Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1219128
Härligt resonemang. Lite som att snubbla när ljuset är avslaget, och säga att det inte borde hänt eftersom det finns en lampa i rummet. Men visst, hade det varit ett lagkrav med autopilot hade det inte hänt, då hade den bara bromsat. Lyckligtvis är vi inte så pass långt gångna i den dystopin än.
#1219140
Alltså ni pratar om lite olika nivåer av autonomi. Den som Volvo satsar på att upnå med DriveMe är ju nivå 4, medans det som än så länge finns i Tesla är nivå 3.

http://teknikensvarld.se/volvo-hoppar-o ... ar-459155/

Teslas Autopilot är en avancerad form av adaptiv farthållare.. där den också kan hålla sig rätt bra i filen om det inte kommer något oväntat. Men precis som med en farthållare måste man vara med hela tiden.


Snubben som dog som körde in i en lastbil (det var en "tractor trailer".. " a large truck with a long trailer attached to the back of it") hade satt autopiloten på 120km/h och hade inte koll själv. Lastbilen körde ut framför i en korsning och så small det... och det var en vit lastbil mot vit himmel. ;)

Tror Autopiloten blev "frikänd" från det där.. https://www.nytimes.com/2017/01/19/busi ... crash.html

I nivå 4 som Volvo håller på med (inte det som finns i V90 etc med filhållningsassistans) ska man kunna lämna allt till bilen tills den säger till att man måste ta över igen. Man ska alltså inte behöva ha koll på allt då som i nivå3, men vara beredd att kunna ta över om bilen säger till.

I den här artikeln står det "I Volvos Drive Me kommer bilarna inledningsvis att vara nivå 2 med målet att ha uppnått nivå 4 när projektet är avslutat."
https://www.nyteknik.se/fordon/racet-mo ... et-6838237
#1219146
TommyP86 skrev:Härligt resonemang. Lite som att snubbla när ljuset är avslaget, och säga att det inte borde hänt eftersom det finns en lampa i rummet. Men visst, hade det varit ett lagkrav med autopilot hade det inte hänt, då hade den bara bromsat. Lyckligtvis är vi inte så pass långt gångna i den dystopin än.
Skillnaden är att tekniken för att autobromsa och känna igen bilar och fotgängare alltid finns där. Det skall alltså alltid reagera, oavsett vad. Men, tekniken har ju fel i sig, så om den inte klarar att reagera på spontana händelser även när du kör vanligt så kommer den inte klara av det när den kör själv.
Ta nya XC60 som exempel. Om den kommer ikapp en stillastående bil så stannar den innan krock om hastigheten är 80. Vid 85 km/h så hinner den nästan stanna. Dock är systemet inte felsäkert, såklart - är det halt går det sämre eftersom den då måste bromsa tidigare (vilket en människa med uppsikt antagligen hade gjort). Den kan dessutom störas ut av allehanda saker, som all elektronik. Men, poängen är just att den tekniken alltid är påslagen. Klarar den inte det, som en Land Rover tror jag det som bara klarade 15 km/h - 20 km/h var för snabbt! Så kommer den landrovern inte klara mer om den kör själv.

Den lampan du talar om, skillnaden är att om du har släckt den så ser tekniken till att du inte kan snubbla ändå (tar bort mattan till exempel). Men, du kan fortfarande snubbla på dig själv - vare sig det är ljust eller inte.

Tesla invaggar folk i falsk säkerhet.
Volvo är väldigt tydliga med vad bilen klarar och inte klarar, och har funktioner som Inte uppmuntrar till att bara släppa ratten till exempel, och att alltid ha koll trots att bilen rattar på.
#1219155
Tesla har ju ändrat sin programvara så den också gnäller på dig om du inte har handen på ratten på en halvminut eller nått sånt.

Men bara att kalla det för autopilot gör ju att folk inte fattar att det faktiskt bara är just vad Volvo kallar det.. en "pilot assist".

Volvo släppte förresten sin Pilot Assist nån månad innan Tesla släppte Autopilot.. det är kul att påtala för Tesla-ägare som tror att Teslan var först med allt. ;)
#1219157
joel80 skrev:Tesla har ju ändrat sin programvara så den också gnäller på dig om du inte har handen på ratten på en halvminut eller nått sånt.

Men bara att kalla det för autopilot gör ju att folk inte fattar att det faktiskt bara är just vad Volvo kallar det.. en "pilot assist".

Volvo släppte förresten sin Pilot Assist nån månad innan Tesla släppte Autopilot.. det är kul att påtala för Tesla-ägare som tror att Teslan var först med allt. ;)
Nu vet jag inte om det är ändrat på Tesla men Volvo har ingen ljudsignal för att tala om när funktionen kopplar ur.
Vissa tycker det är farligt men jag förstår vitsen:
Ljudsignal gör lättare att du faktiskt gör annat tills den piper. Ingen ljudsignal gör lättare att du faktiskt håller koll, vilket är tänkt. Man vet ju aldrig när den tänker släppa.
Intressant förresten är att en avfart jag passerar ibland, där är volvon på väg att vilja ta avfarten. Tar alltid och motarbetar det så vet inte vad den vill göra om den får fri ratt. Men det är verkligen bara den avfarten. Hundra procent av gångerna. Linjerna syns bra för mig.
#1219188
Även om du kör med Pilot assist måste du ha lika mycket koll på vägen, dvs det är ingen funktion för att läsa mail/sms, etc. Bilen använder sina hjälpfunktioner som "förarhjälpmedel" men bilen kan när som helst stänga av funktionen helt enligt beskrivning hur det fungerar. Om föraren då inte är uppmärksam på vägen tar det x-tid för att få koll på situationen, dvs tillräckligt för en olycka. Sedan finns andra funktioner som kan hjälpa till vid sådan händelse, t.ex. keep lane, "autobroms", etc. Men allt är idag till för att hjälpa föraren, inte att göra något annat som tar uppmärksamhet från körningen.
#1219194
Men tanken med testbilarna i DriveMe är att man just ska kunna göra det. Bilen ska kunna ta över helt själv under vissa sträckor så att du kan ta fokus av vägen.

:)

Men i nuvarande officiella bilar har vi inte de funktionerna!
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]