Pachipachihand skrev: Ang tester så var Topgear tidigt ute med att såga bilen.
Tycker inte alls att bilen blev sågad på TopGear, läs här:
http://www.topgear.com/drives/E9/C6/roa ... 20/01.html
Bilen får bra kritik men artikeln avslutas med
They're better than the old car's. Trouble is, they aren't as good as the Mondeo's. Oops.
Själv så har jag testkört nya V70 2,4D och 2,5T, båda med automat och 16" fälgar.
Intryck:
- grymt bra fjädring (hade ej 4C): otroligt behagligt flytt över ojämnheter, väldigt lite krängning och karossrörelser.
- mycket tyst: vägljud och vindbrus var mycket bra isolerat, även på den risiga asfalt jag åkte på utanför Haga Norra i Solna.
- mycket sköna, men lite kortare och mindre skålade framstolar än förra modellen. Jag är endast 174 cm, så det är inget problem för mig, dock. Däremot så skulle jag vilja kunna sänka dem mer! Genom att bilen är högre och sätet så högt så blir det lite Cross Country-känsla... alla andra bilar och dess förare såg ut att åka "längre ner", närmare vägen helt enkelt.
- lite rymligare: fram känns det ungefär som i gamla V70, lite mer bredd för benen kanske. Benutrymmet bak var en besvikelse! Det kändes till en början nästan mindre än i min V70n 2.4T -00, men jag hade faktiskt tagit en tumstock med mig och kunde i bilhallen mäta att det var c:a 1,5 - 2 cm bättre utrymme i nya versionen. Däremot så är baksätet plattare, hårdare och allmänt obekvämare än tidigare. Nackstöden bak känns även tunnare än tidigare och sitter för långt ifrån bakhuvudet,
- Utvändig design: Nya V70 är inte bara 11 cm längre, den är även 5 cm högre och har högre markfrigång än gamla versionen, som ser mycket smäckrare ut. Nya V70 ser lite ut som en MPV. Trenden med större bilar med mer plåtyta (eftersom dörrlister tas bort och underlister lackas i bilens färg) är inte bra för designenm, tycker jag. Om man inte har minst 17" (helst 18") fälgar så ser bilarna skitkonstiga ut, för att inte säga fula. Kolla nästa gång en BMW 5-serie eller Audi A6 åker förbi med 16-tumare - ser helt sjukt ut. Samma problem lider nya V70 (och S80 ) av.
Det låter kanske lite konstigt, men på bild tycker jag att nya V70 är snyggare än gamla - på alla ledder (framifrån, från sidan, t.o.m bakifrån) - men i verkligheten så gillar jag gamla modellen bättre!
Det som räddar nya V70 är att man efter 7 år är ganska trött på gamla karossen (som ju dessutom är Sveriges vanligaste bil), men hade man jämfört nya V70 med den förra när DEN kom så undrar jag om man inte tyckt att förra V70n hade varit snyggare... jo, jag tror banne mig det!
- Invändig design: Även här tycker jag det ser bättre ut på bild än i verkligheten. Det känns lite plastigt och enkelt... lite FÖR avskalat. Insidan på dörrarna är mycket snyggare i gamla V70n och den mjukare gummi/plats de använder i dörrsidorna känns dyrare än den hårda dito som används i nya bilen. Däremot kanske själva passformen på prylarna är aningen bättre i nya v70. När vi ändå är inne på kvalitétskänslan så tycker jag ljudet när dörrarna stängs är alldeles för pappigt och burkigt i nya V70 - det låter mycket tjoffigare, fetare och dyrare i gamla versionen.
Nya V70 lever inte upp till mina förväntningar riktigt, så vi får se om det blir en Volvo eller något annat när jag byter till en ny kombi nästa år.