- tor 26 okt 2017, 17:23
#1207145
Jetronic är bränsleboxen, systemet hete egentligen LH-Jetronic och är version 2.4. Tändboxen sitter ovanför kopplingspedalen under plastskyddet.
Nej, de är jag som är trög. Kabeln är inte brun förrän den kommer ut från bränsleboxen (S) SÅ när du mäter på spridarna med tändning på ska det vara spänning där och då spänning i båda. Det sitter ett transistorslutsteg i boxen och det är det som jordas I insugningsröret. När det är spänning på båda så är der samma sak som att det inte är spänning på någon, den fungerar alltså inte, den är den stängd. När transistorn jordar spänningen över spridarna så öppnar den. Det blir ingen kortslutning för det är en resistens i spolen så det bli effekt ( W) istället och spolen drar några mA i ström. Så här djup in i systemet har jag aldrig varit tidigare, men jag har erfarenhet av både el och mek så det "elementära" sitter i "ryggraden". I boxen jordar inte slutsteget spridarna förrän motorn går runt.
Nej, de är jag som är trög. Kabeln är inte brun förrän den kommer ut från bränsleboxen (S) SÅ när du mäter på spridarna med tändning på ska det vara spänning där och då spänning i båda. Det sitter ett transistorslutsteg i boxen och det är det som jordas I insugningsröret. När det är spänning på båda så är der samma sak som att det inte är spänning på någon, den fungerar alltså inte, den är den stängd. När transistorn jordar spänningen över spridarna så öppnar den. Det blir ingen kortslutning för det är en resistens i spolen så det bli effekt ( W) istället och spolen drar några mA i ström. Så här djup in i systemet har jag aldrig varit tidigare, men jag har erfarenhet av både el och mek så det "elementära" sitter i "ryggraden". I boxen jordar inte slutsteget spridarna förrän motorn går runt.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V