- lör 28 okt 2017, 10:39
Men om inte jag gör en tankevurpa här, så verkar ändå ett problem vara att strömmen bryts till "35" när jag kör på starten.
För på den andra bilen, med identisk box, har ju 35 ström även vid start och det säger ju schemat också att det ska vara så.
Jag tänkte att kabeln kan vara skadad, men då skulle den inte ha ström ens vid tändning ju.
Något som matar 35 med ström vid tändning, kopplar ju ifrån den vid start.
Jag funderar om det skulle kunna vara i tändlåset, att blecken är skadade så att den kopplar ifrån strömmen till 35 när jag vrider till start.
Det skulle kunna förklara varför det satt en startknapp i.
Jag trodde det var bara okunskap, för kabelskon som ska sitta på solenoiden på starten, satt fel, sedan fungerar starten med nyckel.
Det förklarar dock inte varför bilen inte startar när jag kör med startknapp i handen, med tändning på.
Jag ska se vad som händer om jag matar 35 med konstantström.
I elschemat står det "BL" som färg, det är väl "blue"?
mvh Alex
lennarte skrev:Om du kollar på elschemat jag skickade tidigare så kan du följa det röda strecket från 35 på boxen så går den genom kopplingsplint C3 via (inte genom) säkring 12 och 13 till tändlåset. Siffran 15 som står där betyder att det är spänning när tändningen är på.Tack!
Kopplingsplint C3 är (förmodligen) den stora plinten bakom höger fjädertorn. Vet inte hur det ser ut på 760, men på 7/900 modeller kan man enkelt lossa och vända på elcentralen och kolla på baksidan där kablarna sitter. Det är ju inte säkert att det som visas på elschemat stämmer till 100% på 760 modellen heller. I min Haynes bok finns ett komplett elschema för 760 från -88, ska kolla där senare idag hur det ser ut.
Gjorde en snabb koll och det ser inte likadant ut. Där (på Motronic) går det en kabel från 30 på bränslerelät till 35 på bränsleboxen.
Så du får kolla noga hur dom gjort på denna bil, det är ju inte säkert att 35 på Motronic boxen är samma som 35 på LH boxen. Men det är ju batteri spänning in i alla fall
Men om inte jag gör en tankevurpa här, så verkar ändå ett problem vara att strömmen bryts till "35" när jag kör på starten.
För på den andra bilen, med identisk box, har ju 35 ström även vid start och det säger ju schemat också att det ska vara så.
Jag tänkte att kabeln kan vara skadad, men då skulle den inte ha ström ens vid tändning ju.
Något som matar 35 med ström vid tändning, kopplar ju ifrån den vid start.
Jag funderar om det skulle kunna vara i tändlåset, att blecken är skadade så att den kopplar ifrån strömmen till 35 när jag vrider till start.
Det skulle kunna förklara varför det satt en startknapp i.
Jag trodde det var bara okunskap, för kabelskon som ska sitta på solenoiden på starten, satt fel, sedan fungerar starten med nyckel.
Det förklarar dock inte varför bilen inte startar när jag kör med startknapp i handen, med tändning på.
Jag ska se vad som händer om jag matar 35 med konstantström.
I elschemat står det "BL" som färg, det är väl "blue"?
mvh Alex