Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jvidell
Har nu bilen inne på Bilia och de känner igen symptomen som dålig kontakt vid bränslepumpen. Finns det något någorlunda enkelt sätt att komma åt och byta sånt själv? Hört lite om att man kanske kan göra ett hål under baksätet för att komma åt?
Ger det helst ett försök själv innan jag låter Bilia göra jobbet. Dels för att jag vill lära mig och dels för att de vill ha 18.000
av Jvidell
Oklart car det är som kostar så mycket. De ville ha 7-8000 för att säkerställa att det är felet. I min värld så är det exakt samma jobb minus att sätta dit ny pump.
Då tycker de alltså att pumpen ska kosta 10.000... Känns i min värld orimligt.
Men som sagt, tips på hur man kommer åt pumpen på enklast sätt mottages gärna!
av Tompan60
Har läst här i forum om en reparationssats då det är ofta kablage och kontakten som oxiderar. Kolla runt kanske du hittar. Kommer inte ihåg ämnesraden. Tror repsatsen kostade ca 600 kr o man tog ner tanken bara lite för att komma åt..
av euroman
18k tycker jag låter fruktansvärt dyrt....

bytte hela bensinpumps armaturen med nytt kablage och kostade 6500kr med jobb och delar... dock var det på en saab 9-5 för några år sedan.
av daekol
euroman skrev:18k tycker jag låter fruktansvärt dyrt....

bytte hela bensinpumps armaturen med nytt kablage och kostade 6500kr med jobb och delar... dock var det på en saab 9-5 för några år sedan.
Då vet du kanske att man bara lyfter på sätet på Saab 9-5 och har åtkomst till pumpen den vägen. Således tycker jag att 6500kr låter väldigt dyrt på en 9-5.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är inte jättesvårt att ta ner tanken men det är VÄLDIGT fördelaktigt med lyft, vara 2 och ha så gott som slut på bränsle. Bara det som finns kvar när lampan tänds väger en hel del...
av euroman
daekol skrev:

Då vet du kanske att man bara lyfter på sätet på Saab 9-5 och har åtkomst till pumpen den vägen. Således tycker jag att 6500kr låter väldigt dyrt på en 9-5.
Jo det är jag mycket medveten om, men trodde det var samma på dessa.

Tycker fortfarande det är sjukt dyrt. för en helt ny pump kostar 4400kr på volvo till en 2,4d. så då kostar arbetet 14000kr vilket menas med ungefär 12-14 timmars jobb beroende på vad dem tar i timmen.

SÅ du skall nog leta annat ställe och byta den på tycker jag :)
av Jvidell
euroman skrev:
daekol skrev:

Jo det är jag mycket medveten om, men trodde det var samma på dessa.

Tycker fortfarande det är sjukt dyrt. för en helt ny pump kostar 4400kr på volvo till en 2,4d. så då kostar arbetet 14000kr vilket menas med ungefär 12-14 timmars jobb beroende på vad dem tar i timmen.

SÅ du skall nog leta annat ställe och byta den på tycker jag :)
Det mest orimliga var att de erbjöd att säkerställa felet, det skulle kosta 6-7000. Då skulle de tömma tanken och ta ner den för att kontrollera anslutningen till pumpen.
Så de hade gjort samma jobb utan at byta delen för ca 7000, men skulle de laga felet ville de ha 18... Så de tycker det är rimligt att ta betalt runt 10.000 för pumpen.
Frågade killen i receptionen om detta och han såg väldigt fundersam ut. Tyvärr var det inte han som gav prisuppgiften.
Hur som helst så har jag köpt servicekit för kontakten på soppapumpen, då jag är 90% säker på att det är glapp där. Nu ska jag bara få tummen ur röven och göra något också.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]