Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rovermicke
Hej allihopa :D
Jag har lite funderingar angående bakaxel/drivlina på min 740 GLT -90.
Grundproblemet är att det durrar/mumlar bakifrån underifrån när man kör iväg på ettan/backen och ibland på 2:an också (typ rondeller).
Tänkte först att det är väl stödlagret, så har köpt nytt som skall monteras. Men igår när jag bytte bromsar runtom märkte jag att båda drivaxlarna i bakaxeln glappar axiellt (in/ut) och känns något "taggiga" / "kugghjuliga" när man snurrar på navet/drivaxeln. Glappet lär vara hjullagren som är slut har jag förstått... Kan bakaxeln/diffen vara slut? eller räcker det med att byta hjullagren?. Känns som troligare att morret/mumlandet kommer därifrån.. Skall såklart också se över kardan också :)
Jag är utbildad bilmek så att skruva är inga problem, dock är jag inte av det gamla gardet.. Så stel bakaxel och bakhjulsdrift är lite nytt :roll: :mrgreen: .

MVH Micke
Användarvisningsbild
av lennarte
Själva "durrandet" kan jag inte säga något om, mer än att om du kör rakt fram och det "morrar", så ska det sluta (eller i alla fall ändras) när du svänger åt något håll om det är bakhjulslagren. Annars låter det normalt det du skriver, lite glapp ut och in (det är koniska lager) och att det "kuggar" det är differentialen som arbetar. Om "morrandet" kommer från bakaxeln så skulle det vara på alla växlar och i alla hastigheter oavsett om du svänger eller ej. Det är då oftast pinjonglagren, alltså ingående axeln i bakaxeln, och då är det oftast läck vid packboxen vid flänsen där kardanstången är fäst. Då brukar det glappa där om du "rycker upp och ner i stången". Jag tror nog mer på växellådan, eftersom det hörs mer på dom lägre växlarna. Eller knutkorsen i kardanstången, då brukar set kännas "skakningar" i ryggstödet eller sätet också samtidigt som det låter.
av rovermicke
Det som jag reagerade på med drivaxlarna var att det glappade distinkt ett par mm :shock: och man hörde hur det klonkade lite. Men ett visst glapp är normalt? Har inte märkt några vanliga hjullager-missjlud. Jag är lite tveksam till att det skulle vara växellådan (M46) då ljudet bara kommer när man accelererar från låg fart och belastar hela drivlinan mycket, samt att det även är på backen. Men de växlarna kanske ligger på samma axel i lådan??
Användarvisningsbild
av lennarte
M46 är en mycket hållbar låda vad det gäller det mekaniska. Men det det skulle kunna vara, belastningen är ju som störst på låga växlar då kraften går från ingående axeln ner till bottenaxeln och upp till huvudaxeln längst bak i lådan så du belastar alla lagren i lådan. När du växlar till 2-an och 3-an flyttar du fram kraften på bottenaxeln och belastningen minskar på den och på 4-an är där i princip ingen belastning på dessa lager då kraften går rakt igenom lådan. Därför kan det vara oljud (mer oljud) på lägre växlar än på högre. Men som jag skrev, M46 är en kraftig låda och sällan problem med detta. Rikta "kraften" på kardanstången, kolla igenom kors och lagret. Du kan smörja korsen genom att ersätta en plugg i korset med en smörjnippel (M6 gänga). Det går bara att smörja när stången är nermonterad så jag satte tillbaka pluggarna när jag smort min

Spännande.

Jag har oxå en V70D3 2011, ca 27k med eeprom[…]

Det är iaf den remmen till generatorn på[…]

Lite elfrågor, 945 -91a, B230 fb: Se ena bil[…]