- lör 25 nov 2017, 22:26
Pumpar har ni redan berört här. Sedan kommer ett bränslefilter, det kan ju ha blivit igensatt. Fuelrailen och spridarna är nästa steg. Nu kan jag inte tillräckligt om detta, men spridarna skall ju ha en jordning i rätt ögonblick. Då öppnar dom och bränslet sprutar ut. Spridare har också ett litet filter, på ingången till varje spridare. På YouTube finns filmer om hur man tvättar spridare. Detta är inget man gör för hand. Det kräver lite utrustning, så det kanske är ett jobb för en verkstad? Efter detta finns det en BTR och returledningen till tanken. Det finns också ett mätuttag på fuelrailen. En stos med en Schraederventil (lika dan som på bildäcken). Där kan man ansluta en manometer för att kolla trycket. (Öppna inte den ventilstosen när motorn är igång!) Jag vet inte vad som är rätt tryck, men någonstans 3 - 4 - 5 Bar handlar det om. En annan metod att kolla pumpar är att kolla hur mycket ström (Ampere) den drar. En gammal och sliten, trött pump drar mer ström än en ny och frisk. Dessvärre vet jag inte vad som är rätt värde där heller. Men det brukar finnas andra som kan sådant här utantill. Det är huvudpumpen som ger trycket i spridarna. Förpumpen är bara en matarpump till huvudpumpen. Och BTR'en är en "läckventil" som släpper ut lite av maxtrycket på bränslet så att exakt tryck kommer fram till spridarna.
Du ser, det är en lång kedja, eller egentligen en cirkel från tanken där bränslet skall åka runt och lite skall spruta ut i motorn och göra nytta där. Och någonstans har jag läst att det bara är en bråkdel av allt bränsle som cirkulerar i ledningarna som skall in i motorn. Men det är nog väldigt svårt att säga någon detalj som kan vara trasig. Det blir mer en gissningslek av det om man inte är erfaren och vet av någon sorts statistik att "den där enheten brukar ofta krångla".
Du kanske skall pröva med en verkstadshandbok, Haynes eller någon annan och undersöka varje steg, pumparna, filtret, fuelrailen, spridarna och BTR'en. Sedan finns det ju en elektronisk bränsleenhet också. Den ger pulser till spridarna. Med ett stetoskop sägs det att man skall kunna höra hur dom tickar när motorn går eller körs på startmotorn. Har du kollat detta?
Om du har en medhjälpare kan du ju spruta startgas en längre stund bara för att konstatera att motorn går så länge den får startgas. Spruta i 10 sekunder eller något liknande medan din medhjälpare sitter vid starnyckeln. Går motorn lika länge som det finns gas, men inte när den är slut, då så har ni fått absolut indikation på att det är bränsletillförseln som felar. Det kan ju i teorin ha varit en tillfällighet att motorn gick dom få sekunder då du sprutade gas, men att den stannade av någon annan, nu okänd orsak i samma tillfälle som du slutade att spruta gas.
OBS! Även om motorn går på startgas, så är det inte självklart att t.ex pumparna eller spridarna fungerar som dom skall. Att köra på startgas är ungefär som att ha en förgasarmotor, där man på något sätt har avskaffat själva förgasaren. Men den fungerar ändå.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.