Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:[
Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack.
Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
Tycker man känner igen mönstret.

Först skulle alla köra etanol och man delade ut premier och målade upp en vision av grön etanol. , sen visade det sig att etanolproduktion inte var miljövänlig, så dog det.

Sen skulle alla köra diesel för det var lägre Co2/Växthuseffekt så man delade ut premier och målade upp en vision av miljödieslar. Sen så kom man på att det var för mycket NOX och så var det en dead end.

Sen skulle alla köra elbil så man delar ut premier och målar upp en Vision om zero emission. Snart kommer man att upptäcka att produktion av El och Batterier inte alls är zero emission ...
Korrekt VolvoB20. Och i fallet med NOx har man på 80-talet haft diskussionen uppe vilket resulterade i obligatorisk katalysstorrening på bensindrivna bilar. Om jag inte kommer ihåg fel var 850 GLT skattebefriad just pga låga NOx-utsläpp? Då var det ingen debatt om CO2. Den uppstod senare med redultatet att dieselmotorn favoriserades. Allt går i cykler. Att dieselbilar släpper ut NOx var känt långt tidigare. T.o.m. jag som privatperson förstod detta i 80-talsdebatten. Jag blev mycket förvånad när dieselbilar fick miljöbilsstatus. Att man just nu fokuserar på dieselbilars NOx i debatten det beror på att man vill underlätta racet med batteribilar. Inget annat. Men politiker skyller mer än gärna ifrån sig på biltillverkarna som i de allra flesta fall följt regelverket (med något undsntag).
av Anmg
Mycket fram och tillbak kring detta, samt valår nästa år.
Vad kan man göra? Se till att ha en euro6 i alla fall och sen sitta still i båten är vad jag gissar?
Användarvisningsbild
av Camel
andersuw skrev:Förhoppningsvis finns det en och annan insiktsfull lärare som idag förklarar för sina elever att den dagen politikerna fattar vilka utsläpp batteridrivna elbilar ger upphov till kommer de att förbjudas.
Det finns glädjande nog sådana lärare.
Användarvisningsbild
av TommyP86
De lärare som överhuvudtaget lägger andras vedertagna sanningar över på barnen borde fan förvisas till månen.
Att vara lärare handlar om att uppmuntra till att ta reda på fakta, inte indoktrinera barn med vad man själv tror på.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Elbilen är global, och ökar
Visst är det så. Och elenergin globalt är mycket klimatbelastande i genomsnitt. Dessutom är det så att marginalel globalt är oehört klimatbelastande.
joel80 skrev:Redan idag ser man att elbilen är renare än motsvarande diesel/bensinare
Ett partiskt påstående. Det finns gott om "undersökningar" som påstår det ena och det andra. Åt båda håll. Bättre är att se verkligheten i globalt perspektiv. Globalt införande av batteribilar kommer att medföra stora konsekvenser på många plan. Det talas mycket tyst om det. Man väljer hellre att bryta loss saker ur ett större sammanhang och argumentera utifrån det.
joel80 skrev:Inom ett par år går man över the tipping point där du kommer att ha bättre ekonomi i en elbil oavsett premie eller skatterabatter.
Detta är inte osannolikt på något sätt. Men det finns ingen direkt koppling mellan hur billigt något är och om det klimatmässigt är bra. Men den ekonomiska kalkylen är något som politiker kan påverka. Det är inte sannolikt att elenergi för batteribilar kommer att ha dagens prissättning i morgon.
Användarvisningsbild
av Camel
TommyP86 skrev:De lärare som överhuvudtaget lägger andras vedertagna sanningar över på barnen borde fan förvisas till månen.
Att vara lärare handlar om att uppmuntra till att ta reda på fakta, inte indoktrinera barn med vad man själv tror på.
Håller med om detta- Att många lärare idag förespråkar "den gröna ideologin" är exempel på olämpligt beteende. I sonens mattebok fanns ett exempel på beräkning av restid med bil kontra hastighet, och hur liten tidsvinst man erhåller vid en hastighetshöjning. Så långt är det fakta. Men motiveringen för detta i texten var att det belastar klimatet att köra fort. Inget ord om säkerhetsaspekten. Jag anser att antingen förhåller man sig neutral, Eller om man säger A så måste man även säga B. Eftersom jag vet att det finns lärare som kör batteribil till skolan, laddar denna "gratis" genom att man stjäl elenergin från sin arbetsgivare, och dessutom skryter med detta till eleverna så är det alldeles utmärkt och även nödvändigt att andra lärare informerar eleverna även om nackdelar med batteribilar. Nästan alla frågeställningar i dagens samhälle polariseras. Det är viktigt att skolan är självsanerande på detta. Budskapet till elever ska baseras på fakta och inte innehålla några ideologiska åsikter.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Camel skrev:
andersuw skrev:Förhoppningsvis finns det en och annan insiktsfull lärare som idag förklarar för sina elever att den dagen politikerna fattar vilka utsläpp batteridrivna elbilar ger upphov till kommer de att förbjudas.
Det finns glädjande nog sådana lärare.
Då har du lite att fila på, ideologiskt.
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:
joel80 skrev:Redan idag ser man att elbilen är renare än motsvarande diesel/bensinare
Ett partiskt påstående. Det finns gott om "undersökningar" som påstår det ena och det andra. Åt båda håll. Bättre är att se verkligheten i globalt perspektiv. Globalt införande av batteribilar kommer att medföra stora konsekvenser på många plan. Det talas mycket tyst om det. Man väljer hellre att bryta loss saker ur ett större sammanhang och argumentera utifrån det.
Egentligen inte.. skillnaden är ofta på hur man väljer att räkna dels körda mil och antal år, och rätt ofta glömmer man ta med bensin/dieselbilars impact före de kommer ut på gatorna också. Även IVLs rapport som många skeptiker tagit som något slagt bas visar tydligt på att elbilar är det bättre alternativet. (Forskarna själva säger även det i intervjuer) men vill att man uppmärksammar tillverkningen av batterier för att kunna komma ner mer där.

Räknar man om det och kollar på hur långt en bil normalt rullar under en livstid är elbilen bättre i så gott som alla länder i Europa.
Enligt siffrorna i mitt inlägg ovan, t.o.m med polsk elmilx.

Att vi även nu hela tiden går mot renare el i många länder gör att elbilar som säljs idag också blir allt renare ju mer fossilfritt som ingår i respektive lands elmix.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu spårar jag ur lite. Men E85-bilarna "dödades" ju på grund av bland annat diskussionen om hur etanolen tillverkades. Skövling av regnskog, spannmålsskördar som kunde blivit mat i U-länder o.s.v. Är vi så övertygade att detta inte kommer hända med El-bilar också? För visst Joel det måste väl finnas nackdelar också, inte minst med framställande av El-kraften globalt och batterierna.
Användarvisningsbild
av joel80
Egentligen tror jag etanolvågen dödades av att man höjde skatten på dirvmedlet och att man fimpade skattelättnader vid nyköp och förmånsbeskattning.
Diskussionerna kring hur eltanolen tillverkade hade av vad jag tror, inte lika stor betydelse för vad folk valde.

Klart det finns delar i elbilstillverkningen som är långt ifrån bra, och jag tycker det är riktigt bra att man belyser tillverkningen och var och hur energin för det kommer ifrån. Men tycker samtidigt att diskussionen rätt ofta blir märklig när man inte brytt sig det minsta om var och hur "vanliga" bilar tillverkats. Och när man jämför tar man ibland inte med de delarna utan glömmer tillverkningssätt av vanliga bilar samt hur bensinen och dieseln hamnat i pumpen.

Man borde egentligen miljöspåra det mesta som tillverkas.. För det handlar ju inte bara om batterier till elbilar... Det är lite skit samma om det samtidigt säljs miljoner TV-apparater som tillverkats i länder med sämre elproduktion, eller mobiler, datorer, leksaker, kläder....
Så diskussionen kring hållbarhet bör enligt mig hållas på ett större plan, och man borde ha märkningar eller liknande för att göra det enklare att välja. Helst skulle man vilja se avfter och skatter på sånt som tillverkats på sämre sätt, men det är väl rätt osannolikt med tanke på den globala ekonomin som vi har.

Jag har dock förhoppningar om elproduktionen. Det billigaste sättet att idag framställa el är med solkraft! Det vinner nu över alla andra energislag kostnadsmässigt. Priserna har gått ner
Rätt tätt därefter kommer vindkraften. Med förbättringarna vi sett och kommande förbättringar på batterier, samt även snabbt prisfall där kommer det bli enklare att hantera sånna energislag utan t.ex mycket vattenkraft som reglerkraft. Även elbilar skulle kunna vara en pusselbit här.
Smarta elnät som det forskas mycket på nu har även elbilar i åtanke och att man då skulle kunna fördela tillgänglig kraft och behov med hjälp av parkerande elbilar. Behövs inte stor del av ett elbilsbatteri om det är många inkopplade.

Det är spännande att följa både fordons och energimarknadens utveckling nu. Mycket som händer och verkar vara på väg att hända.
Skärmklipp 2017-12-08 18.48.07.png
Skärmklipp 2017-12-08 18.48.07.png (172.81 KiB) Visad 567 gånger
Priserna på solel är 2500ggr billigare nu är på 70-talet. Det är en helt galen utveckling.
På senaste 7-8 året har skillnaden blivit runt 25ggr lägre.
:)
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 164
Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]