Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
spoon skrev:
Xanthopteryx skrev:
spoon skrev:Dieselvarmere har det best om de får kjøre fullstendige brennesykluser!
Noen ganger kjører man 5 minutter for så å stoppe på butikken eller et annet sted, da er det fint å kunne la dieselvarmeren være igang.
Kan man direktestarte dieselvarmeren fra bilens "kommandosentral", eller er det forhåndstart med VOC som gjelder? Har lest, men finner ikke svar på dette i boken
Du kan direktstarta. Har jag nyttjat en gång då VoC inte behagade fungera alls.
Samtidig med at motor er igang?
Det har jag inte provat, men har ju valt att den skall gå med tillskott om motorn är kall så i dessa lägen lär den ju gå av sig själv.
Svårt att veta när den går om man inte går ut och sniffar för när motorn är igång syns ju inte om värmaren går.
Att man skulle starta den (igen) då när man kört kort känns på något sätt overkill.
Kör man ofta korta så visst, stäng av, men är det bara kort ibland och annars långa sträckor så är det säkert inga problem. Nu vet jag inte implementeringen men det är ju inte tekniskt svårt att låta brännarne bränna klart när du stänger av, om de programmerat så. Säkerligen tvärdör den inte bara om det nu kan skada. Likaså när tillskottet går om motorn anser det behövas.
av spoon
Takk for svar Xanthopteryx. Nå har jeg søkt litt mer, og det virker som at direktestart med motor igang ikke lar seg gjøre. Grunnen til frågan er at jeg har en LR Defender med ettermontert Webasto dieselvarmer. den soter om den ikke får kjøre hele brenneprogrammet. Har også en VW Caddy, der kan man starte dieselvarmer når motor er igang. Men jeg slår meg til ro med at Volvo har kontroll på dette.
av AndS
Om motorn är igång är det tillskottsvärmefunktionen som ska vara aktiv och då körs värmaren om behov finns.
Eller vad avser du med att "motor är igång"?
Vid kortare stopp kan man också aktivera funktionen att bilen ska nyttja eftervärmen, men här har jag inte koll på om den stängs av när man låser bilen men stängs nog av om man låser bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Visst kan man direktstarta värmaren och ha motorn i gång. Om du exempelvis ska köra till affären, och den resan är kort, direktstrartar du värmaren och när du kommer till affären låter du värmaren förbli igång. Då får den gå medans du är i affären så du har varm bil när du kommer ut till bilen.
av AndS
AndreasThn skrev:
phantomblot skrev:Hvordan direktestarter man varmeren uten VoC?
Via clustret, gjorde det senast igår på vår v70.
Vad är clustret?
Användarvisningsbild
av svergie2
AndS skrev:
AndreasThn skrev:
phantomblot skrev:Hvordan direktestarter man varmeren uten VoC?
Via clustret, gjorde det senast igår på vår v70.
Vad är clustret?
Du startar den med hjälp av blinkersspaken. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av phantomblot
AndreasThn skrev:Via clustret, gjorde det senast igår på vår v70.
Det gjør jeg med min V70 også, men det er jo ikke samme knapper på V90'en min.
av Xanthopteryx
phantomblot skrev:
AndreasThn skrev:Via clustret, gjorde det senast igår på vår v70.
Det gjør jeg med min V70 også, men det er jo ikke samme knapper på V90'en min.
In på klimat (där nere i mitten) och så har du en flik för parkeringsklimat.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]