Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rick70
Har problem med att det vänstra halvljuset lyser konstant. Går inte att släcka med mindre än att jag rycker säkringen.
Höger halvljus fungerar normalt. Helljus fungerar även det normalt på bägge sidor.
Sitter xenon lampor i, vet inte om det är original eller eftermonterat.
Jag funderar på om det kan vara reläet som har hängt sig, eller hade det lyst på bägge sidor i så fall?
Bilen är min XC90 -05 V8
Eftermonterad xenon, så är det första misstanken, och kasta det åt H-E!

Annan eftermpnterad utrustning kan störa CAN också.

Ljuset fram styrs av CEM-enheten.
Reläerna sitter lödda direkt på den.

En långboll, men testa att gör hela bilen strömlös i 10min.
Då startar CAN-systemet om, kan man säga.

Annars kan det vara ett relä på CEM enheten, (som inte kan bytas enskilt utan endast hela modulen),
Volvo vill ha hutlösa 10,000kr + för ny CEM..

Dom kan fixas av firmor som OBD tuning för runt 2500kr, om du Googlar.

Men felkoder känns relevat,

Edit:
Ovan gäller för halogen.
Orginal xenon kan faktiskt jobba på annat sätt.
Balasten, eller ev egen modul för xenonen kan ha 30-matning, och bara får signal från CEM.....

Fler möjliga felkällor alltså....
Hej.
Ursäkta att jag inte varit så snabb på att svara.
Detta hände nu när jag var på besök i Jämtland under gångna veckan. Det kom bla. lite snö och temperaturen var runt nollan. Bilen var parkerad utomhus.
Jag har kollat runt lite på nätet och hittat ett fel som kan uppstå under dessa förhållanden med vissa äldre volvo bla. xc90 med chassienummer fram till -189110. Min har -169xxx.
Det som händer är att avrinningen vid vindrutans nedre vänstra del kan bli igensatt och även frysa när tempen är runt nollan. Då kommer det att samlas vatten som till slut svämmar över och läcker in via ett luftintag. Som sedan droppar på CEM:en med diverse mystiska elfel som följd.
Har kommit hem nu. Det var plusgrader och torrt idag samt att bilen nu är i garaget. Inga fel just nu, så CEMen verkar ha torkat.
Ska ta och skruva isär lite imorgon och kika efter hur det verkar, om det syns att det gått fukt i CEMen. Ena sonen är duktig på elektronik och att renovera sådant så han ska få ta en kik på kortet och leta ev vattenskador samt i så fall rengöra dessa.
Återkommer senare igen med resultat!

För andra som är intresserade så goggla på "leaking plenum xc90"

Edit: Dessutom så var det som att det vänstra halvljuset levde sitt egna liv. ibland gick det inte tända ibland gick det inte att släcka. När jag skrev första inlägget hade det precis börjat, och under ca ett dygn fortsatte problemen tills det blev lite varmare och torrare, då försvann symptomen.
Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]