Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev:https://omniekonomi.se/regeringen-nobba ... e/a/EoWpOP
Man hade ju önskat en mix.
T.ex att regeringen t.ex krävde att alla Euro5-dieslar blev uppgraderade på biltillverkarnas kostnad till Euro6 inför ett förbud för Euro5.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:... hade ju önskat en mix.
T.ex att regeringen t.ex krävde att alla Euro5-dieslar blev uppgraderade på biltillverkarnas kostnad till Euro6 inför ett förbud för Euro5.
Det kommer tyvärr aldrig att hända. Möjligen, möjligen, möjligen att det kommer någon subventionerad åtgärd från någon biltillverkare. Men att regeringen skulle kunna tvinga biltillverkarna till att ta kostnaderna, nej det tror jag inte på.
Användarvisningsbild
av joel80
I andra länder har man som bekant gjort det.
Både i USA och i Tyskland har biltillverkarna som fuskat eller vridit lite väl på reglerna fått stå för omställningen på många kunders bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:I andra länder har man som bekant gjort det.
Både i USA och i Tyskland har biltillverkarna som fuskat eller vridit lite väl på reglerna fått stå för omställningen på många kunders bilar.
Är det överhuvud taget möjligt på exempelvis Volvos 5 cylindriga 2 liers motor? Om det är så kan de, som önskar det ställa om i stället för att byta bil. Kanske är billigare.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:I andra länder har man som bekant gjort det.
Nu var det givetvis inte fuskade bilar jag tänkte på!!!
Användarvisningsbild
av joel80
Beroende på hur man ser det verkar ju de flesta fuskat mer eller mindre. :/

Men i Tyskland läste jag att alla dieselbilar från 2009 återkallas för åtgärder. Inte bara VW som jag förstår det.

http://teknikensvarld.se/politiker-och- ... el-499116/
av andersuw
joel80 skrev:Det här är alltså bilden från det lövet länkade med "så blir det i Häggvik".
https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... i-Haggvik/

Jag tror det här är ett feltänk och att det kommer bli långa köer och många som tränger sig in från höger precis innan... typ samma problem det är norrut vid Upplands Väsby, eller ibland vid Norrtull. Man bygger en rejäl flaskhals som jag ser det.
OK. Det ser ut som om de planerar för två filer mot centrala Stockholm och två filer mot Förbifarten just vid trafikplatsen. Men jag vet inte om det nödvändigtvis kommer att orsaka några större problem. Jämfört med tidigare trefiliga väg lägger de till ytterligare en fil så att de blir fyra totalt. Och när man befinner sig så pass långt från Stockholms centrum (ca 15 km) är det nog inte orimligt att tro att runt hälften av trafiken är genomfartstrafik som kommer att välja Förbifarten. Dessutom har man uppenbarligen lagt till breda sidoremsor i den tvåfiliga kurvan mot centrala Stockholm, antingen för att kunna lägga till minst en fil ytterligare där vid behov eller för att försäkra sig om att det inte kommer att stoppa upp trafiken särskilt mycket om ett fordon skulle få stopp just där.
av andersuw
SvenB skrev:Hittade något intressant på Facebook. Det är en tabell från SMHI om utsläpp i Stockholms Stad och Stockholms Län. Enligt den så är endast 16,1% av NOx från biltrafiken i Stockholms Stad. Resten, nästan 84% kommer från annat.
Den siffran stämmer ganska bra med hur det ser ut för riket som helhet. Och med utgångspunkt från de nationella siffrorna svarar vägtrafiken sammanlagt, inklusive lastbilar och bussar, för ca en tredjedel av de totala NOx-utsläppen.
SvenB skrev:Frågan på Facebookinlägget är: Är vi lurade av Helldén?
Även om jag generellt sett har mycket låg tilltro till Helldén tror jag inte vi är lurade på just den här punkten. Att bara ca en tredjedel av NOx-utsläppen generellt sett kan skyllas på vägtrafiken betyder inte att den andelen är densamma om man specifikt tittar på luftkvaliteten i gatuplanet på de Stockholmsgator som är värst drabbade. Just där finns det mycket som talar för att vägtrafiken är den dominerande källan.

När det gäller partiklar är däremot läget ett helt annat. En mycket stor del av dem kommer långväga ifrån. Ett talande faktum som jag skrev om tidigare är att ca fem sjättedelar av de förtida dödsfall som orsakas av utsläppen från de polska kolkraftverken äger rum utanför landets gränser.

Därtill kommer att bara en del av de partiklar som kan skyllas på bilarna beror på deras avgaser. Där handlar det till stor del om att man river upp befintligt damm eller lägger till lite nytt till följd av däckens rullande på vägbanan. I Tyskland har man kommit fram till att det hjälper en hel del att helt enkelt hålla gatorna så rena från damm som möjligt.

Särskilt många dieselbilar som är så gamla att de saknar partikelfilter har vi inte heller. Dieselboomen i Sverige börjar inte på allvar förrän ungefär då Euro 5 infördes. Och en hel del av de ganska fåtaliga dieselbilar som rullade i Sverige dessförinnan kan tänkas vara utskrotade eftersom det då nästan uteslutande handlar om bilar som rullat väldigt långt (taxi e.dyl.).
av andersuw
Mwi skrev:
joel80 skrev:Lastbilstrafiken står nog för en bra del också. Men undrar vad de största övriga källorna är då. Stod det?
Här har du lite mer siffror, transportsektorn står enligt uppgift för 42% av utsläppen, till transportsektorn räknas bland annat flyg, bussar , lastbilar och så vidare.
http://miljobarometern.stockholm.se/kli ... ser/info2/
Fast det där handlar ju om växthusgasutsläpp och det SvenB diskutera var NOx-utsläpp. Även om miljözonerna skulle kunna tänkas förbättra läget något när det gäller NOx-halterna i luften kommer de att vara direkt kontraproduktiva ifråga om CO2-utsläpp i den mån de innebär att bensinbilar och batteribilar ersätter dieselbilar.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 22
Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

Generator Pv 444