TommyP86 skrev:Härligt resonemang. Lite som att snubbla när ljuset är avslaget, och säga att det inte borde hänt eftersom det finns en lampa i rummet. Men visst, hade det varit ett lagkrav med autopilot hade det inte hänt, då hade den bara bromsat. Lyckligtvis är vi inte så pass långt gångna i den dystopin än.
Skillnaden är att tekniken för att autobromsa och känna igen bilar och fotgängare alltid finns där. Det skall alltså alltid reagera, oavsett vad. Men, tekniken har ju fel i sig, så om den inte klarar att reagera på spontana händelser även när du kör vanligt så kommer den inte klara av det när den kör själv.
Ta nya XC60 som exempel. Om den kommer ikapp en stillastående bil så stannar den innan krock om hastigheten är 80. Vid 85 km/h så hinner den nästan stanna. Dock är systemet inte felsäkert, såklart - är det halt går det sämre eftersom den då måste bromsa tidigare (vilket en människa med uppsikt antagligen hade gjort). Den kan dessutom störas ut av allehanda saker, som all elektronik. Men, poängen är just att den tekniken alltid är påslagen. Klarar den inte det, som en Land Rover tror jag det som bara klarade 15 km/h - 20 km/h var för snabbt! Så kommer den landrovern inte klara mer om den kör själv.
Den lampan du talar om, skillnaden är att om du har släckt den så ser tekniken till att du inte kan snubbla ändå (tar bort mattan till exempel). Men, du kan fortfarande snubbla på dig själv - vare sig det är ljust eller inte.
Tesla invaggar folk i falsk säkerhet.
Volvo är väldigt tydliga med vad bilen klarar och inte klarar, och har funktioner som Inte uppmuntrar till att bara släppa ratten till exempel, och att alltid ha koll trots att bilen rattar på.