Fisch skrev:https://omniekonomi.se/regeringen-nobba ... e/a/EoWpOPMan hade ju önskat en mix.
T.ex att regeringen t.ex krävde att alla Euro5-dieslar blev uppgraderade på biltillverkarnas kostnad till Euro6 inför ett förbud för Euro5.
Moderator: Moderatorer
Fisch skrev:https://omniekonomi.se/regeringen-nobba ... e/a/EoWpOPMan hade ju önskat en mix.
joel80 skrev:... hade ju önskat en mix.Det kommer tyvärr aldrig att hända. Möjligen, möjligen, möjligen att det kommer någon subventionerad åtgärd från någon biltillverkare. Men att regeringen skulle kunna tvinga biltillverkarna till att ta kostnaderna, nej det tror jag inte på.
T.ex att regeringen t.ex krävde att alla Euro5-dieslar blev uppgraderade på biltillverkarnas kostnad till Euro6 inför ett förbud för Euro5.
joel80 skrev:I andra länder har man som bekant gjort det.Är det överhuvud taget möjligt på exempelvis Volvos 5 cylindriga 2 liers motor? Om det är så kan de, som önskar det ställa om i stället för att byta bil. Kanske är billigare.
Både i USA och i Tyskland har biltillverkarna som fuskat eller vridit lite väl på reglerna fått stå för omställningen på många kunders bilar.
joel80 skrev:I andra länder har man som bekant gjort det.Nu var det givetvis inte fuskade bilar jag tänkte på!!!
Både i USA och i Tyskland har biltillverkarna som fuskat eller vridit lite väl på reglerna fått stå för omställningen på många kunders bilar.
joel80 skrev:Det här är alltså bilden från det lövet länkade med "så blir det i Häggvik".OK. Det ser ut som om de planerar för två filer mot centrala Stockholm och två filer mot Förbifarten just vid trafikplatsen. Men jag vet inte om det nödvändigtvis kommer att orsaka några större problem. Jämfört med tidigare trefiliga väg lägger de till ytterligare en fil så att de blir fyra totalt. Och när man befinner sig så pass långt från Stockholms centrum (ca 15 km) är det nog inte orimligt att tro att runt hälften av trafiken är genomfartstrafik som kommer att välja Förbifarten. Dessutom har man uppenbarligen lagt till breda sidoremsor i den tvåfiliga kurvan mot centrala Stockholm, antingen för att kunna lägga till minst en fil ytterligare där vid behov eller för att försäkra sig om att det inte kommer att stoppa upp trafiken särskilt mycket om ett fordon skulle få stopp just där.
https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... i-Haggvik/
Jag tror det här är ett feltänk och att det kommer bli långa köer och många som tränger sig in från höger precis innan... typ samma problem det är norrut vid Upplands Väsby, eller ibland vid Norrtull. Man bygger en rejäl flaskhals som jag ser det.
SvenB skrev:Hittade något intressant på Facebook. Det är en tabell från SMHI om utsläpp i Stockholms Stad och Stockholms Län. Enligt den så är endast 16,1% av NOx från biltrafiken i Stockholms Stad. Resten, nästan 84% kommer från annat.Den siffran stämmer ganska bra med hur det ser ut för riket som helhet. Och med utgångspunkt från de nationella siffrorna svarar vägtrafiken sammanlagt, inklusive lastbilar och bussar, för ca en tredjedel av de totala NOx-utsläppen.
SvenB skrev:Frågan på Facebookinlägget är: Är vi lurade av Helldén?Även om jag generellt sett har mycket låg tilltro till Helldén tror jag inte vi är lurade på just den här punkten. Att bara ca en tredjedel av NOx-utsläppen generellt sett kan skyllas på vägtrafiken betyder inte att den andelen är densamma om man specifikt tittar på luftkvaliteten i gatuplanet på de Stockholmsgator som är värst drabbade. Just där finns det mycket som talar för att vägtrafiken är den dominerande källan.
Mwi skrev:Fast det där handlar ju om växthusgasutsläpp och det SvenB diskutera var NOx-utsläpp. Även om miljözonerna skulle kunna tänkas förbättra läget något när det gäller NOx-halterna i luften kommer de att vara direkt kontraproduktiva ifråga om CO2-utsläpp i den mån de innebär att bensinbilar och batteribilar ersätter dieselbilar.joel80 skrev:Lastbilstrafiken står nog för en bra del också. Men undrar vad de största övriga källorna är då. Stod det?Här har du lite mer siffror, transportsektorn står enligt uppgift för 42% av utsläppen, till transportsektorn räknas bland annat flyg, bussar , lastbilar och så vidare.
http://miljobarometern.stockholm.se/kli ... ser/info2/