Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Cox skrev:Köp en beggad, ska du byta kol på ett korrekt sätt så skall även släpringar svarvas ner. Har du ingen som kan göra det, så kör på den du beställt
Har bytt kol på generatorer tidigare och har aldrig behövt svarva ned släpringarna. Bilen/bilarna har fungerat felfritt efter byte av kol.
av Cox
Beror självklart på hur djupa spåren är, det känner man enkelt med fingret. Och visst funkar det att byta ändå men generatorn kommer inte att leverera enligt spec.
av ChristerN
Daniel73 skrev:När motorn går ska man ha vettig spänning då det är generatorn som ger ström och inte batteriet.
Har man inte det är generatorn kass.
Det finns ingen anledning till att misstänka batteriet.
Felsök/byt generatorn.
Ett batteri med kortsluten cell kan ge den effekten.
Efter vad som nu framkommit i tråden gissar jag också på generatorn.
av andersuw
Stämmer. Dåligt batteri kan ge lägre generatorspänning eftersom laddningsregulatorn inte "vill" lägga laddspänningen alltför mycket över batterispänningen. Alltför hög laddspänning i relation till batterispänningen kan ge strömrusning i batteriet med överhettning/gasning som följd. Med detta sagt tror jag liksom du ändå mest på generatorfel i det här fallet. Hade jag ett annat batteri till hands som jag visste var friskt skulle jag dock prova att koppla in det först och mäta upp laddspänningen på nytt innan jag gjorde något annat.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Cox skrev:Beror självklart på hur djupa spåren är, det känner man enkelt med fingret. Och visst funkar det att byta ändå men generatorn kommer inte att leverera enligt spec.
Är släpringarna ok och inga andra fel på den förutom slitna kol så självklart kommer den att leverera enligt spec.

Till TS kolla så att jordningen till generatorn är ok. Kan ge samma symptom som du upplever.
Användarvisningsbild
av apersson850
Laddningslampan hade ju lyst, åtminstone vid något tillfälle. Det gör den när batteriet är bättre än generatorn, så att säga, och det händer ju sällan om det är batteriet det är fel på.
av Dnordin
Nu har generatorn kommit och har fått lös den, men alldeles för trångt att dra upp den utan att demontera något, vilket jag gärna hade sluppit.
Någon som känner sig ha järnkoll på vad man kan demontera för att slippa riva så mycket?
Oljefilter å kylarslangen är väl det som tar i mest som det ser ut, kanske någon slang till AC med

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]