Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har bytt en del kamremmar men vad jag förstår så måsta man släppamotorfästet samt en del annat, stämmer detta? Har kikat i Haynes book of lies (haynes reparationhandbok) och den är som vanligt klumpigt utformad och inte alls lättbegriplig som man hoppas.

Någon som har några bra tips?

V40-97 2.0 och 24000mil.
av mr-bear
ingen som bytt kamrem och spännare själv på sin V40 som dessutom kan komma med några tips?
Användarvisningsbild
av volvo51
Ibland är det tydligen svårt att få svar. Är det ingen som har bytt kamremmen? Jag har gjort det på 240,740 men inte på en tvärställd motor.Någon?
av klacken
har inte bytt på v40 ännu men på lagunan jag hade före bytte jag själv.Borde vara ungefär likadant på volvon,trångt men det går :!: Motorfästet ska bort.
av mr-bear
Har läst att man behöver ett specialverktyg som man dels ska hålla remskivan med när man plockar buluten på veven samt för att hålla fast kammarna. Är detta en nödvändighet?

Verktyget ser ut som ett lambda-tecken (ungefär) och är 600mm långt
Användarvisningsbild
av volvo51
Ja. Du måste ha ett verktyg att låsa kamaxlana.Biltema har ett,art.nr.20-344 vet ej om det passar,annars kan man tillverka ett själv enl. Haynes rep.handbok.
Användarvisningsbild
av Nexus
volvo51 skrev:Ja. Du måste ha ett verktyg att låsa kamaxlana.Biltema har ett,art.nr.20-344 vet ej om det passar,annars kan man tillverka ett själv enl. Haynes rep.handbok.
Ursäkta jag lägger mig i :oops: men om man nollar motorn måste man även då låsa kamaxlarna . Detta behövs ej på v70 eller på andra bilar med dubbla överliggande kammar.
Men jag har varit med om delat drev som måste låsas med en bult innan man börjar lossa spänningen på remmen.
Hoppas på svar då jag alltid vill lära mig mera om olika bilar :D
av klacken
det är väl en säkerhetsåtgärd att låsa kammarna men inget måste
Användarvisningsbild
av M_a_c
Det är inget svår men jag rekomenderar dig att köpa en hynes rep handbok det står övertydligt hur man ska göra och en del tips om hur man gör det på lättaste sätt o.s.v Så köp en det är det vär då man tänker på vad du sparar om du gör de själv..
Användarvisningsbild
av vetten
Allting är möjligt om man bara ger sej tid och är nogrann sen får man ju inte ha tummen mitt i handen plus en massa verktyg :shock: Har bytt kamrem på en hel del olika bilar men inte på 40-serien ännu men det ska väl snart till det med :shock: och som tidigare sagt en Haynesbok är till en stor hjälp och mycket välinvesterade pengar om man tänker skruva själv :lol:

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]