Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Tycker det verkar rätt genomtänkt.. Det går ju i linje med vad många andra storstäder i Europa också är inne på, samt där vissa också beslutat om miljözoner eller liknande för att få bort fossila bränslen.

Så att det skulle vara en idé av en enstaka politiker eller ens ett enstaka parti är rätt orimligt att tro. Om om inte herr Heldén har blivit tydligt större internationell makt än vi trott! Bild
Är det verkligen helt genomtänkt. Är det inte bättre att stanna upp lite och tänka en "vända" till som Anna König Jerlemyr sade i Tv-intervjun? Men Helldén "brassade" ju bara på ordalag som "Har man inte råd att byta bil får man överväga att inte ha bil", är det genomtänkt? Att jämföra oss med städer nere i Europa i brunkolsgettot, där hela städer överskrider EU:s gränsvärden, är att göra det lätt för sig i sin iver att göra det som Helldén under flera år satt som sin agenda. I Stockholm är det två gator som överskrider gränsvärdena, i Göteborg någon gata.
Jag tycker många beslut som politikerna beslutar inte är genomtänkta. Det närmaste exemplet, jag kommer på nu, är att min förra bil, V50 D2, som var ny 2012 blev klassad som miljöbil. Nu 5 år senare blir den klassad som ett "miljösvin". Vad blir nästa? När klassas Euro 6 bilar som "miljösvin"? Det bästa man kan göra för miljön i storstäderna är att öka framkomligheten och att inte tvinga in bilar genom centrum, som inte ska dit. Stockholm är väl snart den enda storstad som inte har en fullständig ringled.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev: Man har väl räknat att mellanskillnaden vi bilbytet blir 100.000 kr när man byter upp sig i förtid då folk köper betydligt dyrare bilar.
100.000 räcker inte långt om du skall byta en Euro 5 bil mot en ny bil. Jag bytte inte på grund av hot om några miljözoner, som jag bara troligen kommer beröras mycket marginellt av, utan för att jag är fåfäng. Jag bytte en 5 år gammal Euro 5 bil mot en tre år gammal Euro 5 bil, och fick betala 100.000 i mellanskillnad. Skulle jag köpt ny bil, hade mellanskillnaden tredubblats. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev:
VolvoB20 skrev: Man har väl räknat att mellanskillnaden vi bilbytet blir 100.000 kr när man byter upp sig i förtid då folk köper betydligt dyrare bilar.
100.000 räcker inte långt om du skall byta en Euro 5 bil mot en ny bil. Jag bytte inte på grund av hot om några miljözoner, som jag bara troligen kommer beröras mycket marginellt av, utan för att jag är fåfäng. Jag bytte en 5 år gammal Euro 5 bil mot en tre år gammal Euro 5 bil, och fick betala 100.000 i mellanskillnad. Skulle jag köpt ny bil, hade mellanskillnaden tredubblats. :)
Man räknar ett medel på 100.000 . Man behöver ju inte köpa sprillans nytt utan en beg Euro 6 är ju ok.
Användarvisningsbild
av Fisch
Helldéns uttalanden är totalt urfåniga. Kanske skulle han se till att hans partivänner klappar igen förbifarten ytterligare en gång till när han ändå är i farten och får lite tv-tid. Undrar för övrigt om Helldén ens reflekterat över förbifartens inverkan.

Tyvärr börjar vi se elbilsaktivisters och miljöaktivisters lobbyverksamhet inverkan och försök till att demolera Sveriges vägtransportsystem, utan att först se till att det faktiskt finns andra transportsystem som åtminstone väger jämt med dagens vägtransport. Elbilsaktivisterna gör dessutom gigantiska missbedömningar av det svenska elnätet.

Tror ni MP är kvar i riksdagen efter valet?
Användarvisningsbild
av SvenB
Fisch skrev:Helldéns uttalanden är totalt urfåniga. Kanske skulle han se till att hans partivänner klappar igen förbifarten ytterligare en gång till när han ändå är i farten och får lite tv-tid. Undrar för övrigt om Helldén ens reflekterat över förbifartens inverkan.
Tyvärr är dom nog det eftersom "Kamrat 4%" aktiveras med tanke på att "Rödgröna röran" vill regera vidare. Men detta med förbifartens inverkan tror jag Helldén är orolig för utav två anledningar. För det första att den gör den trafiknytta som man räknat med, och för det andra att luften i Stockholm blir så mycket bättre av att färre bilar kör in i stan. Då kanske det skulle räcka med "miljözon mini" i Gamla Stan. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
Du behöver väl inte köpa helt ny bil?
Blir det som trafikverkets förslag till regeringen klarar man ju sig med en Euro5-bil om den drivs av bensin. Dom började säljas 2009. Så du skulle kunna köpa en bil som är 8 år idag, och runt 10 år 2020 när förbudet kan bli aktuellt.

Ska man nödvändigtvis ha en dieselbil för att köra i stan för man däremot lägga lite mer pengar. Då är det väl från 2014/15 man måste kolla på som äldst.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
Fisch skrev:Helldéns uttalanden är totalt urfåniga. Kanske skulle han se till att hans partivänner klappar igen förbifarten ytterligare en gång till när han ändå är i farten och får lite tv-tid. Undrar för övrigt om Helldén ens reflekterat över förbifartens inverkan.
Tyvärr är dom nog det eftersom "Kamrat 4%" aktiveras med tanke på att "Rödgröna röran" vill regera vidare. Men detta med förbifartens inverkan tror jag Helldén är orolig för utav två anledningar. För det första att den gör den trafiknytta som man räknat med, och för det andra att luften i Stockholm blir så mycket bättre av att färre bilar kör in i stan. Då kanske det skulle räcka med "miljözon mini" i Gamla Stan. :wink:
Vem faan kör in i stan som ska från Sollentuna till Kungens kurva? Det är ju rätt få bliar på infarterna/E4 som faktiskt ändå ska hela vägen igenom. Speciellt i rusningstrafik är de flesta ju de som pendlar från och till stan. Jag är väldigt tveksam till att Förbifarten kommer göra det bättre på E4 in mot stan.

Jag befarar dessutom att det kommer bli en kraftigt flaskhals på nuvarande E4 in mot stan vid Sollentuna. Nuvarande 4 filer förbi Sollentuna blir endast 2 filer vid stället där Förbifarten ska gå ner... så 2 filer åt höger för förbifarten, och 2 filer in mot stan mot nuvarande 4 filer. Det är så dumt!
:(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
SvenB skrev:
Du behöver väl inte köpa helt ny bil?
Blir det som trafikverkets förslag till regeringen klarar man ju sig med en Euro5-bil om den drivs av bensin. Dom började säljas 2009. Så du skulle kunna köpa en bil som är 8 år idag, och runt 10 år 2020 när förbudet kan bli aktuellt.

Ska man nödvändigtvis ha en dieselbil för att köra i stan för man däremot lägga lite mer pengar. Då är det väl från 2014/15 man måste kolla på som äldst.
Självklart behöver man inte köpa ny bil, då hade det blitt mycket dyrare än 10.000.000.000, dvs 100.000 per bil. Man har ju räknat på att många köper upp sig begagnat och därför landat på 100.000 i medel.

100.000 skulle kanske räcka för mig om jag byter upp mig till en Euro 6.

Om man sen skulle kunna göra mera nytta för 10.000.000.000 någon annan stans i samhället tycker jag inte låter orimligt.
av Lövet
Läste nånstans att endast var 1/6 bil har start och mål utanför Stockholm av bilarna på Essingeleden. Så förbifarten är en klen tröst för oss i länet.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det ändå så pass högt? Det kanske är över hela dygnet?
Jag har fått uppfattningen om att det var så lågt som 5% under rusningstrafiken. Skulle det vara var 6:e bil under rusningen skulle det ändå ge lite effekt, men jag tror att det var betydligt färre.
Vad skulle man kunna använda för vettig källa för att kolla upp det? Utredningarna som vill få till Förbifarten har tidigare kritiserats för att ha för positiva siffror.. finns det några oberoende?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 22
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]