Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Henkan skrev:
Ilduce77 skrev:Nej, min bil använder inte telefonens internet. För att den ska göra det, så måste man starta internetdelning på telefonen och det har jag inte gjort.

Jag har helt fri surf på min telefon och tänkte därför att man skulle använda mobilens internetdelning för att spara datamängd på bilens simkort.

Men det är ju drygt att behöva göra massa åtgärder när man hoppar in i bilen om det inte behövs. Jag vill att allt ska skötas, fixas och anslutas sömlöst och automatiskt, utan att man går in i menyer och annat när man ska köra bil. :)

Du får gärna föra frågan vidare till din pst.
Om du har en Androidmobil och vill dela ut din mobils internet så kan du installera en app som heter Blue Car Tethering. Kryssa i din bil i appen och ställ in bilens internetinställning på Bluetooth i stället för modem. När din mobil ansluter till bilen så startas internetdelning via BT automatiskt utan en massa handgrepp. Jag kör TuneIn på det viset och det funkar utmärkt.

Om du har en iPhone har jag ingen aning hur man gör men det gör säkert någon annan här :-)
Tack för tipset!!

Har en android one plus 3.. :)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
danielh1025 skrev:Tror inte någon har något kvalificerat svar på hur mycket datamängd just RTTI drar men om jag skulle gissa som jobbar med nätverk hela dagarna så hade jag gissat på att mängden är väldigt liten. Det enda den ska hämta är koordinater. Under ett år tror jag inte du överstiger 100Mb i RTTI data.
Ok!
100 MB ska abonnemanget i bilen räcka till hoppas jag.. :)
av Favazza
Ilduce77 skrev:Anledningen till frågorna är att jag inte vet hur mycket datatrafik jag har på det SIM-kort som satt i bilen när den var ny. Det kanske någon här har koll på? :) det är en xc60 my16 om det är till någon hjälp..
Vad menar du med bilens SIM-kort?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Favazza skrev:
Ilduce77 skrev:Anledningen till frågorna är att jag inte vet hur mycket datatrafik jag har på det SIM-kort som satt i bilen när den var ny. Det kanske någon här har koll på? :) det är en xc60 my16 om det är till någon hjälp..
Det sitter ett sim-kort med ett abonnemang i bilen, som bilen använder för att kommunicera med tex Volvo on call.

Jag vet däremot inte var det sitter
Användarvisningsbild
av leiwi
Ilduce77 skrev:
Favazza skrev:
Det sitter ett sim-kort med ett abonnemang i bilen, som bilen använder för att kommunicera med tex Volvo on call.

Jag vet däremot inte var det sitter

"simkortet som VOC använder är inget fysiskt simkort utan ett mjukvarubaserat kort avsett för VOC
Hållaren för det fysiska simkortet som sitter i handskfacket används för all annan kommunikation internet mm och är ditt "egna privata" som du själv får ladda från operatören du valt
Användarvisningsbild
av Ilduce77
leiwi skrev:
"simkortet som VOC använder är inget fysiskt simkort utan ett mjukvarubaserat kort avsett för VOC
Hållaren för det fysiska simkortet som sitter i handskfacket används för all annan kommunikation internet mm och är ditt "egna privata" som du själv får ladda från operatören du valt
Aha.. Där ser man.. Trodde inte några svenska operatörer hade stöd för e-sim, eller är det en annan lösning? Vilken operatör är kopplad till det mjukvarubaserade kortet?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har VOC I bilen som pratar med Volvo precis som för er, men jag har också en simkortshållare (I handskfacket) där jag satt ett tvillingkort till mitt mobilabbonnemang och ställt in det på att skapa ett trådlöst nätverk i bilen. Så fort jag startar bilen går min mobil, surfplatta, dator upp på det nätverket som oftast har bättre täckning och hastighet än mobilen. (antenn på taket är bättre än i bilen.)
Användarvisningsbild
av leiwi
joel80 skrev:Jag har VOC I bilen som pratar med Volvo precis som för er, men jag har också en simkortshållare (I handskfacket) där jag satt ett tvillingkort till mitt mobilabbonnemang och ställt in det på att skapa ett trådlöst nätverk i bilen. Så fort jag startar bilen går min mobil, surfplatta, dator upp på det nätverket som oftast har bättre täckning och hastighet än mobilen. (antenn på taket är bättre än i bilen.)

Ja så kan det ju vara men en liten miss av Volvo är att man bara får stöd för 3G hastigheter på datatrafiken via bilen ,många telefoner har ju stöd för 4G
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. jag har i och för sig 4G i mobilen, men hastigheten på 4G där jag bor är typ sämre än 3G. :/
Men hade ju såklart fått snabbare när jag är på resa då...

Men jag har egentligen aldrig haft behov av snabbare än 3G när jag varit i bilen.. både youtube-surf till ungarna och spotify funkar utan trassel.
av Favazza
Ilduce77 skrev:
leiwi skrev:
Aha.. Där ser man.. Trodde inte några svenska operatörer hade stöd för e-sim, eller är det en annan lösning? Vilken operatör är kopplad till det mjukvarubaserade kortet?
Nog ingen speciell operatör.
Du kan inte göra något med det mer än just till VOC ändå.

Skaffa tvillingkort till ditt nuvarande mobilabonnemang och sätt i hållaren i handskfacket. Klart.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]