Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jetronic är bränsleboxen, systemet hete egentligen LH-Jetronic och är version 2.4. Tändboxen sitter ovanför kopplingspedalen under plastskyddet.
Nej, de är jag som är trög. Kabeln är inte brun förrän den kommer ut från bränsleboxen (S) SÅ när du mäter på spridarna med tändning på ska det vara spänning där och då spänning i båda. Det sitter ett transistorslutsteg i boxen och det är det som jordas I insugningsröret. När det är spänning på båda så är der samma sak som att det inte är spänning på någon, den fungerar alltså inte, den är den stängd. När transistorn jordar spänningen över spridarna så öppnar den. Det blir ingen kortslutning för det är en resistens i spolen så det bli effekt ( W) istället och spolen drar några mA i ström. Så här djup in i systemet har jag aldrig varit tidigare, men jag har erfarenhet av både el och mek så det "elementära" sitter i "ryggraden". I boxen jordar inte slutsteget spridarna förrän motorn går runt.
lennarte skrev:Jetronic är bränsleboxen, systemet hete egentligen LH-Jetronic och är version 2.4. Tändboxen sitter ovanför kopplingspedalen under plastskyddet.
Nej, de är jag som är trög. Kabeln är inte brun förrän den kommer ut från bränsleboxen (S) SÅ när du mäter på spridarna med tändning på ska det vara spänning där och då spänning i båda. Det sitter ett transistorslutsteg i boxen och det är det som jordas I insugningsröret. När det är spänning på båda så är der samma sak som att det inte är spänning på någon, den fungerar alltså inte, den är den stängd. När transistorn jordar spänningen över spridarna så öppnar den. Det blir ingen kortslutning för det är en resistens i spolen så det bli effekt ( W) istället och spolen drar några mA i ström. Så här djup in i systemet har jag aldrig varit tidigare, men jag har erfarenhet av både el och mek så det "elementära" sitter i "ryggraden". I boxen jordar inte slutsteget spridarna förrän motorn går runt.
Tack!

Som jag läser ut detta så är det som det ska, just i spridarna.
Boxen saknar antingen signal att jorda spridarna, från kamaxelgivaren eller så är boxen defekt, alltså att den inte kan jorda.
Jag antar att den samtidigt som den får signal och skickar jord till spridarna, ska den skicka signal till tändboxen att starta bränslepumpen?
Eller tänker jag fel då, är de systemen helt fristående från varandra?

Jag hann inte byta komponenter idag, ska försöka imorgon.
Den 940 med ltt, som vi köpte in, startar så fint så. Det verkar kanske finnas hopp.

Det jag nämnde innan att bränslepumpen ska surra till lite, för att bygga upp tryck, när man vrider på tändningen, kanske har just den funktionen försvunnit i ihopkopplingen av systemen från två bilar. Jag tänker att det enda som eventuellt kan bli är någon stunds extra malande, annars har ju just den funktionen ingen annan effekt.
När motorn snurrar så blir det signal till boxen från vevaxelgivaren. Om du kollar på rätt schema bland dom jag länkade till så kan du följa vilka delar som får ström när motorn går, dom är markerade med rött. Om du kollar på länken om felkoder så står där hur du kollar om vevaxelgivaren fungerar.
Vissa modeller har funktionen att pumpen går en kort stund, vissa har det inte. Min 745 -88B med första generationen LH2.4, har det inte, men 940 brukar nog ha det. Kan kanske ha med bränslereläet från Miltronicsystemet att göra. Det har ingen betydelse för bränsletrycket kommer direkt ändå.
Börja med att försöka förstå diagnostikboxen, den kan spara en del onödigt jobb om man kan tolka den rätt
Hej!

Jag har nu insett hur extremt fint detta tips är, men skisserna över systemen, tack igen!
Men det är några saker jag inte hänger med på ändå, jag hittar bland annat inte FK motorn i scheman. 116 systemet hittar jag och alla andra motorkombinationer. Är det kanske samma på någon annan slutbokstav?
Är det röda endast när motorn går? Inte vid påslagen tändning? Jag menar främst schemat över:
"EZ 116 K Distributor ignition ( DI ) system( B 200 F/G, B 230 F/FB/FD/G )", som jag antar sitter i min.
Det blir lite svårt att felsöka just det, om det krävs att motorn går.
Du skrev i börja att du har en FK motor, den är identisk med FT motorn. Dessa är dom enda som har turbo och det som skiljer är turbotrycket, FK motorn har lägre effekt (c:a 30 hk mindre). El och bränslesystem är identiska. "G" motorn är samma som "F" motorn men har ingen katalysator, exportmodell för vissa marknader.
Röd markerat är när motorn går, alltså även när du "kör" på starten
lennarte skrev:Du skrev i börja att du har en FK motor, den är identisk med FT motorn. Dessa är dom enda som har turbo och det som skiljer är turbotrycket, FK motorn har lägre effekt (c:a 30 hk mindre). El och bränslesystem är identiska. "G" motorn är samma som "F" motorn men har ingen katalysator, exportmodell för vissa marknader.
Röd markerat är när motorn går, alltså även när du "kör" på starten
Tack!

Idag har jag bytt komponenter bilarna mellan.
Bränslebox, tändningsbox, radioavstörningsrelä, kamaxelgivare och tändmodul. Tog med luftmassemätaren, för skoj skull.
Ingen skillnad.

Vad jag sedan gjorde var att jag lossade insprutningsboxens kontaktstycke och mätte i alla uttag, med påslagen tändning, noterade värdena och gjorde samma sak, under startförsök.
Detta på båda bilarna.

Det visar sig att det finns en del skillnader, mest noterbart var att det var några uttag som inte hade ström, ett varken med tändning eller start och ett annat hade inte vid start. Detta mot bilen som går.

Nu ska jag nosa mig ner i vad de här uttagen går till och därigenom tycker jag att det ska gå att komma fram till vad problemet är.
Eftersom komponentbyte inte fungerade, känns det som problem i förbindelser, alltså kabelbrott eller glapp.

En annan variant är ju att helt enkelt mata de stift som inte har ström i bilen som inte går, med 12v. Det kan ju inte skada, då de ska ha det.
Insprutningsboxarna var identiska i båda bilarna, så inget konstigt där.
Sätt inte 12V på blänsleboxen där det inte ska vara det!!!!
Här äe ett schema över pinnarna på bränsleboxen. Detta är (tycker jag) lite väl avancerad felsökning på en bil som inte startar. Det borde vara lättare att få igång den än kolla på detta. Ha du kollat dom enkla grejerna. Typ kamrem, tändstift? Det är lätt att man glömmer bor det enkla självklara
LH2.4 ECU Pin Out.PNG
LH2.4 ECU Pin Out.PNG (295.98 KiB) Visad 652 gånger
lennarte skrev:Sätt inte 12V på blänsleboxen där det inte ska vara det!!!!
Här äe ett schema över pinnarna på bränsleboxen. Detta är (tycker jag) lite väl avancerad felsökning på en bil som inte startar. Det borde vara lättare att få igång den än kolla på detta. Ha du kollat dom enkla grejerna. Typ kamrem, tändstift? Det är lätt att man glömmer bor det enkla självklara
LH2.4 ECU Pin Out.PNG
Hej!
Det var inte så jag tänkte.
Genom att jag jämför två bilar, som står jämte varandra, får jag ju reda på vad den som inte startar gör.

Kamremmen är hel, som jag skrev innan, rotorn går runt och motorn har komp.
Stiften blir ju lite sekundära, jag testar gnistan direkt från tändspolen, som jag skrev om innan. Det fungerar i alla fall att göra så på den bilen som går.

Jag har testat och bytt följande: (alltså flytta från bil som fungerar, även tillbaka igen så att den som inte startar inte "gör sönder" komponenterna):

Kamaxelgivare, den uppe på sprängkåpan.
Radioavstörningsrelä.
Tändmodul.
Luftmassemätare.
Styrbox för bränsle, identiska nummer.
Styrbox för tändning, ej identiska nummer, men samma anslutningar och så. Finns väl olika för olika avgasrening etc.
Tändstift och den tändkabel jag använder har jag flyttat till den som går, där ger den gnista.
Fördelarlock, rotor och övriga stift blir meningslösa på detta sätt. Trots det har jag kollat över detta också och gjort rent.
Jag har naturligtvis även satt ihop allt och testat.
Gjort rent där kamaxelgivaren känner, så det inte var fullt med smuts, olja eller metallpartiklar som på något sätt stört ut givaren.
Kört båda spolar på bränslereläet, så jag hör pumpen gå, utan skillnad.

Vad jag menar är att två identiska styrboxar ska ju få ström på samma sätt. Det kan ju omöjligen hända något om jag ger den 12v på det ställe som den bilen som fungerar ger 12v.

Jag tar gärna emot mer tips på felsökning.
Ändå känner jag att jag faktiskt hittat fel i och med att boxen inte får ström på de positioner som fungerande bilen ger ström på.

Bilden du skickade är ju guld, då kan jag se vad de hål som saknar ström i min testsession, går till.

mvh Alex
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
En oerhört intressant punkt är 35 på bilden; Power supply.
Nu har jag ju mätt i kontaktstycket, så jag får dubbelkolla att det blir 35, så jag inte tänker spegelvänt.
Men om jag har rätt, så har ju 35 i min bil ingen ström, när jag kör på starten då kan ju inte detta fungera.
Jag har inte heller ström på 34, men det kan ju bero på att hastighetmätaren är ur funktion, verkar inte vara kritisk punkt, då den kompenserar varv bara.

Ska dubbelkolla.
Om du kollar på elschemat jag skickade tidigare så kan du följa det röda strecket från 35 på boxen så går den genom kopplingsplint C3 via (inte genom) säkring 12 och 13 till tändlåset. Siffran 15 som står där betyder att det är spänning när tändningen är på.
Kopplingsplint C3 är (förmodligen) den stora plinten bakom höger fjädertorn. Vet inte hur det ser ut på 760, men på 7/900 modeller kan man enkelt lossa och vända på elcentralen och kolla på baksidan där kablarna sitter. Det är ju inte säkert att det som visas på elschemat stämmer till 100% på 760 modellen heller. I min Haynes bok finns ett komplett elschema för 760 från -88, ska kolla där senare idag hur det ser ut.
Gjorde en snabb koll och det ser inte likadant ut. Där (på Motronic) går det en kabel från 30 på bränslerelät till 35 på bränsleboxen.
Så du får kolla noga hur dom gjort på denna bil, det är ju inte säkert att 35 på Motronic boxen är samma som 35 på LH boxen. Men det är ju batteri spänning in i alla fall

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]