Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Om du kollar på elschemat jag skickade tidigare så kan du följa det röda strecket från 35 på boxen så går den genom kopplingsplint C3 via (inte genom) säkring 12 och 13 till tändlåset. Siffran 15 som står där betyder att det är spänning när tändningen är på.
Kopplingsplint C3 är (förmodligen) den stora plinten bakom höger fjädertorn. Vet inte hur det ser ut på 760, men på 7/900 modeller kan man enkelt lossa och vända på elcentralen och kolla på baksidan där kablarna sitter. Det är ju inte säkert att det som visas på elschemat stämmer till 100% på 760 modellen heller. I min Haynes bok finns ett komplett elschema för 760 från -88, ska kolla där senare idag hur det ser ut.
Gjorde en snabb koll och det ser inte likadant ut. Där (på Motronic) går det en kabel från 30 på bränslerelät till 35 på bränsleboxen.
Så du får kolla noga hur dom gjort på denna bil, det är ju inte säkert att 35 på Motronic boxen är samma som 35 på LH boxen. Men det är ju batteri spänning in i alla fall
Tack!

Men om inte jag gör en tankevurpa här, så verkar ändå ett problem vara att strömmen bryts till "35" när jag kör på starten.
För på den andra bilen, med identisk box, har ju 35 ström även vid start och det säger ju schemat också att det ska vara så.
Jag tänkte att kabeln kan vara skadad, men då skulle den inte ha ström ens vid tändning ju.
Något som matar 35 med ström vid tändning, kopplar ju ifrån den vid start.

Jag funderar om det skulle kunna vara i tändlåset, att blecken är skadade så att den kopplar ifrån strömmen till 35 när jag vrider till start.
Det skulle kunna förklara varför det satt en startknapp i.
Jag trodde det var bara okunskap, för kabelskon som ska sitta på solenoiden på starten, satt fel, sedan fungerar starten med nyckel.
Det förklarar dock inte varför bilen inte startar när jag kör med startknapp i handen, med tändning på.

Jag ska se vad som händer om jag matar 35 med konstantström.

I elschemat står det "BL" som färg, det är väl "blue"?

mvh Alex
Så vansinnigt lack på denna bil nu.

Ingen skillnad när jag matar 35 med+, vid start.
Ingen gnista, inget bränsle.
Bränslepumpsreläets spole till pumpen drar inte.
Inget bränsle ens när jag drar spolen för hand och hör pumpen gå.
Spridarna öppnar inte och gnista lyser med sin frånvaro.

Känner mig så frustrerad.

Har mätt upp att tändboxen får ström och det får den, även vid start.

Det är otroligt såsigt u huvudet nu, försöker tänka på vad som kan ge detta fenomen.
Det enda som gör det, är väl vevaxelgivaren?
Om inte den kommunicerar med boxen(arna), så får man väl varken gnista eller ström till spridarna/pumpreläet?

Jag har ju bytt vevgivare, så det är inget fel på givaren.

Det enda jag funderar på nu är om kablaget från vevgivaren, efter kontaktstycket på torpedväggen, kan vara skadat.

Kanske är det nästa steg att kontinuitetsmäta kablarna i den stammen.
Det sitter tre, som jag förstår det.

Är jag ute och reser?
Skulle behöva all hjälp jag kan få.
Glömde skriva för flera inlägg sedan att jag testat diagnosuttagen.
Inga felkoder finns lagrade, kan ju bero på att jag haft loss batteriet.
Den ger inga felkoder heller, efter jag kört på starten.
Diagnosfunktionen för tändsystemet, alltså uttag 6 fungerar inte, den ger inga blink alls.
Har fotat schemat i Haynes boken, så som det visar har det en gång varit kopplat i din bil
20171028_113837-2448x1377.jpg
20171028_113837-2448x1377.jpg (668.97 KiB) Visad 523 gånger
216 är Miltronic boxen
464 är reläet till spridarna (radioavstörningsrelä)
135 är bränslereläet
1 är batteriet
4/15 är anslutning 15 på tändspolen
Tänker att det kan kanske kan vara bra att vet hur det varit kopplat en gång
Hej!
Tack!

Som jag ser det på denna är mina kabelstammar utbytta.
Position 35 på boxen i schemat är grön-röd, men i min bil och den som fungerar är den blå.
Det verkar ju som de bytt stammar också, vilket jag tycker mig se, för inga ligger som i den bilen som fungerar eller är fastskruvade i sina hållare i motorutrymmet.
Tänkte att det kan vara bra att se hur bränslereläet är kopplat på båda, det skiljer ju lite. Det kan ju vara fel på reläet eftersom pumparna fungerar när du trycker på spolen..
lennarte skrev:Tänkte att det kan vara bra att se hur bränslereläet är kopplat på båda, det skiljer ju lite. Det kan ju vara fel på reläet eftersom pumparna fungerar när du trycker på spolen..
Hej!
Tack!

Ja, det är en bra idé.
Tänker då främst att se hur "signalkablen", just till spolen som ger pumpen ström, är kopplad.
Som jag förstår det ska den kabeln få ström genom bränsleboxen, när boxen fått signal från vevaxelgivaren att motorn går runt?

Min plan nu:

Se till att boxarna är jordade, jag har inte mätt det ordentligt, inte i samband med att jag matat "35" med ström, i alla fall.
Signalkabel bränslerelä, som sagt.
Kablage mellan vevaxelgivare och box, så att det inte är avbrott där.

Känns det som en plan?
Tar gärna emot fler förslag på vad jag ska kolla upp.

En annan fråga:

Jag är lite fundersam på det här med hur spridarkontakten fungerar?
Om jag lossar kontakten på spridaren, sätter i en testlampa mellan de två uttagen, ska lampan då blinka när jag kör på starten?
Jag vill ha ett bra sätt att kolla om spridarna "hoppar" igång, men när jag testade detta på bilen som går, får jag ingen ström där?
Eller så slarvade jag kanske.
lennarte skrev:Det har suttit en turbo-4 bensinmotor i den (B230ET) med Motronic styrsystem.
Hej, igen!

Förvirrad.

Är detta något som går att läsa på typskylten?

Jag letade upp elscheman på 760 modellen, för att se vilka skillnader det är på Motronickopplade system mot Jetronic.
I den handboken jag hittade på 1988 års modell, finns bara Jetronic 2.2, B230FT, nämnd:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf

I den till 1990 finns bara Jetronic 2.4 med:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf

Ingen Motronic alls.

De här visar ju för övrigt min bil, säkringarnas placering, samt relä-utförandet som jag har, med det gröna bränslepumpsreläet.

Jag vill bara kunna utesluta om det varit Motronic eller inte i min bil, för att koncentrera mig på felsökningen.

Som jag ser det har Jetronic funnits ihop med den typ av bränslerelä som sitter i min bil.
Nu är vi (jag) ute på djupt vatten. Ja har för mig att 760 aldrig fick LH2.4, utan hade "bara" LH2.2 och K-Jetronic. Utom då modellerna med B23/230ET motorn i som hade Miltronic. Sedan kan det skilja på modellerna vilket land dom såldes i. Du kan läsa ut detta i WIN-koden, inte vilket styrsystem men vilken motor det suttit från början. Hittade denna men den är inte riktigt komplett, bl.a saknar den "min" motor (B234F) som har motor kod 89
https://www.volvoclub.org.uk/vin_700.shtml
lennarte skrev:Nu är vi (jag) ute på djupt vatten. Ja har för mig att 760 aldrig fick LH2.4, utan hade "bara" LH2.2 och K-Jetronic. Utom då modellerna med B23/230ET motorn i som hade Miltronic. Sedan kan det skilja på modellerna vilket land dom såldes i. Du kan läsa ut detta i WIN-koden, inte vilket styrsystem men vilken motor det suttit från början. Hittade denna men den är inte riktigt komplett, bl.a saknar den "min" motor (B234F) som har motor kod 89
https://www.volvoclub.org.uk/vin_700.shtml
Hej!

Ja, det verkar vara lite oklart, men om man gillar Wikipedia så kom B230fk :
"Volvo 760 TURBO - 4-cylindrig 1983-1984B23, 173hk ET-motor med turbo, 1985-1988 B230ET 182hk, 1989-1990 b230FT (156hk/165hk)."

Som jag läser detta kom FT och Jetronic 1989, vilket skulle stämma med min.

Men till saken!

Bilen startar!!!!!!!!!!

Detta beror främst på en missuppfattning om boxarna från mig, får jag erkänna.
När det stod att boxen till vänster är till ABS, fick jag för mig att det var den svarta på bilden, i tidigare inlägg:
Bosch.jpg
Bosch.jpg (1.29 MiB) Visad 512 gånger
Detta gjorde att jag mätte på ABS boxen, i tron att det var tändboxen.
Inte förrän jag försökte mäta upp kablarna från vevaxelgivaren, slog det mig, detta först efter att nära förlorat förståndet, då jag inte hittade vart de gick.
När jag sedan växlade över tändboxen till den bil som gick, fungerade inte den.
Boxen i den fungerande bilen, som är likadan, gjorde att spridare hoppade igång och att bränslereläet drog sin spole till pumpen.
Den fick ändå ingen gnista, men det visade sig vara position 35 på insprutningsboxen som inte får ström när jag kör på starten, som jag skrev om innan.
När jag matade den med extern ström, från batteriet, startar bilen.

Det förklarar varför det satt en startknapp i, förmodligen är kontaktstycket i tändningen slitet eller så, så detta fel har funnits innan.
När jag tog bort startknappen och kopplade som det ska vara, blev det ju två fel.
Turligt nog hade jag ju felsökt så jag visste att 35 skulle ha ström, även vid start.

Jisses vilken historia.

Men slutsats är ju ändå att ovan tändbox var defekt.
Är det vanligt? Jag letade så mycket på olika forum och så, men de flesta sa vevaxelgivare och tändmodul, men få pratade boxar alls.

Tack för all hjälp!

Ha en fin dag!

Mvh Alex

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]