Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Jo men det går inte att komma ifrån att bara osäkerheten i frågan kommer påverka andrahandsvärdena negativt.
Det håller jag med dig om och det är tråkigt för dom som drabbas.
Fördelen är väl att dom som bor där det går att köra med dessa bilar, kan köpa sig en bra bil billigt. Kanske fler kan köpa sig en säkrare bil?
Användarvisningsbild
av snepo
Lövet skrev:Jo men det går inte att komma ifrån att bara osäkerheten i frågan kommer påverka andrahandsvärdena negativt.
Det går över,hysteri just nu. Alla ska köra batteribil. Tills dom kommer på att det kanske inte var så bra,då blir det nåt annat. Sitt lugn i båten.
Användarvisningsbild
av SvenB
snepo skrev:Sitt lugn i båten.
Det tror jag de flesta gör också. Att diskussionens vågor gick höga ett tag, beror nog på att en tidningsanka fick några att tro att beslut tagits. Så är ju inte fallet
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
Det tror jag de flesta gör också. Att diskussionens vågor gick höga ett tag, beror nog på att en tidningsanka fick några att tro att beslut tagits. Så är ju inte fallet
Besluts har det tagits. Man beslutade om den budget som las fram. I den fanns flera avsnitt kring miljözoner.
Oavsett hur mycket du tror tidningar och reportrar missuppfattat är vi betydligt närmre införande av miljözoner i Stockholm än var vi vad innan beslutet om budgeten. Den som sitter still i båten kan bli själv kvar när alla simmat iland... Och jag tror den är på väg att sjunka..
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
SvenB skrev:
Besluts har det tagits. Man beslutade om den budget som las fram. I den fanns flera avsnitt kring miljözoner.
Oavsett hur mycket du tror tidningar och reportrar missuppfattat är vi betydligt närmre införande av miljözoner i Stockholm än var vi vad innan beslutet om budgeten. Den som sitter still i båten kan bli själv kvar när alla simmat iland... Och jag tror den är på väg att sjunka..
Bild
Budget för att sätta upp förbudsskyltar har tagits ja, men bilbytet av 90.000 fordon som förväntas ge bilägarna i Stockholm en extra kostnad på minst 10.000.000.000 kronor har man nog inte beslutat om budget för.

Men i Stockholm kan ju inte detta vara ett problem, det är ju bara att låna upp lite till på sitt boende.

Vore ju rätt konstigt om man dumpade ut 90.000 bilar på marknaden om det inte skulle orsaka massiv värdeminskning. (Och stegring på Euro 6 bilar)

Plussa sedan på rejält om Malmö o Göteborg skulle haka på.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:
SvenB skrev:
Jag tror att de alla flesta kan "sitta still i båten", även många Stockholmare. Vi vet inte hur zonerna kommer se ut, men även Daniel Helldén har ju, enligt tidningsintervju, öppnat för att inte hela innerstaden skall "kasta ut" Euro5 bilarna. Att då rusa åstad och byta bil i förtid vore inte helt bra. Och, Joel, jag är fullt övertygad att miljözoner kommer införas, i exempelvis Stockholm, men vi vet inte när, och inte i vilken omfattning. Trevlig helg. :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det gör de nog redan i viss mån. Men, ge det ett år eller så, och våra styrande har fått igenom bonus malus (med all rätta, för att ha det sagt), ytterligare höjt amorteringskrav (som inte ens fanns nyligen), bankskatter, flygskatter och så vidare. Precis vad en avmattande högkonjunktur behöver för att tvärstanna Bild

Då är det rea på bilar iallafall...
Användarvisningsbild
av joel80
Banker och finansinstitut räknar risker, det är så dom tjänar pengar. Jag är nyfiken på hur dom reagerat på det här.

Alltså kommer man börja räkna med lägre restvärde (för säkerhets skull) när man säljer en dieselbil?
Vågar/vill man ta emot Euro5-dieslar som inbytesbilar.. och isåfall till vilket pris?

För ekonomer måste "risken" för investeringen dieselbil ha ökat i och med att det här beslutet togs.... även om man idag inte kan säga exakt vilka vägar som det införs på eller exakt när.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Budget för att sätta upp förbudsskyltar har tagits ja
Inte det heller. Man kan inte avsätta budgetmedel för att verkställa något som man ännu inte har rätt att besluta om och heller inte säkert vet om eller när man kommer att få det.
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 164
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hehe.. semester = För mycket tid att tän[…]

Glappande hastighetsmätare och trippmäta[…]

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt