Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Knug3n
Tjena, har en 740-88. Har ett batteri och standard generator(förmodligen den på 65A). Det driver hela mitt elsystem och min bas plus slutsteg. Nu när vintern närmar sig så har jag inhandlat en 52" ledramp och 3st xenon extraljus. Inte nog med det så blev ljudet kvar från min andra bil vilket består av 4st 6'9or plus tillhörande steg. Jag misstänker att mitt batteri och generator inte har en chans att driva allt detta, då kommer frågan. Hur skall jag gå tillväga? Har ett batteri och en generator liggandes hemma. Ska jag köra med dubbla battterier och dubbla generatorer. Där jag låter orginal sköta bilens funktioner och xtra batteriet driva xtraljus och ljud osen ha en generator till var batteri? Eller ska jag parallelkoppla allting? Har dock läst att den inte är optimalt för generationerna. Kom med förslag för hur jag skall göra;)
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
En gång i tiden gjorde vi så på den verkstad jag då jobbade på, Det var en (mindre) Volvo lastbil som hade 12V elsystem (detta var i mitten på -70-talet) som blev ombyggd med ett skåp med affär i (var ganska vanligt på landsbygden på den tiden). Det var en charkuteriaffär så det var ganska mycket kyldiskar som behövde ström. Vi kom på att dom som gjort ombyggnaden missat att all el i skåpet var 24V. Vi monterade en 24V växelströmsgenerator parallellt (som drev bara affären) och kopplade om i skåpet så det satt 2 st stora 12V 250Ah batterier som drev allt i skåpet (även belysningen i affären då) och som laddades med denna nya generator. Detta funkade jättebra när vi bytt remskivan på generatorn till en mindre så varvtalet ökade. Det funkade kanon i många år tills denna verksamhet dog ut. Tror inte det finns sådana varubilar idag, i alla fall inga här omkring.
I ditt fall hade jag nog skaffat en större generator, det är ju inte så lätt att montera en generator till på en (modern) personbilsmotor. Men batterier kan man ju ha i skuffen.
Det finns/fanns 24V växelströmsgeneratorer för båtmotorer med 2 st 12V utgångar som man använde till 2 olika batteribanker och hade en "omkoppling" så startmotorn fick 24V. Tror det finns/fanns på lastbilar också.
av Knug3n
Okej, är inte så sugen på att punga ut pengar på nya saker utan tänkte att jag kunde använda mig av generatorn och batteriet som jag ändå har hemma. Det finns plats för en till generator i motorutrymmet, är det inte värt att koppla in generatorn och gjort som jag tänkt när jag ändå har alla delar hemma?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Har du inte AC bör du plats till en extra generator. Kompisen körde så på sin 240 med massa ljud i så de funka bra. Den satt dock d24 motor i men ska väl gå o få till på en b230 med

Spännande.

Jag har oxå en V70D3 2011, ca 27k med eeprom[…]

Det är iaf den remmen till generatorn på[…]

Lite elfrågor, 945 -91a, B230 fb: Se ena bil[…]