NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lej
lukr skrev:Tack för hjälpen! Ska nog satsa på ett olje- och filterbyte efter 100 mil. Tidigare har jag använt Mobil-1, finns det någon anledning att byta?
Behövs något särskilt verktyg för att lossa oljefiltret?

Vänligen
(lukr

Lättaste sättet att byta till rätt olja är att titta i instruktionsboken. Oftast (alltid) försöker försäljare kränga en bättre (dyrare) olja än vad motorn behöver. Vad verkstäderna använder är ju ganska ointressant eftersom dom nog har avtal med någon leverantör som ger dom bra pris. Det är ju förhoppningsvis rätt kvalitet, men det kan också finnas billigare som också är rätt.
Har kört minst 100.000 mil i bilar som jag ägt länge. Har aldrig haft motorras av något slag. Har genomgående under alla år använt "billig" olja med rätt kvalitet enligt instruktionsbok. Däremot har jag varit noga med att byta senast vid rätt intervall (oftast tidigare) för att skitig olja smörjer sämre.

/Leif
Användarvisningsbild
av Nexus
Lej skrev:
lukr skrev:Tack för hjälpen! Ska nog satsa på ett olje- och filterbyte efter 100 mil. Tidigare har jag använt Mobil-1, finns det någon anledning att byta?

Vänligen
(lukr

Lättaste sättet att byta till rätt olja är att titta i instruktionsboken. Oftast (alltid) försöker försäljare kränga en bättre (dyrare) olja än vad motorn behöver. Vad verkstäderna använder är ju ganska ointressant eftersom dom nog har avtal med någon leverantör som ger dom bra pris. Det är ju förhoppningsvis rätt kvalitet, men det kan också finnas billigare som också är rätt.
Har kört minst 100.000 mil i bilar som jag ägt länge. Har aldrig haft motorras av något slag. Har genomgående under alla år använt "billig" olja med rätt kvalitet enligt instruktionsbok. Däremot har jag varit noga med att byta senast vid rätt intervall (oftast tidigare) för att skitig olja smörjer sämre.

/Leif
Jag brukar hålla mig till samma oljemärke som det har varit i bilen tidigare. Jag servar själv och kan då kosta på mig en olja jag har erfarenhet av och sparar ändå pengar mot vad det skulle kosta om jag lämnat in den på verkstad.

Inte skulla jag köpa olja på LIDL och slå i en 08.a på 100 mil.
Men det är valfritt
Mvh /Magnus
av Lej
grammse skrev:
Lej skrev:

Vänligen
(lukr

/Leif
Jag brukar hålla mig till samma oljemärke som det har varit i bilen tidigare. Jag servar själv och kan då kosta på mig en olja jag har erfarenhet av och sparar ändå pengar mot vad det skulle kosta om jag lämnat in den på verkstad.

Men det är valfritt
Mvh /Magnus
Håller med om att det är bra att fortsätta med samma olja som bilen haft tidigare när det gäller valet mellan Syntet eller Mineral.
Om oljan från Lidl har den kvalitet som -08 bilen kräver så lär nog motorn må bättre än med olja som används på grund av goda erfarenhet men är fel kvalitet till den nya -08'an.

Mvh Leif
Användarvisningsbild
av Nexus
Lej skrev:
grammse skrev:
Lej skrev:

/Leif

Men det är valfritt
Mvh /Magnus
Håller med om att det är bra att fortsätta med samma olja som bilen haft tidigare när det gäller valet mellan Syntet eller Mineral.
Om oljan från Lidl har den kvalitet som -08 bilen kräver så lär nog motorn må bättre än med olja som används på grund av goda erfarenhet men är fel kvalitet till den nya -08'an.

Mvh Leif
Ja men ska man byta olja måste man oxå veta om det ska vara del eller helsyntet. mineral är ju inte aktuellt på en ny bil.
Visst mineral kanske var jätte bra på den gamla 240 sen -77. men ska man ge sig på byta måste man veta vad det ska vara i bilen oxå.
Personlingen skulle jag ändå köpa en "välkänd" olja även om den är några 100 lappar dyrare så sover jag gott om natten :wink: :wink:
av GrandDanoise
Eller så kan man göra som vissa större åkerier...
Man byter bara filtret så sparar man pengar... 8)
Jag har aldrig gjort nån "mellanservice" på min bil, bara oljebytena enligt intervallerna och oljan ser fortfarande fin ut strax innan det är dags för service... Och bilen rullar fortfarande helt felfritt i motorn trots drygt 21.000 mil på mätaren. Fast å andra sidan så blir det bara EN kallstart om dagen och inte en massa korta turer där motorn hinner kallna emellanåt!

/D
Användarvisningsbild
av Nexus
GrandDanoise skrev:Eller så kan man göra som vissa större åkerier...
Jag har aldrig gjort nån "mellanservice" på min bil, bara oljebytena enligt intervallerna och oljan ser fortfarande fin ut strax innan det är dags för service... Och bilen rullar fortfarande helt felfritt i motorn trots drygt 21.000 mil på mätaren. Fast å andra sidan så blir det bara EN kallstart om dagen och inte en massa korta turer där motorn hinner kallna emellanåt!

/D
Har du eko-motorn i saaben behöver du inte byta olja med tanke på att du fyller på hela tiden :wink: :lol:
av GrandDanoise
grammse skrev:
GrandDanoise skrev:Eller så kan man göra som vissa större åkerier...

/D
Har du eko-motorn i saaben behöver du inte byta olja med tanke på att du fyller på hela tiden :wink: :lol:
Ha, ha... :lol:
Nä, det var faktiskt min Volvo jag pratade om! :D
(Har dessutom ALDRIG behövt fylla på olja mellan servicarna, DET är en välmående motor, trots alla mil!) 8)

/D
Användarvisningsbild
av C.W.
LJN skrev:C.W.

-Vad har du för bensinmotor som har samma filterhus som D5:orna?

Sen är jag nästan säker på att det inte samma typ av olja till bensin versus diesel, till dieslarna använder Volvo en "long-life" olja - dvs. den är avsedd att klara 3000 mil utan problem.
Motor i min bil är en B5254T3 och den har filterhuset på framsidan av motorn lite till vänster om luftinsuget. :???:
Vanlig 36 hylsa duger för att få bort oljefilterhuset, men det underlättade att ta bort luftinsuget ochså.

Den olja du skall använda behöver väl ha en viss kvalite.
Rekommendation hos Volvo är: Engine oil must meet the minimum ILSAC specification GF-2, including ACEA A1, API SJ, SJ/CF and SJ/Energy Conserving. Your Volvo has been certified to standards using ILSAC oil specification GF-2 5W-30.

För API anger de första bokstäverna före slasch den kvalite oljan har för bensin motorer (med SM som högsta kvalite idag) och bokstäverna efter slasch den kvalite samma olja har för diesel motorer (CF som högsta idag).
Jag har inga belägg men tror att man kan använda samma olja i både bensin och dieselmotorer så länge oljan i sig uppfyller kvalitetsnormerna.
Någon som kan det här bättre?
(I)
av LJN
-Nu har jag fått tag på uppgifterna vilken olja en D5:a 2008 ska ha!

Den ska uppfylla den europeiska klassningen ACEA A5/B5
av Lej
grammse skrev:
Lej skrev:
grammse skrev: Jag brukar hålla mig till samma oljemärke som det har varit i bilen tidigare. Jag servar själv och kan då kosta på mig en olja jag har erfarenhet av och sparar ändå pengar mot vad det skulle kosta om jag lämnat in den på verkstad.

Men det är valfritt
Mvh /Magnus

Mvh Leif
Ja men ska man byta olja måste man oxå veta om det ska vara del eller helsyntet. mineral är ju inte aktuellt på en ny bil.
Visst mineral kanske var jätte bra på den gamla 240 sen -77. men ska man ge sig på byta måste man veta vad det ska vara i bilen oxå.
Personlingen skulle jag ändå köpa en "välkänd" olja även om den är några 100 lappar dyrare så sover jag gott om natten :wink: :wink:
Instuktionsboken, där står vad det ska vara för olja (skrev det i mitt inlägg tidigare). Svårare än så är det inte - varken på en -77 eller -08.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]