- fre 08 dec 2017, 08:58
VolvoB20 skrev:Korrekt VolvoB20. Och i fallet med NOx har man på 80-talet haft diskussionen uppe vilket resulterade i obligatorisk katalysstorrening på bensindrivna bilar. Om jag inte kommer ihåg fel var 850 GLT skattebefriad just pga låga NOx-utsläpp? Då var det ingen debatt om CO2. Den uppstod senare med redultatet att dieselmotorn favoriserades. Allt går i cykler. Att dieselbilar släpper ut NOx var känt långt tidigare. T.o.m. jag som privatperson förstod detta i 80-talsdebatten. Jag blev mycket förvånad när dieselbilar fick miljöbilsstatus. Att man just nu fokuserar på dieselbilars NOx i debatten det beror på att man vill underlätta racet med batteribilar. Inget annat. Men politiker skyller mer än gärna ifrån sig på biltillverkarna som i de allra flesta fall följt regelverket (med något undsntag).joel80 skrev:[Tycker man känner igen mönstret.
Dieselbilarna blev höjd till skyarna.. Miljöbil... Jo men tjena. Man gick och köpte sig en miljödieselbil" för några år sen och fick 5 års skattefritt som tack.
Idag har politikerna, lite tack vare andra länders skandaler, fått upp ögonen för att något måste göras.
Först skulle alla köra etanol och man delade ut premier och målade upp en vision av grön etanol. , sen visade det sig att etanolproduktion inte var miljövänlig, så dog det.
Sen skulle alla köra diesel för det var lägre Co2/Växthuseffekt så man delade ut premier och målade upp en vision av miljödieslar. Sen så kom man på att det var för mycket NOX och så var det en dead end.
Sen skulle alla köra elbil så man delar ut premier och målar upp en Vision om zero emission. Snart kommer man att upptäcka att produktion av El och Batterier inte alls är zero emission ...
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."