Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Volvobruden84 skrev: Repor? Ja då har du då inte en ren bil innan och inte heller en ren clay off lera... Jag har ALDRIG repat en endaste bil med clay off kan jag säga, och då kör jag det på alla bilar jag rekondar och även såna ja tvättar som behöver extra vård...
Använder olika typer av clay och tittar man noga ser man lätt att det blir små micro repor av det. Det är även ganska känt att man inte skall använda clay utan att polera efter.

Jopp, svampar gör man för att få ett skydd på bilen när bilen är helt ren.
Problemet är ju att bilen inte är helt rent förens du plockat bort det sista med svampen. Den är inte alls för att lägga på skydd på bilen.
Tyvärr krävs det mekaniskt kontakt med lacken för att få bort all skit. Inte du kan bara använda medel att plocka bort.. Inte ens en hetvatten tvätt orkar med det.
Nej det är fortfarande inte meningslöst att lägga detta...
Är rent amatörmässingt med dessa snabbvax.. Inget ett proffs skall ens ägna sig åt.
Jag jobbar också som rekondare, så jag vet faktiskt en del jag med även om du nu inte verkar tro det.
Jo jag vet att du gör det.
Det gör det mera konstigt att du ens kan förespråka ett snabbvax och sedan tycker det är bra.
ja det är bra att använda glansshampo, dock inte turtle supertvätt tex. de förstör mer än det gör nytta... men att ha aqua wax skadar då inte bilen på något vis...
Ett snabbvax är alltid negativt till en bra vaxad/lackskyddad bil.
En sak till att tänka på om du har ett riktigt lackskydd med garanti så försvinner den om du använder vax på den. Varför?? ganska uppenbart, eftersom du lägger på något helt annat ovanpå skyddet. Du får då det skyddet och de egenskaperna som snabbvaxet ger.. vilket är alltis sämre än ett riktigt vax/lackskydd.

Om man får in en bil på tvätt och den är dåligt vaxad så viss kan man kleta på snabbvax, men det är inget som jag skulle göra på en vaxad/lackskyddad bil. Glansschampoo funkar mycket bra i det läget också, utan de negativa saker ett snabbvax har.

Är man proffs borde man veta bättre än att använda ett snabbvax...

Greetz
av Lindfalas
Addict skrev:Konstigt att en rekondare säger att det är dåligt?
Det är ju som att reservdelschefen på volvo säger att piratdelar är dåligt.
Saknar helt relevans eftersom det finns pengar att tjäna.

Kom tillbaka när någon opartisk gjort ett vetenskapligt test.
Inte direkt.
Har inget emot olika produkter från olika märken.
Men vissa saker är helt enkelt inte bra.
T.ex. snabbvax är vad det säjer.. Ett snabbt sätt att lägga på vax. hållbarheten blir givitvis mycket dålig. givetvis plockar den även bort de egenskaperna som finns på lacken före det.
Har man dock en dålig lack kan snabbvax vara en tillfällig lösning, men man måste inse att det inte blir speciellt bra om man jämför med ett riktigt vax/lackskydd. Dessutom om man har ett skydd redan så kommer snabbvaxet att tabort dess egenskaper och ersätta dem med snabbvaxet egenskaper. Dessutom är inte porerna helt rena så kommer man att kapsla in den skiten med snabbvaxet. Det är egentligen bara en polering som kan plocka bort skiten ur porerna ordentligt.
Ser man det så förstår man snabbt hur illa ett snabbvax är. Då stör det mej faktist att ett proffs kan ens rekomendera det.

Kan göra en mera ingående beskrivning på det om det finns intresse också..

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev: Använder olika typer av clay och tittar man noga ser man lätt att det blir små micro repor av det. Det är även ganska känt att man inte skall använda clay utan att polera efter.
Clay off avger inga repor om man använder det på rätt sätt.
Problemet är ju att bilen inte är helt rent förens du plockat bort det sista med svampen. Den är inte alls för att lägga på skydd på bilen.
Tyvärr krävs det mekaniskt kontakt med lacken för att få bort all skit. Inte du kan bara använda medel att plocka bort.. Inte ens en hetvatten tvätt orkar med det.
Då har du inte tillräckliga medel för att få bilen ren med andra ord.
Hyrbilarna vi har lägger vi lackskydd på när dom kommer och vax lite då och då, och då behöver vi då bara avfetta, låta ligga o på med alkalie och sen spolar vi av och bilen är ren o fräsh...
Jo jag vet att du gör det.
Det gör det mera konstigt att du ens kan förespråka ett snabbvax och sedan tycker det är bra.
Nej det är inget konstigt i det, nu när Autoglym släppt ett sådan som faktiskt fungerar. Har DU provat detta? Eller diskuterar du bara utan att provat det jag pratar om?
Ett snabbvax är alltid negativt till en bra vaxad/lackskyddad bil.
En sak till att tänka på om du har ett riktigt lackskydd med garanti så försvinner den om du använder vax på den. Varför?? ganska uppenbart, eftersom du lägger på något helt annat ovanpå skyddet. Du får då det skyddet och de egenskaperna som snabbvaxet ger.. vilket är alltis sämre än ett riktigt vax/lackskydd.

Om man får in en bil på tvätt och den är dåligt vaxad så viss kan man kleta på snabbvax, men det är inget som jag skulle göra på en vaxad/lackskyddad bil. Glansschampoo funkar mycket bra i det läget också, utan de negativa saker ett snabbvax har.

Är man proffs borde man veta bättre än att använda ett snabbvax...

Greetz
Det är fortfarande inte sämre att använda aqua wax. Även om bilen är lackbehandlad.

Har du provat Auto glym???? Eller diskuterar du bara, för den frågan vägrar du uppenbarligen svara på............
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev: Clay off avger inga repor om man använder det på rätt sätt.
Då är du den enda som lyckas med det, för alla andra polerar efter. Inget man använder vid tvätt, utan vid polering.
Använder själv lera när det finns behov till det.
Då har du inte tillräckliga medel för att få bilen ren med andra ord.
Hyrbilarna vi har lägger vi lackskydd på när dom kommer och vax lite då och då, och då behöver vi då bara avfetta, låta ligga o på med alkalie och sen spolar vi av och bilen är ren o fräsh...
Så du kan tvätta ren en bil utan att svampa??
Än en gång är du i så fall unik.
Dock kan man tvätta av bilar om man gör det ofta, men efter ett par gånger måste man ändå mekankiskt tvätta av den.
Nej det är inget konstigt i det, nu när Autoglym släppt ett sådan som faktiskt fungerar. Har DU provat detta? Eller diskuterar du bara utan att provat det jag pratar om?
Nej jag har inte provad det, men jag har nog provat de flesta märken och de funkar på samma sätt.
Det är fortfarande inte sämre att använda aqua wax. Även om bilen är lackbehandlad.
Använder man snabbvax på vårat och även på många lackskydd så mister man garantin. Och varför skulle man använda ett sämre skydd än man har??
Har du provat Auto glym???? Eller diskuterar du bara, för den frågan vägrar du uppenbarligen svara på............
Som jag sagt tidigare har jag inte testat det, men det är ett snabbvax med samma egenskaper som alla andra snabbvax.
Med tanke på allt du skriver så verkar det bara vara Auto glym saker du använder. Har du testat att gå utanför ramen????

Jag är inte bunden till något märke utan använder det som fungerar på den bilen som jag just har inne.

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Ja jag har testat andra medel, smartab, sonax, turtle... och inget har varit bra för mig iaf.

Att jämföra tex. turtle snabbvax med autoglym snabbvax är som att jämföra en ferrari med en trabant.. bägge är bilar men det är också det enda....

Och du säger emot dig själv, ena stunden kan man inte göra rent en bil utan o svampa o nästa kan man det ibland?

Vi svampar hyrbilarna, men långt ifrån varje gång... och dom ser då inte skitiga ut för det.
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev:Ja jag har testat andra medel, smartab, sonax, turtle... och inget har varit bra för mig iaf.

Att jämföra tex. turtle snabbvax med autoglym snabbvax är som att jämföra en ferrari med en trabant.. bägge är bilar men det är också det enda....

Och du säger emot dig själv, ena stunden kan man inte göra rent en bil utan o svampa o nästa kan man det ibland?

Vi svampar hyrbilarna, men långt ifrån varje gång... och dom ser då inte skitiga ut för det.
Var inte direkt en jämförele av autoglym och turtle. Vi vet båda att Turtle är kasst.

Helt ren blir bilen aldrig utan svamp, men den kan se tillräckligt ren ut, men efter någon gång av bara avfettning/avspoling etc måste den tvättas ordentligt. Just för den inte blir helt ren utan att man mekaniskt plockar bort skiten.
Det är dock samma sak i porerna som är i lacken.. Det är mycket svårt att få rent dem utan att polera. För även där krävs mekanisk nötning. Lägger du vax där har du kapslat in det. Just därför är ett snabbvax mycket dåligt val, samt att det tarbort alla egenskaper som det skyddet som redan ligger där.
Därför undrar jag verkligen du som proff ens kan rekomendera ett snabbvax. Du borde ju veta hur det funkar och vd som är både positivt och negativt med det.
Så jag är verkligen förvånad över dina utalanden om snabbvax.

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Ja jag vet hur detta snabbvax fungerar, och det fungerar bra. Och jag tänker fortsätta rekommendera det till kunder som vill ha extra lyster och skydd på sin bil.

Och jag tänker också själv fortsätta stryka på det ibland på mina egna för att hålla dom fräsha.

Och jag tvättade senast idag en svart Chrysler 300C med clay off och den var inte det minsta repig.

Har man en ren clay off så blir det inte repor.

Microrepor får du ju isf när du svampar också eller hur?
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev:Ja jag vet hur detta snabbvax fungerar, och det fungerar bra. Och jag tänker fortsätta rekommendera det till kunder som vill ha extra lyster och skydd på sin bil.
Låter mycket oseriöst...
Och jag tänker också själv fortsätta stryka på det ibland på mina egna för att hålla dom fräsha.
Tja det är väl upp till dej.
Och jag tvättade senast idag en svart Chrysler 300C med clay off och den var inte det minsta repig.

Har man en ren clay off så blir det inte repor.

Microrepor får du ju isf när du svampar också eller hur?
Du kan inte jämföra en svamp mot lera. Svampen ger extreamt lite repor. Lera ger repor. Och jag använder givetvis ren lera. Står ofta på dem att de kan ge repor.. vilket jag även vet. Inte bara leran ger repor utan även det du plockar bort.. Typ flygrosten....

Men jag tycker du är oseriös när du påstår att snabbvax är helt okej.
Som jag skrivit tidigare försvinner garantin om du har lackskydd emd garanti.. Just för att det lägger en "hinna" av dåligt vax över lackskyddet..
Hur du kan förespråka det är en gåta för mej...

Greetz
av Addict
Berätta gärna för mig vetenskapligt HUR wax it wet TAR BORT det befintliga skyddet på bilen! Vi snackar vax här, inte kallavfettning...

För mig är ni putsbögar så märkesfixerade att jag inte kan lita på någon. För alla säger ju att just sitt märke är det bästa och att alla andra är sämre... Har konkurrenten en ny metod är den omedelbart dålig.
av Lindfalas
Addict skrev:Berätta gärna för mig vetenskapligt HUR wax it wet TAR BORT det befintliga skyddet på bilen! Vi snackar vax här, inte kallavfettning...

För mig är ni putsbögar så märkesfixerade att jag inte kan lita på någon. För alla säger ju att just sitt märke är det bästa och att alla andra är sämre... Har konkurrenten en ny metod är den omedelbart dålig.
Det tar inte bort befentligtskydd, men det ersätter det med sitt eget.
Det handlar om olika lager.
Tänk dej följande.

Du har en bil med ett lager med röd färg(lacken). ovanpå det lager lägger du en dyr guldfärg(Grundvaxet) och på det lägger du en grön/rosa färg( WaxInWet).

Vilken färg har nu bilen??? Den dyra guld färgen eller den billiga grön/rosa?

Givetvis är det det översta lagret av färg som bilen är nu.

Det är samma med vax/lackskydd.
Det är alltid det översta lagret som bestämmer hur egenskaperna på skyddet är.
Har man t.ex. betalat 3000:- för ett skydd och sen lägger på ett skydd för 100:- är det lätt att förstå vilket som funkar best och att det är rent galet att paja det man egentligen har betalat mycket för.

Sedan har man väl börjat med waxinwet får man göra det i fortsättningen också om man vill ha dess effekt. Ca varannan gång får man lägga på det.
Skyddet håller inte längre.
Måste se till att ytan verkligen är helt ren, för annars kapslar man in skiten. Problemet ofta är att man måste använda mycket starka medel för att få ytan så ren som det går utan att polera så de flesta vaxen man har blir borta..
Just därför är det alltid bättre att ha ett riktigt vaxskydd/lacksydd än dessa billiga saker.

En dyr produkt som egentligen bara är till för oskyddade bilar eller bilar man inte brys sig om.
Just därför som proffs är det vansinne att ens rekomendera någon sådan produkt. Så det har inte så mycket med märke att göra.

Greetz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]