Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu i sommar så är det säkert många som har siktat några nya V70 på vägarna,om inte hos volvo handlarna. Tänkte höra vad era åsikter är idag. Efter det första bilderna så var det ju många som var skeptiska,speciellt till bakdelen som såg för vågad,eller för japansk ut. Har inte hört någon som hyllat denna bil änn. Kan det vara för att den inte är så speciellt mkt bättre?Visst finns det många nya tekniska hjälpmedel och finurliga lösningar men räcker det för volvo att hålla sig i topp? Räcker det för att konkurera med Audi? Hade hoppats på att gilla bilen mer efter ett tag och efter att ha sett den IRL men jag är klart besviken idag. Tänkte mig beställa en ny V70 efter den -06 jag har idag men ser ingen anledning till varför.Bilen ser inte sportigare ut än sin föregångare med sina kraftiga överhäng och vägegenskaperna efter provkörning,ens med de tyngre motoralternativen känns inte sportiga. Även om volvos R kunder inte är många lockar den nog föga ens med T6:an under huven. Frågan är om ens halvtrogna SAAB AERO ägare är beredda att byta? Är helt klart besviken,tycker att en påkostad och lite stylad V70N ser klart solidare och bättre ut. Kanske behöver man änn mer tid att vänja sig!? Vill inte vara mer kritisk än nödvändigt tro mig,min nästa bil blir en volvo ändå men troligtvis inte nya v70..
Användarvisningsbild
av Jensen
I dagsläget så har väl alla biltidningar gjort nån slags test på bilen och gett den ganska fina betyg, så där håller jag inte med dig, men syftar du på omdömen från vanliga "svenssons" så beror det ju på att inga kunder fått sina bilar än.
Man får inte glömma att V70N är en riktigt bra bil, det är inte helt lätt att ta fram en ny bil och räkna med att den skall spöa skiten ur den äldre varianten.
Håller med dig om att en "stylad" V70N ser riktigt trevlig ut som den är, och känns även som att man skulle kunnat haft kvar den ett par år till.

Jag kör själv en XC70II 3,2 (har bytt, körde D5:an ett tag) som jag är riktigt nöjd med, designmässigt så är det helt klart ett lyft, både utv samt invändigt där jag personligen tycker att man fått till det på BMW/AUDI vis.
Jag är övertygad om att man kan vara med och fightas med BMW/AUDI/MB mfl.

Bakdelen håller jag med dig om, men den känns ok för varje dag som går.
När det gäller dom olika motoralternativen så tycker jag att T6 känns helt off, men den riktar väl in sig på andra marknader i första hand.
Den elektriska bakluckan är helt klockren att ha till hands när man t.ex varit och handlat och har händerna fulla.
En sak som jag också gillar är kollisionsvarnaren som piper till om man ibland tappar koncentrationen när barnen är med el nåt liknande.
Till sist så tror jag att en V70II/XC70II med lite styling blir en riktigt grym bil.
Hallbilarna är ju tyvärr lite tråkiga oftast.
av Pachipachihand
Det finns ju kunder som redan har fått sina bilarna nu. Ang tester så var Topgear tidigt ute med att såga bilen. T6 har dom som testat den (USA) lovordat den med prestanda genom hela registret utan turbolagg,helt i klass med den stora V8.
En V70 T6 med det nya aktiva chassit (uppgraderat från R modellerna)kanske inte vore helt fel ändå..
Användarvisningsbild
av mattes
Jensen skrev:När det gäller dom olika motoralternativen så tycker jag att T6 känns helt off
Jag blev lite nyfiken, varför tycker du att den känns helt off?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har varit och klämt och känt en del och skall sanningen fram så tycker jag det är för lite "ny V70" över det hela. Visserligen är det svårt att skapa en så pass mycket bättre bil än den redan befintliga V70'n, men den är på något sätt för lik den gamla V70'n för att den skall kännas helt ny tycker jag.
Visst finns det detaljer som är bättre, och även sämre, men på det stora hela så känns det mer som en större facelift än en helt ny modell.

+Mätarhuset i instrumentpanelen känns fräsht.
+Elöppning (och framförallt stängning) av bakluckan.
+Kommande intressant turboladdad etanolmotor
+Möjligheter för nya finnesser (blis etc.)
+Lite bättre benutrymme i baksätet verkar det som.

-Elektrisk handbroms
-En stor lucka i bagegolvet istället för två små
-Mittkonsolen är hemsk.
-Otroligt fult med vit text på ljusbeigea paneler (det kan man ju dock slippa med en mörk inredning).
-Sämre stolar, än de gamla sportstolarna.

Det är mina högst personliga och subjektiva åsikter. Det finns säkert mycket mer på plus och minussidan, men för att återigen säga det, det känns knappast som någon revolutionerande nyhet med nya V70n.

/Martin
av robbancarlsson
Det var aldrig tanken heller ifrån volvos sida att nya v70 skulle kännas som en helt annan bil. V70N stod ju för över 10 % av nybilsregistreringen i sverige förra året, så jag förstår om dom valde att förfina konceptet istället för att göra om.
Användarvisningsbild
av Jensen
mattes skrev:
Jensen skrev:När det gäller dom olika motoralternativen så tycker jag att T6 känns helt off
Jag blev lite nyfiken, varför tycker du att den känns helt off?
Jag tror att jag är lite påverkad utav allt miljösnack som varit sista tiden och känner att detta inte blir någon storsäljare, men jag kan säkert ha fel.
Prestandamässigt så har jag inget att klaga på, det är väl som jag skrev tidigare, tanken är väl inte att man kommer sälja så många T6 i Sverige.
Användarvisningsbild
av mattes
Jensen skrev:Jag tror att jag är lite påverkad utav allt miljösnack som varit sista tiden
Jaha ja då förstår jag, jag trodde att du tyckte motorn var felkonstruerad på något sätt.

När det gäller miljömuppar så lutar jag mig på samma gren som den eminenta Jeremy Clarkson i världens bästa TV om Bilar, TopGear.

Har Ni inte sett den så rekomenderar jag det stark.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag såg nya XC70 idag, j'vligt snygg om jag får säga det.
av Joli
Pachipachihand skrev: Ang tester så var Topgear tidigt ute med att såga bilen.
Tycker inte alls att bilen blev sågad på TopGear, läs här:
http://www.topgear.com/drives/E9/C6/roa ... 20/01.html

Bilen får bra kritik men artikeln avslutas med
They're better than the old car's. Trouble is, they aren't as good as the Mondeo's. Oops.
Själv så har jag testkört nya V70 2,4D och 2,5T, båda med automat och 16" fälgar.
Intryck:
- grymt bra fjädring (hade ej 4C): otroligt behagligt flytt över ojämnheter, väldigt lite krängning och karossrörelser.
- mycket tyst: vägljud och vindbrus var mycket bra isolerat, även på den risiga asfalt jag åkte på utanför Haga Norra i Solna.
- mycket sköna, men lite kortare och mindre skålade framstolar än förra modellen. Jag är endast 174 cm, så det är inget problem för mig, dock. Däremot så skulle jag vilja kunna sänka dem mer! Genom att bilen är högre och sätet så högt så blir det lite Cross Country-känsla... alla andra bilar och dess förare såg ut att åka "längre ner", närmare vägen helt enkelt.
- lite rymligare: fram känns det ungefär som i gamla V70, lite mer bredd för benen kanske. Benutrymmet bak var en besvikelse! Det kändes till en början nästan mindre än i min V70n 2.4T -00, men jag hade faktiskt tagit en tumstock med mig och kunde i bilhallen mäta att det var c:a 1,5 - 2 cm bättre utrymme i nya versionen. Däremot så är baksätet plattare, hårdare och allmänt obekvämare än tidigare. Nackstöden bak känns även tunnare än tidigare och sitter för långt ifrån bakhuvudet,

- Utvändig design: Nya V70 är inte bara 11 cm längre, den är även 5 cm högre och har högre markfrigång än gamla versionen, som ser mycket smäckrare ut. Nya V70 ser lite ut som en MPV. Trenden med större bilar med mer plåtyta (eftersom dörrlister tas bort och underlister lackas i bilens färg) är inte bra för designenm, tycker jag. Om man inte har minst 17" (helst 18") fälgar så ser bilarna skitkonstiga ut, för att inte säga fula. Kolla nästa gång en BMW 5-serie eller Audi A6 åker förbi med 16-tumare - ser helt sjukt ut. Samma problem lider nya V70 (och S80 ) av.

Det låter kanske lite konstigt, men på bild tycker jag att nya V70 är snyggare än gamla - på alla ledder (framifrån, från sidan, t.o.m bakifrån) - men i verkligheten så gillar jag gamla modellen bättre!
Det som räddar nya V70 är att man efter 7 år är ganska trött på gamla karossen (som ju dessutom är Sveriges vanligaste bil), men hade man jämfört nya V70 med den förra när DEN kom så undrar jag om man inte tyckt att förra V70n hade varit snyggare... jo, jag tror banne mig det!

- Invändig design: Även här tycker jag det ser bättre ut på bild än i verkligheten. Det känns lite plastigt och enkelt... lite FÖR avskalat. Insidan på dörrarna är mycket snyggare i gamla V70n och den mjukare gummi/plats de använder i dörrsidorna känns dyrare än den hårda dito som används i nya bilen. Däremot kanske själva passformen på prylarna är aningen bättre i nya v70. När vi ändå är inne på kvalitétskänslan så tycker jag ljudet när dörrarna stängs är alldeles för pappigt och burkigt i nya V70 - det låter mycket tjoffigare, fetare och dyrare i gamla versionen.

Nya V70 lever inte upp till mina förväntningar riktigt, så vi får se om det blir en Volvo eller något annat när jag byter till en ny kombi nästa år.

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]