NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GrandDanoise
Tror inte det e något fel på växellådan eller kopplingen...
Min bil hade liknande problem och det var växeln var felställd med 3 grader... Går att ställa in nånstans under batteriet.(Tror det var nåt sånt, det var typ 20.000 mil sedan så jag kommer inte riktigt ihåg...) Verkstaden ställde in allt och det funkade perfekt, i ungerfär 1 vecka innan allt sket sig igen, då var det växelföraren som knasade, en plastbit hade lossnat och en fjäder hade lossnat från ramen... Snabbt byte på garantin och sedan dess så funkar det perfekt trots idogt misshandlande...
Så kopplingsbyte eller byte av växellåda behövs säkert inte!

/D
av jarkendal
Hmm...vad ska man säga. Självklart så uppträder inte felet då teknikerna/mekanikerna ska felsöka. Men om jag ska vara ärlig så har liksom problemet försvunnit, jag har haft växelproblemen 2 gånger och det var precis när jag fått bilen. Sedan har den rullat på felfritt och växklarna glider in lätt. Vad ska man göra, jag håller tummarna och tror på att det fungerar. Jag förstår verkstaden också, dom kan ju inte åtgärda nått som inte går att framkalla...eller?!
Men som dom sade på verkstaden: Återkommer felet är det bara att titta in så får vi kika på det.

Nu finns iallafall felet med i bilens logg ifall det skulle bli strul längre fram.

Den gnisslande förarstolen åtgärdade dom men det felet har återkommit igen, men samma sak där: Om felet återkommer så löser vi det mer permanent på nästa service.

Jag är helt nöjd med det som det är nu. Bra Bil Stigs Center, Göteborg.
av Shaapa
Jag kan fylla på med lite egna erfarenheter efter att jag bytte växellådsolja för en vecka sedan. Oljan jag hällde ur såg förvånadsvärt fräsh ut för att rullat nästan 17000 mil (om den inte är bytt någon gång tidigare dvs). Den nya oljan jag hällde i är Redline MTL som rekommenderades av flera på forumet.

Problemet med att jag inte får i backen kvarstår dock utan någon förbättring. Går lätt att repetera och framkalla. Bara att med kall bil backa ut ur garaget, lägga i handbromsen, lägga ur växeln och gå ut och stänga garagedörren. Sen när man ska lägga i backen igen är det tvärnit. Om jag då lägger i 3'an först går det bättre sedan att få i backen. Har i och för sig varit med om liknande fenomen på andra bilar men inte så här markant, backen har alltid gått att få i, även om man fått lirka lite koppling eller tag i lite extra.

Det som blev positivt med oljebytet är att växlarna går i smidigare och utan tvekan, både med kall och varm låda, så synkningen verkar blivit bättre.

Jag ska om det inte är för överjävligt trångt se om man kan lufta kopplingen också för att se om det kan bli något bättre.
Användarvisningsbild
av C.W.
Hej Shaapa
Det finns en TSB (Technical Service Bulletine) från nov -05 (TNN43-47) 'M/T -1st reversed gear Difficult to engage.'
Det fett som användes under vissa modelår (bl.a. i V70 o V50 växellådor) var av sämre kvalite och därför rekommenderas en rengöring och ett byte av fett på splinsen mellan växellådan och motor. Dock måste växellådan och motor lyftas för att komma åt.
Fick detta åtgärdad på garanti (goodwill) förra året hos Bilia.
Kolla med lokal Bilia verkstad.
av Shaapa
Jo, man undrar ju dock hur länge Volvo tar på sig att åtgärda fel på goodwill/garanti. Bilen har snart gått 17000 mil och förre ägaren som haft bilen på leasing verkar inte haft tid/ork att göra några icke kritiska reparationer eller att påpekat potentiella goodwillärenden under de tre åren leasingen löpte tyvärr.

Men det är ju i alla fall värt att kolla! Tackar för infon. :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
C.W. skrev:Hej Shaapa
Det finns en TSB (Technical Service Bulletine) från nov -05 (TNN43-47) 'M/T -1st reversed gear Difficult to engage.'
Det fett som användes under vissa modelår (bl.a. i V70 o V50 växellådor) var av sämre kvalite och därför rekommenderas en rengöring och ett byte av fett på splinsen mellan växellådan och motor. Dock måste växellådan och motor lyftas för att komma åt.
Fick detta åtgärdad på garanti (goodwill) förra året hos Bilia.
Kolla med lokal Bilia verkstad.

Lämnade in bilen imorse hos Volvo. Strax före fyra ringde en av killarna som höll på med bilen och sa att han inte hittade något av dom felen jag beskrivit. Påpekade ovannämnda TSB åt honom som han mycket väl kände igen och att det inte gäller bilar med Fords 1,8l motorer.
Efter en tids diskuterande så kom han fram till att han skulle behålla bilen en dag extra för att kolla justeringar av växellåda och vajrar.

Problemet som jag upplever det är att växlarna ibland kan vara väldigt svåra att få i. Speciellt när bilen är kall. Och om man startar i uppförsbacke hinner bilen nästan stanna innan man får i tvåan och måste då växla ner till ettan igen.

Och att jag anmärkte på "vägljud" kunde han inte heller förstå. Har nu fått en lånebil, en C30 och hör direkt skillnad. Om det sen skiljer mycket från min -05 S40 och en -07 C30 vågar jag inte svara på. Har även kört en -07 V50 diesel som också var märkvärt tystare, den hade tom. 16" mot mina 15" Michelin, som jag tycker borde vara tystare!?! Verkaren höll med om min däcksteori.
Kör man på slätare yta så låter det mer som ett lätt skrapande/malande ljud, som liknar däckbuller.

Någon som känner igen något av dessa fenomen?

Väntar till imorn och ser vad jag får för utlåtande av bildoktorn.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Fick tillbaks bilen idag. Enda som gjordes var justering av växelvajrar, enligt vad dom sa till mig, sen kan dom ju bara ha sagt så för att slippa riva isär halva bilen. :) Men nu känns det liiite bättre.

Hade en C30 som lånebil, som rullat 800 mil lite drygt....och fyjäklar vilken dassig låda den hade. När jag for från jobbet fick jag nästan inte i backen. De tre första försöken skorrade den till och hoppade ur.... efter lite lirkande genom olika växlar gick den i.

Glömde fråga på Volvo... men jag undrar om det också är Ford-låda och motor i 2,0:orna?!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
_lucifer_ skrev:Glömde fråga på Volvo... men jag undrar om det också är Ford-låda och motor i 2,0:orna?!
2.0 är en Ford-motor så jag antar att växellådan är det också?
Användarvisningsbild
av C.W.
va bra att det verkar lösa sig. Trodde att TSB'n gällde alla V50 och V70 modeller. Men där ser man, man lär sig lite ochså.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Njaa... efter att ha kört lite nu så känner jag att förbättringen är rätt marginell. Kan inte säga att det vart BRA, men iaf bättre.

Men efter att ha kört C30:n så måste jag säga att jag inte förväntar mig någon förbättring heller. Det verkar vara ren dynga dom plockat från Ford.
Men så länge det fungerar får man vära nöjd!

Det är synd på en annars mycket trevlig bil. Så länge det inte blir mycket sämre så kan man säkert leva med det.

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]