- mån 30 jul 2007, 21:33
#120312
Lättaste sättet att byta till rätt olja är att titta i instruktionsboken. Oftast (alltid) försöker försäljare kränga en bättre (dyrare) olja än vad motorn behöver. Vad verkstäderna använder är ju ganska ointressant eftersom dom nog har avtal med någon leverantör som ger dom bra pris. Det är ju förhoppningsvis rätt kvalitet, men det kan också finnas billigare som också är rätt.
Har kört minst 100.000 mil i bilar som jag ägt länge. Har aldrig haft motorras av något slag. Har genomgående under alla år använt "billig" olja med rätt kvalitet enligt instruktionsbok. Däremot har jag varit noga med att byta senast vid rätt intervall (oftast tidigare) för att skitig olja smörjer sämre.
/Leif
lukr skrev:Tack för hjälpen! Ska nog satsa på ett olje- och filterbyte efter 100 mil. Tidigare har jag använt Mobil-1, finns det någon anledning att byta?
Behövs något särskilt verktyg för att lossa oljefiltret?
Vänligen
(lukr
Lättaste sättet att byta till rätt olja är att titta i instruktionsboken. Oftast (alltid) försöker försäljare kränga en bättre (dyrare) olja än vad motorn behöver. Vad verkstäderna använder är ju ganska ointressant eftersom dom nog har avtal med någon leverantör som ger dom bra pris. Det är ju förhoppningsvis rätt kvalitet, men det kan också finnas billigare som också är rätt.
Har kört minst 100.000 mil i bilar som jag ägt länge. Har aldrig haft motorras av något slag. Har genomgående under alla år använt "billig" olja med rätt kvalitet enligt instruktionsbok. Däremot har jag varit noga med att byta senast vid rätt intervall (oftast tidigare) för att skitig olja smörjer sämre.
/Leif
V50 1,8 Flexifuel -06