- fre 01 dec 2017, 09:40
Jag tycker många beslut som politikerna beslutar inte är genomtänkta. Det närmaste exemplet, jag kommer på nu, är att min förra bil, V50 D2, som var ny 2012 blev klassad som miljöbil. Nu 5 år senare blir den klassad som ett "miljösvin". Vad blir nästa? När klassas Euro 6 bilar som "miljösvin"? Det bästa man kan göra för miljön i storstäderna är att öka framkomligheten och att inte tvinga in bilar genom centrum, som inte ska dit. Stockholm är väl snart den enda storstad som inte har en fullständig ringled.
joel80 skrev:Tycker det verkar rätt genomtänkt.. Det går ju i linje med vad många andra storstäder i Europa också är inne på, samt där vissa också beslutat om miljözoner eller liknande för att få bort fossila bränslen.Är det verkligen helt genomtänkt. Är det inte bättre att stanna upp lite och tänka en "vända" till som Anna König Jerlemyr sade i Tv-intervjun? Men Helldén "brassade" ju bara på ordalag som "Har man inte råd att byta bil får man överväga att inte ha bil", är det genomtänkt? Att jämföra oss med städer nere i Europa i brunkolsgettot, där hela städer överskrider EU:s gränsvärden, är att göra det lätt för sig i sin iver att göra det som Helldén under flera år satt som sin agenda. I Stockholm är det två gator som överskrider gränsvärdena, i Göteborg någon gata.
Så att det skulle vara en idé av en enstaka politiker eller ens ett enstaka parti är rätt orimligt att tro. Om om inte herr Heldén har blivit tydligt större internationell makt än vi trott!
Jag tycker många beslut som politikerna beslutar inte är genomtänkta. Det närmaste exemplet, jag kommer på nu, är att min förra bil, V50 D2, som var ny 2012 blev klassad som miljöbil. Nu 5 år senare blir den klassad som ett "miljösvin". Vad blir nästa? När klassas Euro 6 bilar som "miljösvin"? Det bästa man kan göra för miljön i storstäderna är att öka framkomligheten och att inte tvinga in bilar genom centrum, som inte ska dit. Stockholm är väl snart den enda storstad som inte har en fullständig ringled.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo