning av nuvarande bilar.
Ska du försöka få det till att du inte gjort så nu. Kanske dags för en pudel?
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 164

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]