Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
fatqudo skrev:Tack andersuw. Ditt inlägg är ju precis vad jag skrev.
Nä det håller jag alls inte med om.
fatqudo skrev:Men vad jag skrev om, som du kanske missade, var att det ibland är så att felkoderna, som du för övrigt ofta kan visa direkt på instrumentpanelen (om den är vid liv) liksom fastnar. Det är som att de bränns fast någonstans i bilen.
Nä jag missade inte det. Tvärtom påpekade jag att det inte stämmer. Felkoderna "fastnar" inte utan kan raderas utan att återkomma förutsatt att det felsymptom som utlöste dem åtgärdats. Inte heller kan man se felkoderna i kombinationsinstrumentet. Vad man kan se där är bara om man har felkoder på en styrenhet eller inte, inte vilken felkod det är eller vad den betyder.
fatqudo skrev:Skillnaden är att jag skriver om att själv försöka laga till Volvobilar med mindre elektronikfel. Ditt alternativ är mer att fixa lagningen via att BETALA, även om det kanske kostar mer än bilens värde.
Jag har själv åtgärdat en rad elektronikfel på min V70 -02 för småpengar. Och även om man helt eller delvis låter någon annan göra jobbet kostar det i normalfall inga stora pengar att få en styrenhet reparerad eller utbytt förutsatt att man köper de produkter och/eller tjänster som behövs på rätt ställe.

Själv ser jag det som en fördel att de båda bilar jag ibland kan behöva meka med (V70 -02 och V70 -15) är så digitaliserade. Med VIDA/DiCE kan jag ju "prata" med bilen och få den att berätta om på vilket/vilka sätt den mår dåligt. Det gör det många gånger lättare att hitta felet/felen än det var förr.

Några exempel på elektronikfel som jag snabbt och billigt åtgärdat på min V70 -02:

Fel på centrallåsfunktionen, vänster bakdörr. Felkoden pekade på låskistan. Köpte begagnad låskista för en knapp tusenlapp och satte dit den.

Fel på centrallåsfunktionen, höger framdörr. Felkoden pekade på PDM. Köpte begagnad PDM för några hundralappar och satte dit den.

Fel på klimatanläggningen. Felkoden pekade på IAQS-sensorn. Köpte begagnad sensor för några hundralappar och satte dit den.

Fel på larmreduktionsfunktionen. Felkoden pekade på knappen för att reducera larmfunktionen. Köpte ny knapp för några hundralappar och satte dit den.

Fel på växlingen mellan hel- och halvljus. Ingen felkod vilket gjorde själva spaken till troligaste felorsak. Köpte en begagnad spak för några hundralappar och satte dit den.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av johnnype
fatqudo skrev:Är det någon som vet vad OBD, Xemodex eller liknande aktörer har för sig? Vad är det för kunskap de har som inte har nått ut på alla världens forum?
Jag vågar påstå att det är ett logiskt sinne som klarar av att läsa datablad och att sedan använda informationen som tillhandahålls av ex.vis Motorola för att hitta/identifiera och lösa problem. Ex.vis för att ladda in mjukvara och återställa gamla DIM från skroten så de går att återanvända. Eller SRS moduler som plötsligt tror att bilen har krockat, de behöver få en liten fix i en EEPROMs innehåll.
fatqudo skrev:Vad är det för utrustning spm krävs?
Själv använder jag opensource komponenter som Arduino, program till denna och PCn skriver jag själv. Köpa något färdigt är inte intressant.

Det är ingen magi här, inget konstigt. Vi behöver inget medium som kan prata med farfar heller.
Användarvisningsbild
av SRT
Dagens Volvo bilar är antingen fullt fungerande eller dyra rullande vrak med diverse fel som många gånger kostar skjortan att få lagade.Inget nytt i det alls.Vad det handlar om är att ha turen att slippa bli ägare till ett sådant Volvo vrak.
av andersuw
Enligt min erfarenhet är dagens Volvobilar, i likhet med de flesta andra av dagens bilar, i de flesta fall antingen fullt fungerande eller har ett eller annat fel som behöver åtgärdas. Rullande vrak blir de bara om ingen åtgärdar felen utan tillåter dem att samla ihop sig till en stor hög.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]