Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1216003
800serien skrev: 800 och 900-serien las ner 97 respektive 98 som du vet. Ford köpte Volvo PV 1999, nu kan man dra sina egna slutsatser om vilka som är de sista helt svenskägda modellerna.
Du räknar det som är Svensägt, som Svenskt. I sådana fall är det mycket som vi betraktar som Svenska varor, inte Svenska. Väldigt mycket är i dag ägt av ägare utanför Sverige. För mig är det som konstrueras och byggs i Sverige svenskt, även om viss montering kan få göras på annan ort (Gent). Jag körde under åtta år Volvo V50. Det kändes väldigt Svenskt, liksom den bil jag kör nu trots att alla tre var monterade i Gent. Före V50-tiden var jag "otrogen" Volvo och körde Renault i tre år. Där kändes verkligen att det var ett "franskt hopkok" :wink:
#1216010
SvenB skrev:
800serien skrev: 800 och 900-serien las ner 97 respektive 98 som du vet. Ford köpte Volvo PV 1999, nu kan man dra sina egna slutsatser om vilka som är de sista helt svenskägda modellerna.
Du räknar det som är Svensägt, som Svenskt. I sådana fall är det mycket som vi betraktar som Svenska varor, inte Svenska. Väldigt mycket är i dag ägt av ägare utanför Sverige. För mig är det som konstrueras och byggs i Sverige svenskt, även om viss montering kan få göras på annan ort (Gent). Jag körde under åtta år Volvo V50. Det kändes väldigt Svenskt, liksom den bil jag kör nu trots att alla tre var monterade i Gent. Före V50-tiden var jag "otrogen" Volvo och körde Renault i tre år. Där kändes verkligen att det var ett "franskt hopkok" :wink:
Det var TS som frågade vilken modell som var den sista svenskägda, jag la bara fram det på bordet. Ganska självklart om man tänker efter.

Sista riktiga/äkta/svenska Volvon finns det så många delade meningar om, många säger 940 vilket man kan förstå. Den sista bakhjulsdrivna Volvon genom tiderna. Jag personligen känner att vissa modeller känns mer "äkta" Volvo jämfört med andra, oavsett om vi nu säger att alla skulle vara byggda i Sverige. Det handlar om så mycket mer än var de är monterade. Ta t.ex. 850 mot 440 eller 240 mot 340, med handen på hjärtat så kan jag inte se 440 och 340 som lika "äkta" som 850 och 240.
#1216085
800serien skrev: Det var TS som frågade vilken modell som var den sista svenskägda, jag la bara fram det på bordet. Ganska självklart om man tänker efter.

Sista riktiga/äkta/svenska Volvon finns det så många delade meningar om, många säger 940 vilket man kan förstå. Den sista bakhjulsdrivna Volvon genom tiderna. Jag personligen känner att vissa modeller känns mer "äkta" Volvo jämfört med andra, oavsett om vi nu säger att alla skulle vara byggda i Sverige. Det handlar om så mycket mer än var de är monterade. Ta t.ex. 850 mot 440 eller 240 mot 340, med handen på hjärtat så kan jag inte se 440 och 340 som lika "äkta" som 850 och 240.
Sorry, läste bara rubriken när jag skrev inlägget. Men att jämföra 850 mot 440, eller 240 mot 340 är väl lite "elakt". Att Volvo överhuvudtaget köpte fabriken i Born med tillhörande DAF 66, som sedan blev Volvo 66 och vidare via 340 till 440 med vidareutveckling till 460 och 480, var nog ett felsteg. Men det var nog för att få en fabrik inom EU-muren. Man lämnade snart nog Born och byggde fabriken i Gent.
#1216088
Nja inte köpte man DAF för att få en fabrik innanför EUs gränser. Det hade man ju redan i Gent. DAF köptes 1975 och fabriken i Gent öppnade 10 år tidigare. Köpet av DAF handlade nog mer om att snabbt och billigt kunna få in en mindre bil i utbudet. Att det inte var någon lysande idé att gå den vägen är nog de flesta överens om. Vare sig 300- eller 400-serien blev ju någonsin accepterade som riktiga Volvobilar, i alla fall inte här hemma. Det blev väl något bättre med S/V40 men någon riktig hit blev den ju aldrig den heller.
#1216095
andersuw skrev:Nja inte köpte man DAF för att få en fabrik innanför EUs gränser. Det hade man ju redan i Gent. DAF köptes 1975 och fabriken i Gent öppnade 10 år tidigare.
Det var attan. Där lärde jag mig något. Var övertygad att det var som jag sade. Men jag har Googlat och konstaterar att fler Volvomodeller som många här kallar "riktiga Volvo" har tillverkats där, bland annat Amazon. :oops:
#1216099
Du menar Gent när du säger Amazon antar jag. DAF-fabriken i Born övertogs ju inte av Volvo förrän Amazon slutat tillverkas. Men visst, i Gent har man hela tiden gjort bilar som både du och jag och många andra betraktar som hur riktiga Volvo som helst. Jag har inte koll på var alla de sex Volvo jag ägt tillverkats. Men när det gäller mina senaste tre (855 T5 -94, V70 T5 -02, V70 D4 -15) vet jag att den första var byggd i Gent och de andra två i Torslanda. Man kan se tillverkningsplatsen på sista siffran i VIN-koden före själva chassinumret (sista sex siffrorna). En 1:a där betyder Torslanda och en 2:a Gent.
#1216180
Jag menade, för att förtydliga min miss om när Gentfabriken byggdes, att även Amazon har tillverkats där. Båda mina V 70, och båda mina V50 och min nuvarande V40 är tillverkade där. Vill minnas att någon av mina 740 var tillverkad där också. Jag har haft 5 stycken 740, varav fyra samtidigt. En var eventuellt tillverkad i Gent.
#1216691
Jepp. Därefter blev ju bilarna åtminstone delvis utlandstillverkade i och med att Gentfabriken öppnades.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]